notarieel huurcontract

koen999
Topic Starter

notarieel huurcontract

#1 , 20 mar 2011 12:30

bij een notarieel huurcontract kan je direct de deurwaarder sturen bij wanbetaling;
hoe zit het met een uithuiszetting bij een notarieel huurcontract?
kan je in zo n huurcontract bepalen dat bij drie maand wanbetaling de uithuiszetting gerechtigd is?(maw kan je zonder dus eerst naar de vrederechter te moeten stappen overgaan tot uithuiszetting)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2011 15:19

Moest dit waar zijn, waarom zijn de notariele huurkontrakten dan zo zeldzaam?
Ik zou zeggen, alle verhuurders naar de notaris voor het opmaken van uw huurkontrakt, en de vrederechters hebben geen werk meer. :lol:

onraad

#3 , 20 mar 2011 19:22

Dat vroeg ik me ook al af...
Ik denk dat het niet zo 'gekend' is door de kosten van de notaris maar verder weet ik ook niet hoe het exact zit.

http://juridischforum.be/forum/viewtopi ... 38&t=27299" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Vandebos

#4 , 20 mar 2011 20:31

Ben zelf ook nog naar verdere informatie aan het zoeken. Durf me hier niet echt over uitspreken. Ik zie eerlijk gezegd niet hoe een akte de bevoegdheid bij wet toegekend aan het vredegerecht kan omzeilen...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2011 10:16

Burgerlijk Wetboek
HOOFDSTUK II. - HUUR VAN GOEDEREN.
AFDELING I. - ALGEMENE BEPALINGEN BETREFFENDE DE HUUR VAN ONROERENDE GOEDEREN)

Art. 1762bis. De uitdrukkelijke ontbindende voorwaarde wordt voor niet geschreven gehouden.

In een huurovereenkomst is het uitdrukkelijk ontbindend beding, krachtens hetwelk de overeenkomst van rechtswege ontbonden is ingeval van foutieve tekortkoming van een partij verboden (artikel 1762bis van het Burgerlijk Wetboek). De wetgever heeft uitdrukkelijk gewild dat de rechter de ernst van de tekortkoming zou kunnen beoordelen vooraleer de ontbinding van de huurovereenkomst zou worden uitgesproken.

Zie hierover: Patrick Wéry, La résolution unilatérale d’un contrat de bail immobilier est interdite, JT N° 6415 - 39/2010 - 04/12/2010, 709

Terug naar “Huren”