probleempje ivm terugkrijgen waarborg

Anoniempje
Topic Starter

probleempje ivm terugkrijgen waarborg

#1 , 19 dec 2006 23:30

Hallo allemaal

Het huurcontract van mijn appartement is afgelopen, ik ga deze week de sleutels binnenleveren. Ik heb gisteren telefonisch afspraak gemaakt met de eigenaar, maar die is niet van plan mijn waarborg terug te geven. De situatie zit eigenlijk zo :

Toen ik in mijn appartement ging wonen, lag er vasttapijt, maar daar waren vlekken, en een afdruk van een strijkijzer op. Mijn vrienden raadden aan een andere vloer te leggen, en dat heb ik ook gedaan. Dat was een rotwerkje, omdat dat vasttapijt h??l stevig was vastgeplakt op de vloer eronder, die bestond uit rode plastic tegeltjes. Deze tegeltjes kreeg ik er ook niet allemaal uit, waardoor ik een deel moest lostmaken met een plamuurmes. Met als gevolg dat de grond nu wat ongelijk is (wat 'putten' in gekapt door het verwijderen van de tegeltjes), maar ik kan zelf niet zoveel van die dingen zoals gelijk maken van vloeren e.d. Ik heb samen met vrienden dan ook een novilonneke op de vloer gelegd. Het zag er wel fatsoenlijk uit maar je kon hier en daar nog wat de onregelmatigheden zien. Van de eigenaar hoorde ik dat die huurder zonder zijn medeweten of toestemming dat vasttapijt had gelegd.

Nu wilde de eigenaar een deel van de waarborg zelf houden om de vloer terug te laten herstellen in oorspronkelijke staat. Dat is voor mij ok, ik kan begrijpen dat ik moet bijspringen omdat ik die vloer eruit gehaald heb. Hoewel ik (en nog anderen) vinden, dat zij eigenlijk bij de huurder die dat vasttapijt legde, de waarborg (of deel ervan) had moeten achterhouden om eventueel later de vloer terug in orde te brengen. Maar dat zou niet gebeurd zijn.

Gisteren echter zei de eigenaar, dat die mijn waarborg niet wenste terug te geven, omdat hij vindt dat mijn waarborg dient om de nieuwe vloer te bekostigen, en omdat hij vreest er toch moeten bovenop te leggen (dat zou hij misschien ook graag vergoed willen zien door mij).

Ik vind dit juist helemaal niet eerlijk... Ik heb de vloer moeten veranderen, omdat deze niet meer in zeer goede staat was. Het is eigenlijk de vorige huurder, die het vasttapijt legde, die de vloer naar de vaantjes geholpen heeft, en eigenlijk had de eigenaar de kosten voor de vloer bij deze persoon moeten afrekenen toen deze vertrok, in plaats van de waarborg gewoon teruggeven. Plus, ik geloof nooit dat een vloer gelijk maken plus nieuwe vloer leggen (novilon ofzo) even veel waard is als een waarborg van 960 euro. Ik schat de prijs eerder op een 300-tal euro (materiaal en werkmensen).

Ik vraag me af, voor het geval de eigenaar hard wil spelen, kan ik mijn waarborg volledig terug eisen? Er is geen plaatsbeschrijving gemaakt, er zijn geen foto's genomen van voor en na het gebeuren. Dat werkt denk ik in dit geval in mijn voordeel.

Ik heb er overmorgen een babbel mee, ik hoop ervoor dat ermee te klappen valt, maar als hij voet bij stuk houdt en mijn waarborg volledig wil bijhouden, ben ik van plan om mijn waarborg volledig terug te eisen. Ik denk (maar ben niet zeker) dat de eigenaar hier geen poot heeft om op te staan. De vraag is dus : kan ik dit echt wel doen, en welke manier is het beste? Het geld staat geblokkeerd op een rekening op naam van de eigenaar...

Anoniempje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jelle

#2 , 19 dec 2006 23:52

geen plaatsbeschrijving maken speelt 100% in het voordeel van de huurder.

Gewoon voet bij stuk houden dat je het in dezelfde staat ontvangen hebt zoals je het gekregen hebt.

Je zal dan misschien wel even naar de vrede?rechter moeten stappen om ook daadwerkelijk de vrijgave van de waarborg te kunnen laten uitvoeren op de bank.

Een tussenoplossing bestaat natuurlijk ook, dreig met het hard te spelen en de volledige waarborg te zullen claimen via de rechtbank of onmiddellijk in der minne op papier zetten dat jij hem bv. 300 euro zal vergoeden en de rest terug vrijgegeven wordt.

Reclame

Terug naar “Huren”