Mijn vriendin huurt sinds januari 2005 een appartementje. In de loop van vorig jaar werden de ramen vd achterzijde vervangen door ramen met dubbele beglazing, maar vanaf november 2006 stelden we vast dat er schimmel op de muur doorkwam.
Mijn vriendin lichtte haar huisbaas in, die reageerde prompt door iemand te laten komen zien om de schimmel weg te werken. Die persoon liet weten dat hij niets kon komen doen, dat eerst de oorzaak van de schimmel moest gezocht worden. Daarop informeerde de huisbaas de verzekeringsmaatschappij die op hun beurt de schade kwamen opmeten.
Die liet weten dat het gaat om condensatie, dat er dus te weinig verlucht zou worden (terwijl de ramen elke dag minstens een half uur open staan). Wij en de huisbaas, gingen hiermee niet akkoord en de huisbaas zou dan een tegenexpertise laten uitvoeren. Verder werd ook vastgesteld dat de buitenmuur ge?soleerd zou moeten worden, maar dit is een kost voor alle eigenaars.
In principe zou er jaarlijks een algemene vergadering gepland moeten worden, om bv dit probleem aan te kaarten, maar er is sinds twee jaar geen vergadering geweest. Nu zijn we, sinds het doorkomen vd schimmel, al vier maanden verder en nog altijd is er geen oplossing. We hebben de huisbaas al verschillende keren proberen bereiken (wel enkel via sms of via mail, zelfs mails met foto's van het probleem, want de schimmel wordt natuurlijk erger en erger), maar sinds het bezoek vd verzekeringsmaatschappij, hebben we vd huisbaas niets meer gehoord.
Wie kan ons helpen? We hebben de huurdersbond al via mail proberen te contacteren, maar zij kunnen of willen pas helpen als je je lid maakt...
Kunnen we bv gewoon stoppen met huur te betalen? Of wat kunnen we doen? We gaan sowieso het contract niet verlengen (loopt af januari 2008) en een huisje kopen... Maar toch, het probleem MOET opgelost geraken...