Burenhinder

wim777
Topic Starter

Burenhinder

#1 , 05 feb 2007 13:10

Beste mensen,

een kameraad van me heeft het volgende probleem: sinds enige tijd huurt de brave man een appartementje met zijn vriendin. De bovenbuur, een "mentaal gehandicapte" dame, zorgt echter voor serieuze overlast. Op nachtelijke uren kasten verschuiven, rondrennen, deuren werkelijk toebonken, enz. Nu blijkt dat ook de vorige huurders reeds hierover hun beklag hebben gedaan en de syndicus op de hoogte is. De huidige huurder heeft reeds een brief geschreven naar syndicus en naaste familieleden. Ook zij erkennen het probleem, beloven een oplossing, maar resultaten volgen niet...
Wel schijnt de dame over een rijbewijs te beschikken, dus of ze echt gehandicapt is weet ik niet.

Van het bestaan van 544 BW en dergelijke meer weet ik af,
maar wat kan hij concreet doen? Kan de wijkagent in deze iets bijdragen?
Moet de huurder werkelijk naar de vrederechter stappen? Kan hi jde syndicus dwingen stappen te ondernemen?
Of is verhuizen echt de enige mogelijkheid ?

Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 feb 2007 15:01

?Op nachtelijke uren kasten verschuiven, rondrennen, deuren werkelijk toebonken, enz? is geen misdrijf en valt dus ook buiten de bevoegdheid van de politie.

?Art.1719.De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :...3? De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.?(Burgerlijk Wetboek).

?Er bestaat geen vrijwaringsplicht in hoofde van de verhuurder voor de foutieve handelingen van derden,met name de medehuurders?(Cass. 17 september 1981,R.W. 1982-83,702.).

Er bestaat dan nog minder vrijwaringsplicht in hoofde van de andere mede?igenaars,inbegrepen deze van de gemeenschappelijke eigendom,vertegenwoordigd door de syndicus.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

bosser

#3 , 07 feb 2007 20:07

Vermeld het huishoudelijk reglement geen bepaling ivm met hinder veroorzaakt door een medeeigenaar ?
Misschien kan op basis van het niet naleven van het huishoudelijk reglement er een vaststelling gebeuren eventueel via deurwaarder en kan de verhuurder de huurder dwingen hetzij tot orde hetzij tot verbreking van het huurcontract.

Reclame

wim777
Topic Starter

#4 , 08 feb 2007 15:35

Bedankt voor de reacties.
Zal eens vragen of het huishoudelijk reglement geen bepalingen ivm hinder bevat.
Het lijkt me duidelijk dat aan deze situatie slechts zeer moeilijk iets kan veranderd worden. Jammer, toch.

Wim

Terug naar “Huren”