Jaarlijkse Gemeenschappelijke kosten

struisje
Topic Starter

Jaarlijkse Gemeenschappelijke kosten

#1 , 13 feb 2007 18:06

Vandaag viel de rekening in de bus voor de jaarlijkse gemeenschappelijke kosten. Geen probleem voor zover electriciteit en verwarming, onderhoud lift enzo...

Nu is het probleem: het gaat om een nieuwbouw, ongeveer 4 jaar oud, ik woon er 2 jaar, toen ik er kwam wonen waren de gemeenschappelijke delen niet behangen of geverfd, en dat is zo 1,5 jaar geweest. Enkele maanden geleden besliste de huurbaas, zonder overleg met de huurders, om schilders- en behangwerken uit te voeren in deze gemeenschappelijke delen. Resultaat: 3740 Euro voor 17 huurders, dus 220 Euro per huurder.

Nu heb ik geen moeite met betalen van onderhoud en herstellingen maar aangezien deze delen nog nooit geverfd of behangen waren vind ik dat dit niet onder onderhoud en herstellingen valt. Voor mij hoort dit eigenlijk nog bij de bouw of het in orde brengen van het gebouw. Kan ik deze 220 Euro aanvechten? Mag de huurbaas mij deze kosten aanrekenen?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 feb 2007 10:33

?Art.1720.De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of GERINGE herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding*, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, ONDER ANDERE, de herstellingen :Aan.**.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

* zie daartoe uw huurovereenkomst
** die opsomming omvat geen schilders- en behangwerken en 220 Euro per huurder lijkt evenmin ?gering?.

?...behangpapier is in principe na 9 jaar versleten;de huurder is niet verplicht dit te vernieuwen...de verhuurder vernieuwt het behangpapier...?(PAUWELS,A. en RAES,P.,Bestendig Handboek Huishuur en Handelshuur,Excelsior Brussel 1987,nrs. 133-200).

Hieruit kan ook afgeleid worden dat het eerste behangpapier ten laste van de verhuurder is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

VGM
Contacteer: Website

#3 , 18 feb 2007 19:42

Nee kosten voor eigenaar tenslotte zijn jullie geen mede-eigenaars maar huurders.

tenzij anders bedongen in de huurovereenkomst
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Reclame

Terug naar “Huren”