vervanging cv-ketel

JanHa
Topic Starter

vervanging cv-ketel

#1 , 15 okt 2011 17:44

Hallo,

heb een relatief groot probleem met mijn cv-ketel (gas voor verwarming en warm water). Na 4jaar huren is het mij duidelijk dat er iets niet in orde is. De eerste jaren werd er niet echt gelet op het verbuik waardoor we zeer hoge rekeningen binnenkregen. Eigen schuld dachten we maar anderhalf jaar geleden hebben we dan toch de verwarming resoluut uitgedraaid en nu bij de afrekening blijkt dat we nog een zeer hoog gasverbruik hebben. Voor een app. van 100m2 verbruiken wij aan warm water alleen ca. 18000 kWh op een jaar :!: De eerste jaren met verwarming aan kwam dit uit op ca. 43000kWh :!: Dit is echt niet normaal meer. Na de nodige moeite weten we nu het verbruik per week, alsook dat de ketel van het jaar 1978 is. Dit zou het hoge verbruik natuurlijk kunnen verklaren maar ben hier niet zeker van.

- Mijn vraag is nu of er zoiets bestaat als een recht op een zuinige/ecologische cv-ketel? Ik weet dat de verhuurder het onderhoud voor zijn rekening moet nemen maar een prehistorische ketel onderhouden lijkt mij nu niet echt opportuun.
- Wij huren sinds 2007 dus hebben geen EPC attest...Kunnen we dit alsnog vragen aan de verhuurder of vallen wij niet onder die regeling?
- We huren nu al vier jaar; hebben we te lang gewacht of is dit nooit te laat? Wij hebben immers opgedraaid voor jaren hoge kosten en zouden nu ook niets kunnen ondernemen, met uitzondering van verhuizen.
--> In het kort: Wat kunnen we doen indien ons appartement geen adequate (in de zin van prijs/kwaliteit) verwarming biedt?

Alvast bedankt aan iedereen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2011 19:37

4 jaar wonen en u hebt de CV nog nooit laten nazien? Bij mijn weten taak van de huurder.
Dan zal al gauw blijken wat er aan mankeert ....
zie ook :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=15644" onclick="window.open(this.href);return false;

steve&saskia

#3 , 15 okt 2011 19:47

Hallo,

Als instalateur kom ik dit regelmatig tegen, en zeker bij mensen met een oud toestel. Kijk eerst eens of jullie nergens met een gaslek(je) of verlies zitten. Hoe doe je dat. Zet de hoofdkraan aan de gasteller dicht voor minstens 10 minuten noteer de gasmeterstand bij het dicht draaien tel desnoods de streepjes tussen de cijfers ook. Bij het opendraaien kijk je naar de teller.

-Indien geen verlies dan is het ok. Indien een verlies kleiner of gelijk aan 1 liter per 10 minuten dan is er een Niet conformiteit type 2 ( d.w.z: De instalatie vertoont een niet conformiteit waarvan de ernst het onderbreken van de gastoevoer niet onmiddellijk noodzakelijk maakt maar die belangrijk genoeg is opdat de niet-conformiteit zo spoedig mogelijk wordt weggenomen.

- Indien de controle een verlies van meer dan 1 liter per 10 minuten geeft is er een niet-conformiteit type OEG ( Onmiddelijk ernstig gevaar) en dient de binnen instalatie buiten dienst gesteld - gasmeterkraan dicht en verzegeld.

Anderzijds kan je gastoestel ook niet meer in orde zijn daarom bel je dan best naar een erkend instalateur die je toestel kan uitmeten met een speciaal electronisch toestel. Aan de hand van die meetwaarden kan hij zien of je toestel nog voldoet en weet je ook onmiddelijk het rendement van je stooktoestel.

Veel succes.

Groetjes Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Reclame

mava105

#4 , 15 okt 2011 19:58

[quote Ik weet dat de verhuurder het onderhoud voor zijn rekening moet nemen [/quote]
Het onderhoud van de gasketel is voor de huurder en niet voor de verhuurder. Het dient om de 2 jaar te gebeuren en is een WETTELIJKE verplichting.
Begin daar dan eens mee. Misschien dat met een juiste afregeling van de ketel uw verbruik merkelijk zal dalen. Met het keuringsrapport in handen kan je de verhuurder misschien overhalen een nieuwe hogerendementsketel te plaatsen. :)

vtec

#5 , 15 okt 2011 21:06

Anderzijds kan je gastoestel ook niet meer in orde zijn daarom bel je dan best naar een erkend instalateur die je toestel kan uitmeten met een speciaal electronisch toestel. Aan de hand van die meetwaarden kan hij zien of je toestel nog voldoet en weet je ook onmiddelijk het rendement van je stooktoestel.
Bij mijn (gas)brander van de CV (installatiejaar 1991) is het rendement na 20 jaar 91,7% volgens de installateur die tevens het tweejaarlijks onderhoud pleegt (dit getal staat op een sticker die aan het toestel is gekleefd met daarop ook de datum van het laatste nazicht).
Volgens wat hij mij vertelde dien ik niet na te denken over vervanging van de brander zolang dit rendements% niet onder de 85% zit. Bouwjaar 1978 is nog 13 jaar ouder, ben benieuwd wat de score van uw ketel zal zijn...

JanHa
Topic Starter

#6 , 16 okt 2011 12:42

oei oei, heb inderdaad in die 4 jaar nog nooit een controle laten uitvoeren. :oops: Verhuurder laat dit doen want 2 jaar geleden ben ik al gaan 'klagen' wegens hoog gasverbruik en verhuurder zei me toen dat onderhoud in orde is :? Hij heeft toen de installateur gebeld die een nieuwe drukregelaar heeft geïnstalleerd. Alles op kosten van verhuurder (dus ook de volgens hem gedane controle). Toch is er na de herstelling geen verbetering merkbaar. Ik zal dan maar op eigen initiatief een controle laten uitvoeren (met wettelijke verplichtingen ben ik graag in orde :mrgreen: ) maar toch eerst Steve's raad opvolgen en checken of er geen verlies is.

Ter info: in ons huurcontract staat inderdaad dat wij een contract moeten afsluiten ten einde de jaarlijkse controle van de cv-ketel maar is dus nooit gebeurt wegens goede wil van onze verhuurder. Cv-ketel staat in kelder en hebben de verhuurder nodig om hier binnen te gaan. (daarom misschien dat hij het onderhoud voor zijn rekening neemt. We hebben ook nooit een rekening of attest van hem ontvangen voor eventuele controle/onderhoudskosten) Ons app. is eigenlijk een huis van 3 verdiepingen met op het gelijkvloers een winkel (andere huurder). Er staan twee ketels in de kelder met dus ook twee meters: onze ketel is van 1978 terwijl die van de winkel een pak nieuwer is. De meters zijn beide nieuw geplaatst in 2006 na woningbrand (veroorzaakt door vorige huurder).

Hopen dat de methode van Steve ons iets wijzer maakt (een verlies zou toch een noodzakelijke herstelling uitmaken volgens mij) en na een onderhoud (op onze kosten) zal het misschien allemaal opgelost zijn MAAR het grote probleem is dat als er geen verlies vast te stellen is en er een onderhoud gebeurt maar de problemen blijven aanhouden er toch niets aan te doen valt.
Na een beetje opzoekwerk denk ik dat vervanging van de ketel alleszins niet verkregen kan worden: volgens de huurwet moet je een veilige, gezonde en bewoonbare huurwoning krijgen. Die termen worden uitgelegd door KB 8 juli 1997: Art. 2, 5° handelt over verwarmings- en gasinstallatie en stelt dat deze erkend moet zijn en geen gevaar mag opleveren. Als het ding maar werkt (en geen gevaar oplevert) is het oké. Noodzakelijke herstellingen zijn verplicht, verbeteringswerken kan je enkel vragen en na x aantal jaar mag verhuurder dan zijn huurprijs optrekken owv die 'verbeteringen'. De situatie is hetzelfde als je 'goed functionerend' enkel glas hebt en je wil dubbel glas owv hoge verwarmingskosten... Ecologie wordt op een voetstuk geplaatst totdat je huurder bent, dan sta je (letterlijk) in de kou :mrgreen:

Bedankt voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte

Franciscus

#7 , 16 okt 2011 13:17

Normaal moet je aan de ketel kunnen, dat e er niet aankan langs de ene kant en langs de andere kant voor onderhoud moet zorgen klopt natuurlijk niet.
Start met de testen die zin aangeraden.
Hoe is het gesteld met de thermostaat, thermostaatkranen, folie, afgeschermde buizen enz enz ...

mava105

#8 , 16 okt 2011 17:09

Er zijn blijkbaar meerdere woonsten in het huis. Ben je zeker dat er geen andere radiatoren op uw installatie zijn aangesloten, al of niet bewust?
Toch maar eens laten nakijken.
Woont de eigenaar ook in het gebouw?

JanHa
Topic Starter

#9 , 17 okt 2011 13:26

@Franciscus: Thermostaat, Tkranen, folie, afgeschermde buizen, enz... --> ben geen expert dus zal proberen te antwoorden :wink: --> Merk en type: IDEAL STELRAD KLAS 1 TYPE B - ketel op gas - springt op bij temperatuur 55°C en springt af bij 80°C. Het is er ook nog een met waakvlam, geen doorstromer. Buizen zijn vernieuwd in 2006 na woningbrand door vorige huurder maar ketel zelf dateert van 1978. Wij hebben in de leefruimte een kastje met draaischijfje (sorry voor deze bijna kinderachtige lekenuitleg :) ) om temperatuur te veranderen, deze staat al anderhalf jaar op 0°C. We hebben eveneens 'nieuwe' radiatoren (daterend van 2006) zonder folie achter, ongeveer één per gemiddelde ruimte van 10m2 (allen geplaatst onder vensters :? )

@mava105: Wij huren de drie verdiepingen en de winkel huurt het gelijkvloers. Dat is het wat betreft 'woonsten' in het huis. Er zijn twee ketels in de kelder met aparte metertellers. Onze ketel is dus redelijk prehistorisch terwijl die van de winkel al wat nieuwer is (geen jaar op terug te vinden maar ziet er duidelijk beter uit, is ook veel kleiner). De buizen van beide ketels vertrekken allemaal samen naar een afgeschermde donkere ruimte dus niet vast te stellen welke buizen naar ons leiden en welke niet. Eigenaar woont een paar huizen verder en is zeker niet van slechte wil, bewuste 'gasdiefstal' kan ik dus al (relatief) zeker uitsluiten :wink:
  • * Zaterdag heb ik nog de meterstand opgenomen: Meterstand app.: 09855,306 m3 - bij het doorgeven de meterstand op 5 oktober stond deze op 09816,0 dus hebben we op 10 dagen tijd (zonder verwarming) ca. 40 m3 oftewel ca. 400 kWh :!: verbruikt met alleen warm water!
    Bij verwarming ingeschakeld op 20°C (zowel bij ons als bij winkel) als test ligt het verbruik van de winkel ongeveer 2.17x minder (onze meter 0,163m³/2min en winkel 0,075m³/2 min). De oppervlakte is hetzelfde (gelijkvloers loopt verder uit dan de drie verdiepingen) maar wel op hetzelfde niveau in plaats van verdeeld over drie verdiepingen.
    * Heb ook ergens gehoord van het 'Thermosifon effect': een soort sluimerverbruik waardoor je een continue warm watercirculatie hebt. Ik vraag mij of hoe ik kan testen of dit effect bij ons al dan niet aanwezig is, en indien aanwezig, of het sluimerverbruik het teveel kan verklaren?
    * Straks kan ik hopelijk op zoek gaan naar de rendementssticker en zal ik de test voor conformiteit proberen uit te voeren.
    Ik hoop alleen maar dat bij het toedraaien van de kraan, ik deze ook weer kan opendraaien. Een aantal jaren geleden werkte de boiler niet en toen heeft verhuurder ook kraan proberen uit en aan te draaien maar uiteindelijk is installateur moeten komen om hem terug aan de praat te krijgen :/ Laten we hopen dat alles goed verloopt

Terug naar “Huren”