huurwaarborgrekening

sentinel-mc
Topic Starter

huurwaarborgrekening

#1 , 03 jan 2007 23:12

Hallo, ik had een vraagje over de huurwaarbor rekening.
De verhuurder heeft nu het huurcontract bijna ten einde is, per aangetekende brief en drie maand voor de einddatum, het huurcontract niet verlengd.
Toen ik in de woning introk begonnen de problemen al.
De verhuurder stond erop dat ik de waarborg (990?) op haar rekening stortte.
Toch ging ik naar de bank om er een huurwaarborg-rekening te openen. De verhuurder viel liever dood dan de documenten te tekenen. En vertelde de bankbediende dat ik dan maar moest verhuizen.
Daar de verhuurder niet wou tekenen, werd het contract voor de waarborg rekening dan ook niet getekend door de bank.
Dus ben ik de enige die getekend heeft.
klopt het dat dit een "hangend" 'onafgewerkt) dossier is en ik dus die rekening kan stopzetten en het geld kan opnemen zonder tussenkomst van de verhuurder?
ER werd ook geen plaatsbeschrijving opgemaakt. klopt het dan dat de verhuurder de waarborg niet kan opeisen?

Ik dank jullie bij voorbaat om mijn vragen te lezen en me wat info te verschhaffen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jelle

#2 , 04 jan 2007 15:24

geen plaatsbeschrijving opgemaakt wil zeggen dat je het goed in exact dezelfde staat afgeleverd hebt zoals je het ontvangen hebt bij intrek, dus volledig ten nadele van de verhuurder.

ik dacht bovendien dat het een wettelijke verplichting was om de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening te zetten (indien woninghuurwet van toepassing is)

als er niks getekend is op de bank zie ik niet in waarom jij niet aan jou eigen geld zou geraken dat op een rekening staat waar enkel jij een handtekening voor gezet hebt.

sentinel-mc
Topic Starter

#3 , 04 jan 2007 18:59

De waarborg staat op een "geblokkeerde" rekening, maar ik ben de enige die getekend heeft.
Dus het geld is beschikbaar voor mij? en ik kan het gebruiken om de waarborg voor de volgende woning die ik intrek.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 jan 2007 13:46

Uit ?Daar de verhuurder wou niet tekenen werd het contract voor de waarborg rekening dan ook niet getekend door de bank? kan afgeleid worden dat er geen zulk contract bestaat,maar enkel een deposito van een bedrag dat u toebehoort zonder rechten van derden.Hieruit zou dan volgen dat u die rekening kan stopzetten en het geld kan opnemen zonder tussenkomst van de verhuurder.

?Art.1731.? 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens TEGENBEWIJS, dat door alle middelen kan worden geleverd...?(B.W.).

Het is aan de verhuurder om dit tegenbewijs te leveren.

Jan S

#5 , 05 jan 2007 16:51

"De verhuurder heeft nu het huurcontract bijna ten einde is, per aangetekende brief en drie maand voor de einddatum, het huurcontract niet verlengd."

Als uw huurcontract onder de woninghuurwet valt is er een opzegging nodig (van ??n der partijen) ten minste 6 maanden voor het verstrijken van de termijn (en dus geen 3).

Gebeurt dit niet dan wordt de overeenkomst verdergezet voor een periode van 3 jaar, andermaal 6 maanden vooraf te be?indigen. Wordt er weer niet tijdig opgezegd dan begint opnieuw een periode van 3 jaar.

Ik weet niet of men hier contractueel kan van afwijken...ben ook maar student dus best bovenstaande even controleren.

mvg

Jan

Jelle

#6 , 05 jan 2007 17:07

Sorry Jan S, maar wat je zegt is niet juist hoor

HUURDER zegt op: huurder kan opzeggen wanneer hij wil en moet dan DRIE maanden opzeg doen, (er is geen sprake van termijn waarin de opzeg zou moeten gebeuren)

9 jaar is 9 jaar en geen drie periodes van drie jaar

enkel indien hij in de eerste drie jaar opzeggen wil is hij gehouden aan een schadevergoeding (resp. 3,2 en 1m huur)

VERHUURDER zegt op: Enkel voor het uitvoeren van werken die de kostprijs van drie jaar huur overstijgen, kan je idd je huurder opzeggen op het einde van elke driejarige periode met een opzeg van zes maanden.

Je kan hem ook opzeggen zonder deze motivatie en dan moet je hem eveneens zes maanden opzeg geven, bovendien ben je gehouden aan een schadevergoeding van negen maanden huur indien je hem opzegt na de eerste driejarige periode en zes maanden huur na de tweede driejarige periode.

De enige andere mogelijkheid is voor eigen bewoning en familie tot 2de (of 3de?) graad en dan kan je in principe ten alle tijde opzeggen mits natuurlijk eveneens een opzegperiode van zes maanden in acht te nemen. (je moet er dan ook werkelijk min. twee jaar blijven wonen of je hebt 18maanden schadevergoeding aan je broek)

Jan S

#7 , 05 jan 2007 17:55

Ofwel ga ik hier redelijk de mist in (waarvoor verontschuldigingen) ofwel verstaan we elkaar verkeerd

In mijn cursus staat duidelijk:
Duur - artikel 3 woninghuurwet

"Een woninghuur komt niet automatisch tot een einde bij het verstrijken van de 9-jarige periode. Hiertoe is een opzegging vereist door ??n der partijen, ten minste 6 maanden voor het verstrijken van de termijn. Gebeurt dit niet dan wordt de overeenkomst verdergezet voor een periode van 3 jaar, andermaal 6 maanden. ..."

Is die 3 maanden niet bij een gewone huur?

Jelle

#8 , 05 jan 2007 22:23

ja, nu begrijp ik de verwarring,

jij spreekt over de opzegmogelijkheden na de negenjarige periode terwijl ik bezig was over opzegmogelijkheden die er tijdens de overeenkomst mogelijk zijn

als de vraagsteller nu aan het einde van een negenjarige huur komt geldt wat jij zei, in het andere geval wat ik zei.

Jan S

#9 , 06 jan 2007 12:02

mja, kwas misschien niet echt duidelijk
blij dat we het erover eens zijn :D

Dust

#10 , 08 jan 2007 08:40

Wanneer het huurkontract niet geregistreerd is, en de woonst wordt verkocht, kan de nieuwe eigenaar mits een opzeg van 3 maanden een einde maken aan het huurkontract.

koekiemonster

#11 , 02 feb 2007 20:00

En als het een huurcontract is van korte duur kan het niet worden opgezegd tenzij anders vermeld in de huurovereenkomst.

VGM
Contacteer: Website

#12 , 03 feb 2007 22:19

Wanneer het huurkontract niet geregistreerd is, en de woonst wordt verkocht, kan de nieuwe eigenaar mits een opzeg van 3 maanden een einde maken aan het huurkontract.
WONINGHUURWET
Bij vervreemding ( koop, ruil ) en bij geen vaste datum kan inderdaad mits een opzeg van 3 maand een einde gesteld worden aan een huurcontract mits aan speciale voorwaarden voldaan wordt :

- de huurder moet er langer inzitten dan 6 maand zoniet kan je hem direkt
laten buitenzetten bezetting zonder titel en schadevergoeding eisen indien hij toch blijft.

- de authentieke verkoopsakte moet verlijdt zijn niet langer dan 3 maand terug

: dan kan de huur opgezegd worden met 3 maand opzeg

Wordt niet voldaan aan deze voorwaarden dan wordt het 6 maand

Alles afhankelijk van het waarom met of zonder schadevergoeding :
eigen gebruik
verbouwingswerken
zonder motief

tenzij clausule die de huurder beschermd bedongen in de verkoopsakte !
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Heye

#13 , 04 feb 2007 00:23

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf

gewoon efkens lezen en ge komt er vanzelf uit.

Groeten
Andy

Terug naar “Huren”