Hallo,
Wij huren sedert december 2005 een alleenstaande woning met een contract van 9 jaar. Wij hebben van in het begin af aan gezegd aan de eigenaar dat het voor ons een tijdelijke oplossing was voor ongeveer 3 jaar omdat we van plan waren te bouwen. Dit was geen probleem voor de eigenaar. Ondertussen hebben wij bouwgrond gekocht en kunnen we in de zomer van 2008 in onze nieuwbouw. Wij hebben voor we in de huurwoning gingen, vele vele uren gewerkt in de tuin omdat de vorige huurders de tuin niet onderhouden hadden. Alsook hebben wij heel het huis geschilderd van kop tot teen. Het huis en de tuin hebben wij dus opgedaan als een pareltje en dit op onze uitsluitende kosten. Wij betalen een hoge huurprijs, omdat dit voor ons toch maar een tijdelijke oplossing is. In de meimaand van 2006 werden wij gecontacteerd door de eigenaar met de vraag of wij de woning niet wilden kopen. Dit was onze bedoeling niet, dus nee. Wij hebben dan nog gevraagd of hij het wilde verkopen en hij zei ja maar slaap maar op jullie twee oren, ik ga wachten tot jullie weggaan. Nu hebben wij deze week een telefoon ontvangen van een kantoor dat hij het huis onmiddelijk te koop wilt zetten. Dit hebben wij moeten vernemen via een kantoor !!! Toen ik hem dan 2 dagen later belde, zat hij mij bijna uit te lachen aan de telefoon. Ik vroeg om toch nog te wachten, maar dat wilde hij niet. Toen ik zei wat hij ons gezegd had dat hij zou wachten, zei hij erop: zo zie je maar dat je niemand moet vertrouwen he.
Wij voelen ons bij deze situatie echt radeloos en als gebruikt vuilnis dat hij wil buitenzetten. Wij moeten nu bangelijk afwachten totdat het huis verkocht wordt. Wij zijn 2 hardwerkende mensen die weinig tijd hebben en toch moeten we nu opendeurdagen houden, privacy zullen we niet meer hebben. Wij betalen nu eigenlijk een hoge huur voor een kijkwoning.
Wij hebben met onze tijd, energie en geld het huis en de tuin opgedaan, omdat hij het dan zou kunnen verkopen.
Wij zorgden ervoor dat de huur altijd de eerste van de maand op zijn rekening stond.
Waar is ons recht dan ? Kunnen wij niets ondernemen ? Kunnen wij de huur opzeggen zonder vergoeding te betalen om elders nog met een jaarcontract te gaan wonen ? Daar hij besliste om het huis nog te huur te zetten om het dan een dik jaar later te verkopen, kunnen we daar iets aan doen ? Al het mogelijke dat we kunnen doen is welkom...
Dank bij voorbaat voor uw dringende antwoorden.