Verhuurder wil het pand zelf bewonen

s0050506
Topic Starter

Verhuurder wil het pand zelf bewonen

#1 , 21 apr 2012 22:54

Beste

bij het kopen van een appartement waarin een huurder huist, en waarin ik zelf zou willen gaan wonen, zijn volgende regels uit de huurwet me onduidelijk:
- op elk ogenblik kan de verhuurder de overeenkomst beëindigen om zelf te bewonen, mits opzeggingstermijn van 6 maanden.
- de verhuurder kan zonder reden de overeenkomst beëindigen na drie jaar, mits betaling van vergoeding van 9 maanden huur.

Dus ik kan na 6 maanden zelf het pand gaan bewonen, maar moet ik dan ook de vergoeding van 9 maanden huur betalen?

Bedankt voor enige verduidelijking!
Sander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 22 apr 2012 00:50

Neen, u geeft gewoon een opzeg van 6 maanden, waarin u ook zet dat dit is omdat u zelf het pand wil bewonen, en u betaalt geen vergoeding. Die vergoeding is er enkel indien u opzegt zonder reden, wat maar kan op het einde van elke 3-jarige periode.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2012 10:09

Wel duidelijk schrijven wie er komt wonen, dus uw naam vermelden. Je zal er dan ook een minimum van tijd moeten blijven wonen (ik dacht 3 jaar), anders kan uitgaande huurder u schadevergoeding vragen.

Reclame

Eddy009

#4 , 22 apr 2012 10:42

U dient het motief van de opzeg inderdaad uitdrukkelijk aan te geven in uw aangetekende zending. De minimale duur van effectieve bewoning is 2 jaar, op straffe van betaling van een schasdevergoeding t.b.v. 18 maanden huur.

Terug naar “Huren”