plaatsbeschrijving - huurwaarborg

Reumong
Topic Starter

plaatsbeschrijving - huurwaarborg

#1 , 30 jul 2012 09:14

Hey,

ik heb een vraagje ivm de plaatsbeschrijving die gebeurd bij het verlaten van de huurwoning. Persoonlijk heb ik nogal een lastige huisbaas die heel graag geld krijgt, maar een hekel heeft aan geld uitgeven.
Bijgevolg vrees ik een beetje voor de plaatsbeschrijving en mijn huurwaarborg.

Daarom zit ik met volgende vragen:
- Wat gebeurd er, als er op de dag dat je de sleutels van je huurwoning teruggeeft er nog geen plaatsbeschrijving heeft plaatsgevonden. Wat kan je dan doen? Kan je dit afdwingen via een bepaalde weg of met bepaalde personen als getuigen? (wijkagent mss?)

- Ik ben van plan bij het teruggeven van de sleutels, om de huisbaas meteen de papieren te laten tekenen ivm de terugstorting van de huurwaarborg. Wat kan je doen als hij weigert dit te tekenen?

- stel dat hij ergens een schadegeval vindt en dat hij dit van de huurwaarborg wil aftrekken. Hoe wordt dit bedrag dan bepaald?

grtz
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 jul 2012 11:33

Er werd een intredende plaatsbeschrijving opgemaakt?

Indien er tegen dan nog geen afspraak is gemaakt herinnert u via aangetekend schrijven de verhuurder eraan dat hij nog met u dient af te spreken om de uitredende plaatsbeschrijving te maken. In het schrijven deelt u hem mee van wanneer het pand leeg is en de data en uren waarop het u past om deze op te maken. (wees een beetje liberaal in de uren... ontneem hem de mogelijkheid nadien te claimen dat u enkel onmogelijke uren hebt opgegeven...) In het schrijven vraagt u hem u schriftelijk de datum en uur uit de selectie mee te delen die voor hem geschikt is.

Bij gebrek aan respons van de verhuurder stelt u hem een week voor het vervangen in gebreke wegens het verhinderen van het tijdig en wettelijk opmaken van deze uittredende plaatsbeschrijving.

Indien u zeker wilt spelen kan u steeds een gerechtsdeurwaarder samen met u het pand laten overlopen en de plaatsbeschrijving aftoetsen. Diens verslag is rechtsgeldig. Dat is natuurlijk niet gratis...

U kan de verhuurder niet verplichten onmiddellijk de waarborg vrij te geven. Is dit echter niet gebeurd binnen de drie weken na het einde van het contract vanwege twist over schade of balorigheid dient u hem een aangetekende ingebrekestelling te zenden waarin u hem 7 kalenderdagen de tijd geeft na kennisname om de waarborg vrij te geven. In het schrijven waarschuwt u de eigenaar dat u bij gebrek aan vrijgave verplicht zal zijn op zijn kosten het vredegerecht in te schakelen om de vrijgave bij vonnis te verkrijgen.

De schadebedragen voor schadegevallen worden ofwel in gemeenschappelijke overeenstemming bereikt ofwel na een interventie van het vredegerecht via een onafhankelijk schatter. Hou er rekening mee dat het de waarde derving is die bepaald dient te worden niet de vervangkost...

Reclame

Terug naar “Huren”