Wij huren een appartement en er moet nog een plaatsbeschrijving gebeuren.
In ons huurcontract staat hierover hetvolgende vermeld: "Beide partijen komen overeen dat een plaatsbeschrijving op tegenspraak zal worden opgemaakt door een architekt, ofwel door een expert landmeter, ofwel door een gerechtsdeurwaarder, ofwel door een immobili?nmakelaar voor gemeenschappelijke rekening, d.w.z. dat de huurder en de verhuurder ieder de helft van de hieraan verbonden kosten dienen te betalen. De plaatsbeschijving moet worden opgemaakt binnen de maand van gebruik.
Nu is het zo dat de persoon waarvan we dit huren een persoon heeft aangesteld die alles hieromtrent regelt. Deze persoon doet in verzekeringen, hypotheken, leningen, financieringen, beleggingen, verkoop, verhuring en onroerende goederen.
De prijs voor deze plaatsbeschrijving bedraagt 210 euro, waar wij de helft van moeten betalen.
Nu hebben we een blad gekregen waar we alle gebreken moeten opschrijven.
Maar van een vriendin hoorde ik dat de persoon die de plaatsbeschrijving doet dit allemaal zelf doet (alle gebreken noteert en ook foto's ter verduidelijking neemt).
Is dit dan allemaal wel juist? Want die meneer van het kantoor dat zich oa met de verhuur bezighoud handelt in belang van de eigenaar, wat logisch is, maar hij is ook dezelfde persoon die de plaatsbeschrijving zal doen en zal zich niet volledig gaan inzetten om alle details in de plaatsbeschrijving te vermelden.
Omdat wij 105 euro moeten betalen en alles zelf moeten invullen stel ik me er toch vragen bij want zo is het wel heel gemakkelijk verdient: wij vullen alles in en hij tekent: dingen die wij vergeten zijn is niet erg voor hem.
Ook is de rolluik van ons appartement stuk (deze gaat maar 3/4 omlaag en dan blokkeert ze aan de linkse kant met als gevolg dat ze scheef hangt en dus niet meer volledig naar beneden kan). Alle bewoners kregen al nieuwe rolluiken en onze is stuk. Als die meneer ze niet wil laten herstellen/ vernieuwen, kunnen wij dan nog iets doen?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten
Kathleen