Verplicht melden van kandidaten huurders?

kitty1988
Topic Starter

Verplicht melden van kandidaten huurders?

#1 , 23 mar 2011 12:44

Beste,

Is het verplicht dat de huisbaas zijn huidige huurders op voorhand verwittigd dat er mensen komen kijken voor het appartement?
Of is de huidige huurder verplicht de afgesproken dagen en uren altijd aanwezig te zijn en altijd te kuisen?
Mijn huisbaas weigert namelijk dit te melden, hij vindt dat ik altijd aanwezig moet zijn op de afgesproken dagen en uren, ongeacht of er iemand komt of niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 23 mar 2011 13:20

hij vindt dat ik altijd aanwezig moet zijn op de afgesproken dagen en uren, ongeacht of er iemand komt of niet.
Ik denk dat hij gelijk heeft. Hij kan het ook niet in alle gevallen ruim op voorhand weten.
Als hij op de dag afgesproken voor bezichtiging 's morgens telefoon krijgt van een kandidaat, dan moet deze nog kunnen komen kijken.
Het omgekeerde kan ook gebeuren: iemand die had afgesproken stuurt bv zijn kat. Kan de huisbaas niet aan doen.

Je kan hem vragen of hij, als er echt niemand blijkt te komen op bepaalde uren van een bepaalde dag, je dan een sms wil sturen zodat je niet thuis hoeft te blijven. Maar opruimen en kuisen daar is geen ontkomen aan :?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2011 13:51

Maar opruimen en kuisen daar is geen ontkomen aan :?
Are you kidding me? :shock:

Reclame

artemis

#4 , 23 mar 2011 14:08

Maar opruimen en kuisen daar is geen ontkomen aan :?
Are you kidding me? :shock:
Er zijn vele standaards wat betreft orde en netheid als er geen bezoek wordt verwacht.
Bij sommige mensen mag je altijd binnenvallen. Ikzelf bv behoor tot de categorie die nogal veel rommel kan maken en ik denk dat ik toch liever zou willen opruimen voor ik iemand mijn 'volledige' woonst laat bekijken :oops:

Dus als Kitty vindt dat ze moet kuisen voor er kandidaat huurders langskomen dan zal ze er wel haar reden voor hebben zeker :wink:

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2011 14:13

Ik denk dat de verhuurder in elk geval de huurder niet kan verplichten om te kuisen of op te ruimen. Als de huurder zich zelf moreel verplicht voelt om zijn woning op te ruimen of te kuisen voor er iemand komt kijken is zijn eigen zaak.

artemis

#6 , 23 mar 2011 18:52

Ik denk dat de verhuurder in elk geval de huurder niet kan verplichten om te kuisen of op te ruimen. Als de huurder zich zelf moreel verplicht voelt om zijn woning op te ruimen of te kuisen voor er iemand komt kijken is zijn eigen zaak.
Lanox, dat was mijn punt helemaal niet, is naast de kwestie en ik zinspeelde daar enkel op de TS.

Het antwoord op de vraag is volgens mij dat als er bv 2 tijdsblokken per week zijn afgesproken waarop de huurder het appartement dient te laten bezichtigen aan kandidaat-huurders, de huurder zich daaraan dient te houden zonder dat de verhuurder telkens op voorhand (en hoe lang op voorhand dan?) een gedetailleerde agenda dient door te geven. Is trouwens vaak onmogelijk.
Stel dat in de verhuuradvertentie staat: te bezichtigen op woensdag van x tot x en zaterdag van x tot x, en er belt 's morgens op zaterdag een kandidaat, dan zou die in de namiddag nog moeten kunnen komen kijken.
Persoonlijk zou ik tegen dat het tijdsblok begint, de huurder wel laten weten hoeveel kandidaten er komen, of dat er die dag helemaal geen komen. Maar daarmee kan de huurder nog geen andere plannen maken voor die dag, tenminste niet op voorhand.

De huurder doet uiteraard wat ie wil qua opruimen en poetsen, maar als bv de keuken eruit ziet alsof er een tsunami is doorgeraasd en er ligt bv overal vuile was rond te slingeren dan zal dat geen snelle verhuring in de hand werken en zal de huurder nog vaak thuis moeten blijven om nieuwe kandidaten binnen te laten.

Vandebos

#7 , 23 mar 2011 19:39

Ofwel tijdsblokken van 2*3uur zonder verdere waarschuwing ofwel afspraken 24 uur op voorhand, dat is wat ik meestal voorstel.

Opzeg brengt nu eenmaal bepaalde verplichtingen met zich mee.

Terug naar “Huren”