Ingehouden waarborg

michel22
Topic Starter

Ingehouden waarborg

#1 , 07 mar 2012 14:16

Hallo,

Vanaf augustus 2008 ben ik een contract aangegaan met een eigenaar, via een bemiddelingsbureau, om een tweede verblijfplaats voor de studie te huren, zelf ben ik van Nederlandse nationaliteit. Nu is het zo dat ik daar met plezier heb gezeten tot aan februari van dit jaar waar ik vroegtijdig het contract heb opgezegd (jaarcontract, was al reeds dus twee keer verlengd). Boete gelijkstaand aan één maand huur wordt ingehouden van de totale waarborg van 900 euro, dus zo'n 389 er af. Geen probleem, had ik vrede mee.

Na zelf een nieuwe huurder te hebben gevonden, kwam daar dus de afhandelende staat van bevinding. Geen schade waarvoor ik aansprakelijk werd bevonden, dat liet de man van het bureau tenminste weten. Ook mee akkoord verder, dus ik verwachtte verder geen problemen.

Maar nu is het dus zo dat de huisbaas toch het restant van m'n borg wil inhouden, omdat ik het pand blijkbaar niet volledig leeg heb opgeleverd. Er stond nog wat grofvuil (CRT monitor en wat lege flessen en de koelkast was niet volledig leeg) en de vloer zal vast niet helemaal schoon zijn geweest (het sneeuwde dat weekend). Ik kon het onmogelijk meenemen op zulke korte termijn (huurders wilden er zo snel mogelijk in en ik moest met een kleine ingeladen auto alles naar NL vervoeren).

Dus kort gezegd, hij zal me de schoonmaakkosten aanrekenen, maar omdat dit dan uitkomt op ongeveer 500 euro van wat er van mijn borg overbleef, vind ik dat nogal overdreven en vraag ik me oprecht af of ik hier juridisch niet iets aan kan doen. Ik wil best bijdragen voor de opruimkosten, iets wat ik de nieuwe huurder persoonlijk die avond nog liet weten, maar dit is toch echt iets teveel van het goede gezien ook verzachtende omstandigheden en dat alles op te lossen viel met een vuilniszak of twee.

Mvg,

Michel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nachtuil

#2 , 07 mar 2012 15:09

Wat staat er in de 'afhandelende staat van bevinding' (plaatsbeschrijving)?

Staat er in dat er een monitor en wat flessen zijn achtergebleven?

michel22
Topic Starter

#3 , 07 mar 2012 16:18

De plaatsbeschrijving viel wat ongelukkig samen met de plaatsbeschrijving voor de nieuwe huurders terwijl we nog bezig waren met het leeghalen van het pand. Het was dus nog niet volledig leeg. Er werd enkel gecontroleerd op schade en van achtergebleven goederen is dus niks opgesteld. Misschien is dat achteraf nog door ze toegevoegd, ik weet het niet zeker.

In ieder geval kan ik me herinneren dat de nieuwe huurders wel hun handtekening onder de plaatsbeschrijving hadden gezet, maar aan mij verder niks gevraagd werd qua ondertekenen, terwijl dat normaliter toch wel zou moeten?

Reclame

Vandebos

#4 , 07 mar 2012 17:45

Kan je de nieuwe huurders eventueel nog om een kopie van hun plaatsbeschrijving verzoeken?

CLERO

#5 , 07 mar 2012 21:23

Vermeld uw contract niet dat er een plaatsbeschrijving bij uittrede dient te gebeuren bij het einde van de overeenkomst ?

Terug naar “Huren”