Problemen met huurders..

g3x123
Topic Starter

Problemen met huurders..

#1 , 03 apr 2012 19:58

Hey mensen,

ik huur momenteel een appartementje, maar bezit een eigen huis dat ik momenteel verhuur.
Graag zou ik hier vertrekken. In januari stuurde ik een mailtje naar mijn huurders om te zeggen dat ze eruit moesten, met de wettelijke termijn van ?6 maanden?
Dit was geen probleem voor de huurder. Ze antwoordden dat ze eind maart eruit zouden zijn. Dit bleek ook zo te zijn.
Vorige week ging de plaatsbeschrijving gebeuren.
Vlak voor het tijdstip waarop we hadden afgesproken kreeg ik een smsje:

"ik ben aan het werken, de sleutels liggen in de brievenbus, regel alles maar met mijn advocaat, je moet mij nooit meer lastigvallen, je moet alles maar regelen via mijn advocaat.
Indien je mij nog lastigvalt klaag ik u aan wegens stalking."

om eerlijk te zijn, ik heb haar nooit gebeld, nooit lastig gevallen, ... Ik heb er nooit contact mee gehad, behalve 1 keer wanneer ze klaagde over de verwarmingen en wij zijn dit dezelfde dag nog gaan bekijken en herstellen.

Ik contacteerde de advocaat maar die mocht wegens deontologische redenen niks zeggen tenzij we toestemming hadden van mijn huurder. Maar aangezien ze mij niet meer wil spreken is akkoord vragen nogal moeilijk :p..
Achteraf bleek dat ze pas vandaag (woensdag) een afspraak had met haar advocaat. Dat bleek uit een telefoontje naar de advocaat, die wist dus nog helemaal van niks.

Even kort de situatie schetsen,
die mensen hebben een 3 jaar contract, en zijn er ingekomen eind 2010.
Ze konden de borg niet volledig betalen en spraken af om een deel te storten en spraken af met de bankdirecteur om alles te betalen in schijven..
Doordat mijn vrouw ziek geworden is en enkele maanden achteraf gestorven is zijn we daar niet echt meer mee bezig geweest.

Nu blijkt het dat een 3 jaar contract niet kan stopgezet worden door de huurder om er zelf in te gaan wonen, tenzij er een onderlinge overeenkomst is.
Dit staat niet letterlijk op papier, maar ik veronderstel dat haar e-mail waarin ze zegt dat ze eind maart eruit gingen zijn volstaat? Ook staat het huis leeg wat volgens mij ook op een acceptatie lijkt..?
Ze wonen ondertussen natuurlijk in een ander huis.
Nu eist zij 2 maanden huishuur als schadevergoeding omdat wij haar er te vroeg hebben uitgezet...

Niet onbelangrijk, zij betaald haar huishuur al niet meer van in januari, sinds het moment dat we haar hebben gevraagd om eruit te gaan veronderstel ik.

Nu zijn we ondertussen al april, ik kan dus eigenlijk de maand april ook nog eisen denk ik aangezien de plaatsbeschrijving enzo nog steeds niet gebeurd is?
Deze maand huishuur maakt mij echt niet uit als het snel zou gaan met haar advocaat.. als het morgen bij wijze van spreke opgelost is hoef ik die maand echt niet..

Graag had ik even geweten waar ik momenteel sta.. wie het meeste in zijn recht is en wie niet..
Ook zijn er enorm veel dingen 'gestolen?' en beschadigd in het huis.
Nutteloze en kleine zaken zijn meegenomen, lampjes, een matje voor de voordeur, gordijnen, ... Er is ook heel wat rommel achtergelaten, bijvoorbeeld heel wat tijdschriften die in de traphal gesmeten liggen, kinderspeelgoed die achtergebleven is, ...
schade aan deuren, ons slot (beveiligd slot) is eruitgehaald.. de sleutels hebben we gekregen van ons slot en het slot dat zij erin staken, maar ons slot is nergens te vinden..

Dus nogmaals, ik zou graag even weten:
wie, wat, hoe, waar, wanneer :D..
wie in zijn recht is, wie niet, wat er kan / zal gebeuren, ..

in mei moet ik uit mijn appartement, zal dit nog lukken om te verhuizen tegen dan denken jullie of niet :p?
want anders zit ik met een groot probleem :(.

Alvast vriendelijk bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nachtuil

#2 , 03 apr 2012 23:28

Op welke manier heeft u gevraagd het contract te beëindigen?

Staan de zaken die verdwenen zijn in de plaatsbeschrijving?

U moet een uittredende plaatsbeschrijving laten opmaken.

g3x123
Topic Starter

#3 , 04 apr 2012 08:02

Op welke manier heeft u gevraagd het contract te beëindigen?

Staan de zaken die verdwenen zijn in de plaatsbeschrijving?

U moet een uittredende plaatsbeschrijving laten opmaken.
Ik belde mijn huurder, ik dacht ook dat mijn vader een aangetekende brief heeft gestuurd..
Het verdwenen materiaal staat uiteraard op de plaatsbeschrijving.
Jah ik wil wel een uittredende plaatsbeschrijving laten opmaken maar als die huurder niet aanwezig wil zijn zal dit moeilijk zijn hé :(

Reclame

Vandebos

#4 , 04 apr 2012 08:41

Laten opmaken door een gerechtsdeurwaarder.

g3x123
Topic Starter

#5 , 04 apr 2012 12:24

Laten opmaken door een gerechtsdeurwaarder.
gerechtsdeurwaarders zijn wel een kostelijke grap xO

Vandebos

#6 , 04 apr 2012 12:42

0% kans op recuperatie is nog duurder...

g3x123
Topic Starter

#7 , 04 apr 2012 16:39

0% kans op recuperatie is nog duurder...
Hoe bedoel je met 0% kans op recuperatie?

Vandebos

#8 , 04 apr 2012 19:13

De gerechtsdeurwaarder kan een plaatsbeschrijving uit hoofde van zijn functie opmaken. Deze is neerlegbaar bij het vredegerecht mocht u een geding voor het vredegerecht beginnen om schadevergoedingen te bekomen.

pukje

#9 , 04 apr 2012 19:18

Ik kan me natuurlijk vergissen maar is een gerechtsdeurwaarder zonder
gerechtelijke opdracht/toestemming niet meer als mijn
gebuur ,dus een persoon zonder speciale status ?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#10 , 04 apr 2012 19:25

De verhuurder stelt hem aan om een onafhankelijke staat van een pand op te stellen uit hoofde van zijn funktie. Hij verricht zijn opdracht dan als gerechtsdeurwaarder. Deze beschrijving gebruiken om ze in een geding af te punten tegen de intredende plaatsbeschrijving is toegelaten.

Je kan de plaatsbeschrijving ook steeds door een advocaat laten uitvoeren.

H. Vandewoude

#11 , 05 apr 2012 11:05

Hallo, wat zijn de eventuele risico's van een huurder in je (tuin)huis (eigendom zonder opgesplitst huisnummer) als die eventuele schulden zou hebben/maken? Het betreft een van het woonhuis afgesplitste wooneenheid in de tuin, ingericht (mét vergunning) tot zorgwoning, maar voorlopig niet in gebruik genomen door de bedoelde zorgpersoon.
Het gaat hier dus om een dubbele vraag: mag je een voorlopig niet gebruikte zorgwoning verhuren en wat zijn de risisco's bij eventuele schulden van die huurder voor mij en mijn eigendom? Hartelijk dank!

krisje1973

#12 , 08 apr 2012 08:00

Aan H. Vandewoude,

Maak voor je onderwerp een nieuwe post aan.
Zo zal je vlugger en efficiënter antwoord krijgen in plaats van je vraag te stellen nav van een andere post.

Terug naar “Huren”