Hallo,
heb een relatief groot probleem met mijn cv-ketel (gas voor verwarming en warm water). Na 4jaar huren is het mij duidelijk dat er iets niet in orde is. De eerste jaren werd er niet echt gelet op het verbuik waardoor we zeer hoge rekeningen binnenkregen. Eigen schuld dachten we maar anderhalf jaar geleden hebben we dan toch de verwarming resoluut uitgedraaid en nu bij de afrekening blijkt dat we nog een zeer hoog gasverbruik hebben. Voor een app. van 100m2 verbruiken wij aan warm water alleen ca. 18000 kWh op een jaar De eerste jaren met verwarming aan kwam dit uit op ca. 43000kWh Dit is echt niet normaal meer. Na de nodige moeite weten we nu het verbruik per week, alsook dat de ketel van het jaar 1978 is. Dit zou het hoge verbruik natuurlijk kunnen verklaren maar ben hier niet zeker van.
- Mijn vraag is nu of er zoiets bestaat als een recht op een zuinige/ecologische cv-ketel? Ik weet dat de verhuurder het onderhoud voor zijn rekening moet nemen maar een prehistorische ketel onderhouden lijkt mij nu niet echt opportuun.
- Wij huren sinds 2007 dus hebben geen EPC attest...Kunnen we dit alsnog vragen aan de verhuurder of vallen wij niet onder die regeling?
- We huren nu al vier jaar; hebben we te lang gewacht of is dit nooit te laat? Wij hebben immers opgedraaid voor jaren hoge kosten en zouden nu ook niets kunnen ondernemen, met uitzondering van verhuizen.
--> In het kort: Wat kunnen we doen indien ons appartement geen adequate (in de zin van prijs/kwaliteit) verwarming biedt?
Alvast bedankt aan iedereen