Hoe langer blijven in huurwoning ?

herman
Topic Starter

Hoe langer blijven in huurwoning ?

#1 , 09 feb 2007 23:46

De woning die ik huur bij een geregistreerd contract 3-6-9 en dat inging op 01/07/2004 wordt verkocht.
Wij hebben net een stukje bouwgrond en zijn gestart met de plannen.
Ik zie het echter niet zitten binnen 9 maand te moeten verhuizen om dan binnen heel korte termijn terug te moeten verhuizen.
Alle tips zijn welkom om indien we niet tot een overkomst komen , toch mijn huurtermijn met nog eens extra 6mnd te verlengen.

Thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2007 16:48

Woninghuurwet
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, ? 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts ??n aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.

scorpioen

VGM
Contacteer: Website

#3 , 17 feb 2007 22:24

01/07/2004
30/06/2007
30/06/2010
30/06/2013

vandaag 17/02/2007

Is de verkoopakte reeds verleden bij de notaris zo ja of nee wanneer ? ( exacte datum )

Binnen 9 maand zeg je ... dan zijn de eerste 3 jaar huur reeds voorbij ... en zal je bij opzeg slechts 6 maand schadevergoeding krijgen. In de eerste 3 jaar is dit 9 maand huur.
Ga dit melden aan de griffie vrederechter en zeg dat je denkt dat de verkoop geregeld wordt met als doel je minder schadevergoeding te moeten uit betalen. Ik denk dat dit de reden is waarom pas binnen 9 maand verkocht wordt. 3 maand schade uitsparen voor de koper telt niet ?
Als de verkoop reeds vast staat in een compromis eis je dat je nu al je opzeg lrijgt en ontvang je de 9 maand schade en vertrek na de 6 maand wettelijke opzeg. Je doet dan een tegenopzeg van 1 maand en huurt iets anders. Zo laat je de koper staan zonder huurder en zonder huurinkomsten.

Al bij al ook al komt de koper er zelf in, of zijn er verbouwingswerken of zonder motief wijken zal je moeten tenzij er een beding in de verkoopsakte staat waarbij gezegd wordt dat je nog tot een bepaalde datum mag blijven. Regel dit met de verkoper dat hij verkoopt met dit beding erin maar ikzelf zou kiezen voor de 9 maand schadevergoeding.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Reclame

koen999

#4 , 17 feb 2007 23:20

ik kan me vergissen maar volgens mij hoeft de koper enkel 6 maand vooropzeg te geven als het voor eigen grbuik is en hoeft ie geen schadevergoeding te betalen

VGM
Contacteer: Website

#5 , 18 feb 2007 08:46

ik kan me vergissen maar volgens mij hoeft de koper enkel 6 maand vooropzeg te geven als het voor eigen grbuik is en hoeft ie geen schadevergoeding te betalen
Inderdaad even te vlug geantwoord. Eigen gebruik is geen schadevergoeding.
Maar dan moet hij wel of een bloedverwant er 2 jaar zijn hoofdverblijfplaats kiezen.
Die 6 maand opzeg is correct daar je een vaste datum hebt op je huurcontract.
Dank U Koen999 voor de rechtzetting
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

j.demoor

#6 , 19 feb 2007 10:30

?...Door de wijze waarop het contract wordt ingevuld,als geldend ?voor een duur van 3-6-9 jaar? werd echter uitdrukkelijk geopteerd voor een toepassing van art.3,?6,van de Woninghuurwet...?[Vred.Roeselare 29 juni 2004(V./B.),R.W. 2006-07,236-237].

Onderzoek zorgvuldig de wijze waarop uw contract is opgesteld,teneinde te achterhalen of het al dan niet de bedoeling was toepassing te maken van art.3,?6 Woninghuurwet.

?Art.3.?6...Zij(=de huur van hoogstens 3 jaar) wordt be?indigd mits een van de partijen ten minste drie maanden v??r het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

In dat geval kan u de huur ENKEL opzeggen tegen 30/06/2007.

Is echter art.3.?6 niet van toepassing,dan geldt : ?Art.3.? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op IEDER tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden...?(Woninghuurwet).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Huren”