eis schadevergoeding

MTG
Topic Starter

eis schadevergoeding

#1 , 15 mar 2012 12:11

Ik ben op 1 maart 2005 in het betreffende pand in België ( Limburg ) gaan wonen, huurcontract was een 3- 6- 9 jarig ongeregistreerd contract.
Dit is nagegaan toen ik per 29 augustus 2009 weer ging verhuizen door een advocaat die niet meer werkzaam is als zijnde advocaat.

Na dat ik vertrokken ben is er een tijdje later een plaatsbeschrijving geweest en daarop kreeg ik mijn huurwaarborg niet terug, er waren hier en daar volgens de verhuurder schades die door mij waren aangebracht en had ik dingen gedaan zoals de keukendeurtje overschilderen wat zoals de verhuurder zei niet had gemogen.

Na dat de plaatsbeschrijving had plaatsgevonden kreeg ik van de advocaat van de verhuurder te horen dat ik de huurwaarborg dus niet terug kreeg en dat je van een kale kip niet kunt plukken en zo werd de zaak afgedaan.

In België zat ik al in de schuldenbemiddeling en die heb ik na een tijd ook weer opgestart in Nederland. Nu kreeg ik via mijn bemiddelaar te horen dat de verhuurder in België ruim 9000 euro claimt voor dingen die al zouden zijn gebeurd.
Nu ben ik geregeld in Limburg en dan schiet ik even de grens over om bij mijn oude buren op bezoek te gaan, in al die tijd dat ik daar weg ben is er niet veel gebeurd in het pand waar ik heb gewoon. Het pand staat te verkrotten en die zaken die geclaimd worden zijn gewoonweg niet gebeurd.

Een aantal van deze zogenaamde reparaties zijn; nieuwe keuken, nieuw badmeubel, nieuwe deuren boven ( was er maar 1 kapot ) nieuwe vloerbedekking boven en nieuwe vloerbedekking voor de trap enz. enz. enz.

heb van de buitenkant foto's gemaakt, maar iedereen kan zo zien dat het om een verkrotting gaat. Er is zelfs niet gestookt geworden in de afgelopen winter.

Wat kan ik doen in deze?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nachtuil

#2 , 15 mar 2012 12:15

Werd er een plaatsbeschrijving opgemaakt toen u het pand betrok? Is deze door beide partijen ondertekend?
Werd er een plaatsbeschrijving opgemaakt toen u het pand verliet? Is deze door beide partijen ondertekend?

Stond(en) er een 'nieuwe keuken', 'nieuw badmeubel' 'nieuwe deuren' toen u het pand betrok?

MTG
Topic Starter

#3 , 15 mar 2012 12:24

Er werd een plaatsbeschrijving gemaakt toen ik er met mijn ex introk, de beschadigingen aan de deuren gemaakt door de hond van de vorige bewoner hoefde volgens mijn ex niet opgeschreven te worden daar hij deze wel zou repareren. Er stond geen nieuwe keuken in, de verhuurder had witte deurtjes geplaatst op een donker eiken keuken, badmeubel was ook al verouderd.

Het dak van de garage is van pannen en loopt af, volgens de verhuurder hebben mijn kinderen op het dak gevoetbald en zijn daardoor de pannen kapot.

Reclame

Nachtuil

#4 , 15 mar 2012 13:43

Werd er ook een plaatsbeschrijving opgemaakt toen u vertrokken bent?

Heeft uw ex het contract ook ondertekend?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2012 13:54

Om schadevergoeding voor huurschade te krijgen moet men geen herstellingswerken hebben uitgevoerd. Dat geen herstellingswerken werden uitgevoerd is dus niet relevant.

MTG
Topic Starter

#6 , 15 mar 2012 14:07

@ Nachtuil, ex heeft huurcontract ook ondertekend en ik heb nadat hij is vertrokken en zich heeft uitgeschreven ook nooit een nieuw of aangepast contract gekregen.

@scorpioen, het pand is aan het verkrotten en er word dus helemaal niks gedaan. Binnen hangt de schimmel aan de muren en er is geen vorm van onderhoud te zien.
Pand staat al leeg vanaf 29-08-2009

CLERO

#7 , 15 mar 2012 14:40

Volgens mij had U moeten uitgenodigd worden bij de plaatsbeschrijving bij uittrede...

Nachtuil

#8 , 15 mar 2012 14:45

@scorpioen, het pand is aan het verkrotten en er word dus helemaal niks gedaan. Binnen hangt de schimmel aan de muren en er is geen vorm van onderhoud te zien.
Pand staat al leeg vanaf 29-08-2009
"Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen."

De eigenaar van een huis kan zelf beslissen wat hij met zijn huis doet. U heeft daar geen zaken mee. Eventueel moet de eigenaar belasting op leegstand betalen.
Na dat ik vertrokken ben is er een tijdje later een plaatsbeschrijving geweest.
Wie heeft deze plaatsbeschrijving uitgevoerd? De eigenaar? Was u hierbij aanwezig? Hebt u deze plaatsbeschrijving ondertekend?

MTG
Topic Starter

#9 , 15 mar 2012 15:19

Ik was bij de plaatsbeschrijving alsook de verhuurder en diens advocaat, ook mijn advocaat was aanwezig.

Nu de Vlaamse overheid geen belasting op leegstand meer heft, gaan eigenaars die hun pand bewust laten verkrotten vrijuit.
Met andere woorden, de verhuurder kan in deze dus gewoon eisen!

Er wordt geen gebruik gemaakt van de woning dus hoe moet ik het vruchtgebruik zien?

Nachtuil

#10 , 15 mar 2012 15:51

Schade die optreedt na de opstelling van de uitgaande plaatsbeschrijving mag/zal niet op u verhaald worden.

Aan de buitenkant kan je niet zien of de eigenaar een heffing op leegstand betaalt (of zelfs hoeft te betalen: er zijn nl. heel wat uitzonderingen.)
Als ex-huurder is dit niet echt uw zaak; maar u zou de eigenaar kunnen verklikken.
Gezien deze klaarblijkelijk ook een schuldeiser van u is, is dit misschien niet zo'n goed idee...

MTG
Topic Starter

#11 , 15 mar 2012 16:04

Verklikken is niet mijn ding,ik wil echter ook niet opdraaien voor al die reparaties die op papier staan.
dat ik mijn achterstallige huur van 1 1/2 maand moet betalen is normaal,daarom het schrijven van de schuldbemiddelaar naar de verhuurder.

Maar dat ze er ook nog een slaatje uit willen slaan gaat mij net iets te ver.

ik zie mij vanavond al mijn papieren aan het doorzoeken aangezien de advocaat die ik toentertijd had nergens kan bereiken :(

MTG
Topic Starter

#12 , 15 mar 2012 16:09

Ik zou contact met de verhuurder op kunnen nemen maar dat gaat denkelijk helemaal averechts werken

Er op een normale manier erover praten met de huurbaas is gewoonweg onmogelijk.
Hij en zijn vrouw zijn zo denigrerend en vernederend naar mij toe evenals de advocate die er toen bij was.

En advies krijg ik ook al nergens, ik ga zo meteen de eerstelijns hul eens bellen in de hoop dat ze me telefonisch te woord staan.

pukje

#13 , 15 mar 2012 16:09

Het bedrag van de schade zou je kunnen betwisten
hebben ze rekening gehouden met de afschrijving/sleet ?

Heb de indruk dat het een schade vergoeding is en daarom onder
nl recht/gerecht valt omdat je in nl verblijft.
Laatst gewijzigd door pukje op 15 mar 2012 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

MTG
Topic Starter

#14 , 15 mar 2012 16:15

Nee hoor pukje, ik heb toentertijd boven op 3 slaapkamers nieuwe vloerbedekking gelegd en op 1 slaapkamer laminaat omdat het linoleum versleten was.
Dezelfde linoleum lag ook op de trap en was ook versleten maar die heb ik laten liggen.

ook de vloerbedekking van boven en van de trap staan dus op de lijst.

MTG
Topic Starter

#15 , 15 mar 2012 16:41

Het pand staat in België pukje, daar heb ik 4 jaar gewoond. Lijkt me sterk dat het onder Nederlands recht valt;
ook de verhuurder woont in België.

Terug naar “Huren”