Voorlopige huurovereenkomst

Misha
Topic Starter

Voorlopige huurovereenkomst

#1 , 14 dec 2006 16:26

Tot in welke mate is een voorlopige huurovereenkomst bindend?
Ik heb namelijk ??n getekend 2 weken terug bij een immokantoor voor een appartement, en net deze week, verschijnt onze ideale koopwoning.
Ik zou normaal huren vanaf 1/1/2007 voor een jaar omdat we onze droomwoning nog niet gevonden hadden.

Is er nog een mogelijk onder deze huurovereenkomst onderuit te raken ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 14 dec 2006 16:37

wat staat er in die "voorlopige" overeenkomst?

Misha
Topic Starter

#3 , 14 dec 2006 16:42

Dat ik mij verbind tot het huren van het appartement, gelegen te....
Deze voorlopige huurovereenkomst wordt aangedaan onder de volgende voorwaarden :
Huurprijs, huurtermijn (jaar),dat ik met bestendige opdracht dien te betalen, huurwaarborg,dat ik verzekering dien af te sluiten en dat ik commisie moet betalen (maand huur +BTW) en onder goedkeuring van de eigenaar.
Verder ondertekend natuurlijk door mij als door immokantoor.

Reclame

koen999

#4 , 14 dec 2006 16:51

ik vrees dat ie voor jou bindend is maar niet voor de eigenaar
er staat wel "voorlopige huurovereenkomst" maar eigenlijk komt het er inhoudelijk op neer dat jij een aanbod doet te huren

die clausule mbt commissie is denk ik nietig,
de verhuurder dient de commissie van de makelaar te betalen

als de eigenaar nog niet op de hoogte is kan je eventueel vragen aan de makelaar mits de betaling van de commissie het document als onbestaand te beschouwen

als de eigenaar al toegezegd heeft zal je met hem een regeling moeten proberen te treffen of de wettelijke opzegtermijn dienen te respecteren

staat er een termijn op dat de eigenaar tijd heeft om de huurovereenkomst goed te keuren of niet?

Misha
Topic Starter

#5 , 14 dec 2006 17:45

Alvast bedankt voor je snelle uitleg, Koen.

Nee hoor, ik dien die commissie te betalen, niet de eigenaar. Maand huur +21% btw voor alle onkosten inzake meterstanden, registratie etc.

En verder staat er geen termijn op, niet voor mij, niet voor eigenaar of immo.

koen999

#6 , 14 dec 2006 17:54

aangezien je ging huren tegen 01 01 2007 lijkt het me aannemelijk dat de voorlopige huurovereenkomst tegen dan bevestigd moet worden door de eigenaar.

Als ik jou was en ik had tegen dan niks gehoord van de verhuurder,
dan schreef ik na 01 01 2007 zowel immokantoor als eigenaar aangetekend aan dat je de huurovereenkomst als onbestaand beschouwt gezien hij door de eigenaar tot op heden niet goedgekeurd werd

ik zeg het er wel bij ik ben geen jurist

misschien ga je voor alle zekerheid best eens te rade bij een advokaat zo,n eerste advies kost je max 50 euro, soms is het zelfs gratis

vermijd tot dan schriftelijk contact met verhuurder en immokantoor

wat die commissie betreft, zelfs al staat het erin , volgens mij mag het niet, de verhuurder betaalt de commissie voor het verhuren van zijn eigendom
tenzij jij het immokantoor opdracht gegeven had voor jou een appartement te zoeken

Terug naar “Huren”