Nadelen verhuur huis aan OCMW ?

lucas123
Topic Starter

Nadelen verhuur huis aan OCMW ?

#1 , 08 mar 2012 12:34

Misschien niet het juiste forumdeel om het te vragen maar...
Ik moet het huis van mijn ouders verhuren (zitten in rusthuis).
Welke zijn de voor- en nadelen van verhuur aan een OCMW ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nachtuil

#2 , 08 mar 2012 12:53

Voordeel: ocmw is in principe kredietwaardig.

Nadeel: de kwaliteit van ocmw-huurders ligt onder het marktgemiddelde... Maar bon, oudere panden trekken sowieso al niet het beste clienteel aan.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2012 12:56

Waarschijnlijk bedoel je "verhuur via het OCMW" Zelf zal het OCMW wellicht niet huren.
Klanten van het OCMW hebben gewoonlijk een slechte reputatie als het op huurdersonderhoud aankomt.
Wil jij een woning terugkrijgen in een nog aanvaardbare staat, dan zeker niet aan klanten van het OCMW verhuren (tenzij de zeldzame uitzonderingen natuurljk. En ze blijven werkelijk een grote uitzondering) :mrgreen:

Reclame

Vandebos

#4 , 08 mar 2012 14:14

Volg Mava volmondig. verhuur aan een OCMW is bij voorkeur te vermijden als u iets om het pand geeft.

lucas123
Topic Starter

#5 , 08 mar 2012 14:21

Ik dacht dat het OCMW er misschien borg voor ging staan, dat ik na afloop van de huur het gehuurde in originele/goede staat terugkrijg ?
Maar dit gebeurt dus niet zomaar als ik jullie reactie lees....

mava105

#6 , 08 mar 2012 14:46

OCMW zal soms borg staan, maar dan voor de gebruikelijke huurwaarborg, ttz 2 maanden huur. Gewoonlijk kom je na het verlaten van het pand door hun klanten nog niet toe met een veeeeeeelvoud van dit bedrag.

MONACO

#7 , 08 mar 2012 15:24

Bezat vroeger een kleine woning die ik verhuurde aan iemand die leefloon van het OCMW ontving. Bij het ontvangen van mijn aanslagbrief stelde ik vast dat de huur aangegeven was aan de belastingdiensten en ik hierop dus diende te betalen.
Na opzoekingen heb ik dat kunnen omzeilen door het feit dat de huurder een klein gedeelte van eigen geld bij de huur betaalde, waarschijnlijk een gift van familie.

roharro

#8 , 08 mar 2012 15:33

Indien u verhuurt via het OCMW spaart u veel sloopkosten uit.
Ideaal dus voor huizen die toch afgebroken moeten worden. Gratis arbeidskrachten....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#9 , 08 mar 2012 16:24

Er zijn ook sociale verhuurbureau's en die zijn veel strikter gezien die dus wel als doorverhuurder optreden.

Lousia

#10 , 08 mar 2012 19:56

Een grote ramp !!!
Ik heb vroeger ook een huis verhuurd aan een persoon met leefloon en het ocm had de waarborg betaald en zorgde voor de betaling.
Ik vroeg elk jaar om de woonst te mogen controleren de eeste jaren ging dat goed maar na een 7 tal jaar paste het nie meer.
Na 11 jaar opeens geen betaling meer van de huur.
Ik naar het ocmw en gaan vragen waarom de huur niet betaald werd.
Het bleek dat de ocmwpersoon geschorst was voor 3 maanden omdat ze geen moeite deed om werk te vinden dus was er ook geen geld bij het ocmw op haar rekening om de huur te betalen.
Ze beloofden om dit later af te betalen.
Na 3 maand was het tijdstip aangebroken dat ik wettelijk de huur niet meer moest verlengen voor de volgende 3 jaar.
dus heb ik dat aangetekend laten weten.
Ondertussen 6 maand geen huur en alles geprobeerd om ze er uit te krijgen maar deze personen zijn dan nog beschermd ook.
Het einde van de huurperiode brakt aan en je raad nooit wat er gebeurde.
De burgemeester heeft mij zelf gebeld om te vragen of ze nog even mochten blijven omdat ze geen andere woning hadden.
Ik heb nog 1 maand toegestaan.
Na die maand hadden ze nog neits en ondertussen 7 maand huur achter.
Dan heb ik ze zelf buiten gezet want alles was wettelijk in orde volgens de opzeg.
Bij het betreden van de woonst op dat moment viel ik letterijk achterover.
Alles maar dan ook alles was stukn verstopt of vernield.
Ik heb van armoede de woonst verkocht aan iemand die renovatiewerken deed en daarna weer verkocht als het opgekuist was.

Tot zover mijn negatieve ervaring.

CLERO

#11 , 08 mar 2012 20:30

Moest vorige week een plaatsbeschrijving bij uittrede maken, in een woning verhuurd aan het OCMW….Plaatsbeschrijving is niet uitgevoerd geweest, omdat het in een te slechte toestand was achtergelaten. Eigenaar heeft onmiddellijk beslist om het te verkopen….

roharro

#12 , 08 mar 2012 20:43

Ik kan er een boek over schrijven. NOOIT via OCMW verhuren!!!
Heb al verschillende oudere familieleden die in deze val waren gelokt moeten bijstaan.
Zelfs meermaals meegemaakt dat de bewoners lavabo's en stukken van de keuken hadden verkocht of opgestookt en daarna in toepassing van de heilige vlaamse wooncode de woning onbewoonbaar lieten verklaren als poging om geen huur meer te moeten betalen, jaja!!!
Bij de meest creatieve huurder stonden er zelfs meubelen die hij zelf had gemaakt met het hout van de binnendeuren.

Dus NOOIT, NOOIT of NOOIT aan beginnen!!!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

patjebrussel

#13 , 03 apr 2012 14:43

Ik lees hier erge negatieve ervaringen. De woning die ik gekocht heb is van eigenaars die het beu waren van de wanbetalingen van hun huurders. Ik denk er ook over na om de woning op te knappen en te verhuren...via OCMW of sociaal verhuurkantoor, om van één zaak zeker te zijn : mijn maandelijkse centen.
Dat het afgebroken kan worden, dat is natuurlijk een probleem, vooral als alles nieuw zal zijn, CV, keuken, deueren, vloer, terras, parket, ramen, dak.
Echt af te raden ? Ook na schade geen centen ?

vtec

#14 , 03 apr 2012 16:24

Als u de posts van bovenstaande ervaringsdeskundigen qua verhuur leest, doet U daar niet verstandig aan. Ik ben zelf ook verhuurder en zou er nooit aan beginnen. Maar uw geld, uw beslissing...

patjebrussel

#15 , 03 apr 2012 16:31

Ik weet niet of een stuk of 5 antwoorden representatief zijn voor de totale verhuurmarkt hoor, op een forum waar -per definitie- enkel problemen voorkomen.

Terug naar “Huren”