Toekomstige huurders waar ik me veel vragen bij stel?????

Wendy
Topic Starter

Toekomstige huurders waar ik me veel vragen bij stel?????

#1 , 05 feb 2007 20:41

Hallo,

Dit is mijn situatie ik heb kandidaat huurders voor een woonst een moeder met drie kinderen en een vriendin. Ik vraag telkens naar de telefoon van huidige huurbaas en krijg die niet ze hebben hem nog niet verwittigd zeggen ze ik vraag naar uittreksels waaruit ik kan afleiden dat ze de huur correct betalen of een inkomstbewijs ik krijg deze ook niet echt enkel een uittreksel op naam van de mama en eenandere man met een goed saldo welliswaar maar niets van huur en samen met een andere man????? Ik vraag de gegevens van electriciteit en water zodat ik alles reeds kan klaarmaken om over te zetten ook dit is in naam van die andere man?????? ze zouden op de vlucht zijn geweest voor woeste ex ????? Het is echt een aangename dame maar toch als ik de feiten bekijk heb ik wel vragen ???? normaal tekenen we morgenvroeg een contract van negen jaar. WAt zou ik doen enig advies hoe zouden jullie dit aanpakken???? hoe kan ik de zwarte lijst voor huurders nakijken.

Zoaden ze van die doorwinterde huurders zijn waarvan de mensen je waarschuwen eens in de woonst en dan niets meer betalen????
Ze zeiden wel dat ze de waarborg morgen bij zullen hebben dus dat was geen probleem????

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 05 feb 2007 21:11

Uw waarborg is: Drie maand huur en een woning die voldoende meubels(inboedel tout-court) bevat om er (desnoods) beslag op te leggen...

Het feit dat men vandaag huur betaald is geen garantie dat men die in de toekomst OOK zal betalen...het feit dat een huurder (vandaag) werkt is al evenmin een garantie dat hij volgende maand.....(vul zelf maar aan).

Al de rest valt onder de noemer zever en kwatch!
Laatst gewijzigd door Lex op 06 feb 2007 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Heye

#3 , 06 feb 2007 00:55

Mijn inziens hebt U niet het recht om rekeninguitreksels en dergelijke op te vragen.Zelfs niet tot weigering van verhuur. Indien U gevoel zegt dat er iets niet klopt zeg dan dat het al verhuurt is, of dat ge een kandidaat hebt die bezig is.

Het enige waar U kan vanuit gaan is de waarborg en de rest (zie citaat boven)

Vriendelijke groeten
Andy

Reclame

Steph

#4 , 06 feb 2007 15:21

Ik laat al mijn huurders altijd op voorhand een document invullen, een soort "info-fiche" zeg maar. Daarin vraag ik: huidig adres, naam en telefoon huisbaas, naam en adres bank + werkgever(s), bedrag jaarlijks inkomen, copie van de drie laatste loonfiches. Wensen zij dit niet mede te delen, geen probleem: ander en beter dan! Ga eens naar een bank om een lening aan te vragen... daar vragen ze je die dingen OOK hoor. Niet vergeten dat een verhuurder toch wel een aanzienlijk kapitaal in handen legt van zijn huurder h?, waarom zouden wij ons moeten laten 'rollen' ?

Ik weet ook wel dat iemand op (korte) termijn in de problemen kan geraken en kan evolueren naar een slechte huurder, maar je kan niet streng genoeg selecteren (naar mijn eigen ervaring).

Als je je er al van in het begin 'slecht' bij voelt: niet doen, ander en beter! Zo zou ik er alvast mee omgaan...

Steph

#5 , 06 feb 2007 15:25

Mijn inziens hebt U niet het recht om rekeninguitreksels en dergelijke op te vragen.Zelfs niet tot weigering van verhuur. Indien U gevoel zegt dat er iets niet klopt zeg dan dat het al verhuurt is, of dat ge een kandidaat hebt die bezig is.

Het enige waar U kan vanuit gaan is de waarborg en de rest (zie citaat boven)

Vriendelijke groeten
Andy
Het 'recht' om dit te vragen heeft een verhuurder inderdaad niet nee, maar ook niet de 'plicht' om te verhuren hoor... Geen info ? D??g, bedankt en tot ziens. NEXT :!:

Trouwens, een huurder weigeren omdat je zijn solvabiliteit niet kan inschatten is volledig wettelijk, weigeren op basis van afkomst of huidskleur is natuurlijk wel een ander verhaal...

Terug naar “Huren”