verjaringstermijn terugvordering huurwaarborg

kitty1988
Topic Starter

verjaringstermijn terugvordering huurwaarborg

#1 , 27 jul 2011 09:43

Beste,

Is er een bepaalde termijn NA afloop van je huurcontract om je huurwaarborg terug te vragen bij het vredegerecht indien de verhuurder dit namelijk niet uit vrije wil wilt doen?
Mijn huurcontract is al 3 maanden geleden afgelopen, via mail heb ik mijn huurwaarborg teruggevraagd, met als antwoord dat mijn huisbaas later zal antwoorden. Ik heb het vermoeden dat hij dit probeert te rekken tot ik niets meer kan doen? Ik probeer namelijk het onderling te regelen zonder tussenkomst van het vredegerecht.
Binnen welke termijn moet ik naar het vredegerecht stappen om mijn waarborg terug te vorderen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 27 jul 2011 10:07

bij mijn weten niet. Na 10j heb je zowiezo recht op je huurwaarborg en rente
maar in tussentijd kan je altijd naar het vredegerecht

Begin alvast met een aangetekend schrijven te sturen met de vraag om de huurwaarborg vrij te geven binnen de 14 dagen.
Nadien stuur je een ingebrekestelling ook via AS, pas daarna kan je best naar het vredegerecht stappen

kitty1988
Topic Starter

#3 , 27 jul 2011 10:28

Het probleem is dat hij gedreigd heeft om mijn nieuwe woonst iets aan te doen, van zodra hij weet waar ik woon.
Daarom wil ik geen AS schrijven (adres verzender moet daar namelijk op staan, heb er wel al aan gedacht om het adres van mijn werk erop te zetten, hij weet toch waar ik werk), maar is dit dan geldig?
Bovendien heeft hij altijd geweigerd ondanks 3 AS om dit op een geblokkeerde rekening te zetten en hij heeft het geld niet meer (zei hij mondeling zelf).

Mvg

Reclame

justwanttomove

#4 , 27 jul 2011 10:33

dan kan u inderdaad beter het adres van uw werk gebruiken of de do-my-move dienst van de post gebruiken en het oude adres vermelden.

Dat het niet op een geblokkeerde rekening staat, maakt op zich niets voor u uit. Dit is een fout van de verhuurder en u heeft nog steeds recht op het geld en rente.

Let wel: uit het verhaal begrijp ik dat er al een flinke ruzie tussen u en de verhuurder is, waarschijnlijk ook rond vermeende vernielingen. Ik kan uit uw verhaal niet afleiden wie in schuld is en of u volledig/deels recht heeft op de huurwaaborg. Dat gaat de rechter ook bepalen op basis van intredende/uittredende plaatsbeschrijving

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2011 11:16

Hij moet de intrest op dat bedrag ook betalen
Tevens vanaf de 'in gebreke stelling' kan je de wettelijke intrest ook verkrijgen.
Is de eind plaatsbeschrijving door hem getekend?
Wonen er al andere huurders in.
U kan ook een postbus huren of via deurwaarder of advocaat.
14 dagen tijd en dan dagvaarden ( eerst in verzoening ' voor vrederechter.

Zie bij moderator Vandebos :wink: onderaan en volg de linken om de tekst van de aanvraag vredegerecht.... je kan dit ook bij uw vredegerecht gaan opvragen

of hieronder in de link

http://home.scarlet.be/~smelis2/publiek/formulieren.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

:D

j.demoor

#6 , 28 jul 2011 10:36

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.10...§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt. Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#7 , 28 jul 2011 13:06

Het lijkt me raadzaam om in een dergelijk dossier de brief door een advocaat te laten schrijven.

Terug naar “Huren”