negatieve evaluatie gaskachel / schouw

mabo
Topic Starter

negatieve evaluatie gaskachel / schouw

#1 , 27 apr 2011 16:16

Is een verhuurder verplicht om een gaskachel en de daarop aangesloten schouw te herstellen of te vervangen indien deze bij nazicht een negatieve evaluatie meekreeg?
Met de opmerking dat ik er nog geen huurovereenkomst getekend is. Dit is een euvel dat naar boven kwam bij nazicht door een expert aangesteld door de vorige en vertrekkende huurders.

De evaluatie is de volgende: 'geen goede schouwtrek (soms geen), schouw is niet reglementair, expansievat is defect, er is geen TTB aanwezig wat levensgevaarlijk is. ons advies is om het toestel te vervangen.'

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 apr 2011 16:52

Bij gevaar op koolmonoxidevergiftiging of andere uitwasemingen van verwarmingstoestellen is het de verantwoordelijkheid van de verhuurder om het toestel effectief te vervangen.
Verplicht ja, maar wie gaat hem dwingen.

Gelet op het feit dat dit al twee huurders duurt zou ik de woning gewoon links laten liggen en verder zoeken. Een dergelijke verhuurder heb je niet echt nodig.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2011 18:27

Via de gemeente woondienst.
Bij ons is dat quasi onmiddellijk een 'rode' kaart ttz voorstel onbewoonbaarheid tot herstel en keuring.
Bij een controle enige tijd geleden stelde de stadsingenieur vast dat de gasleidingen met waterkoppelingen gelegd waren je kan het resultaat wel raden zeker.

Reclame

steve&saskia

#4 , 27 apr 2011 21:46

Beste,

Een schouw die niet trekt is inderdaad al een probleem. Vorige maand ben ik moeten gaan updaten naar de avondschool i.v.m. reinigen van cv toestellen. Nu MOET de schouwtrek 10 pascal bedragen anders zijn wij verplicht om het toestel af te keuren. In uw geval heeft die technieker dus gelijk. Een expansivat die kapot is is nog geen reden om te panikeren ( moest ik bij 100 mensen hun expansivat controleren dan zijn er 80 die zeker kapot zijn) doch moet vervangen worden voor de goede werking van het toestel. Een TTB die niet aanwezig is en dus overbrugt is, is dus levensgevaarlijk gezien er ook al geen trek aanwezig is in de schoorsteen ( Technieker heeft gelijk) De TTB ( http://www.ochgtd.nl/TTB.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)zal waarschijnlijk overbrugt zijn omdat er geen trek in de schouw zit en dus het toestel in veiligheid gaat. Gezien er NU NOG een teruggave is van de belastingen van 40 % bij het vervangen van een oud toestel naar een nieuw CONDENSEREND toestel en dat je nog eens een premie van de gasmaatschapij krijgt van 125€. Dan zou ik toch eens willen weten waar die huisbaas problemen mee heeft.
Kijk hier ook nog eens voor eventueel andere informatie
http://www.lne.be/themas/luchtverontrei ... rchterm=cv" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Terug naar “Huren”