Immokantoor eist loonbrieven

Thule
Topic Starter

Immokantoor eist loonbrieven

#1 , 27 feb 2011 22:19

In mijn zoektocht naar een nieuwe woonst, krijg ik constant de vraag van immokantoren en verhuurders, dat ze mijn loonbrieven willen zien.
Gezien ik nogal op mijn privacy gesteld ben en alleen een verzekeringsinstelling, de bank en de staat daar met recht naar kunnen vragen, zie ik dus woonst na woonst aan m'n neus voorbij gaan, omdat ik weiger mijn loonbrieven te tonen aan verhuurders en immokantoren.
Kort en krachtig: Is er hier iets tegen te doen? Zoja, wat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 feb 2011 22:20

Zoeken tot je een verhuurder vindt die deze vraag niet stelt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

onraad

#3 , 28 feb 2011 23:43

Ja inderdaad, hoewel ik de kans klein acht dat u zo een verhuurder / immo gaat tegenkomen.
Ik denk dat het ook wel begrijpelijk is dat de meeste huurders zulke zaken wensen te zien, kwestie van een beetje zeker te zijn.
Vanaf het moment dat er een huurovereenkomst is, zijn ze immers meteen sterk gebonden aan hun huurder en met de Belgische huurwet is het zelfs bij wanbetaling niet zo eenvoudig op 1-2-3 een huurder uit te zetten.

Ze zullen meestal op zoek gaan naar 'bewijzen' om uw solvabiliteit aan te tonen. De tijd dat iedereen elkaar op hun woord geloofde is vrees ik voorbij, spijtig genoeg.

Reclame

Vandebos

#4 , 28 feb 2011 23:49

Dank daarvoor een onevenwichtig opgebouwde huurwetgeving die het mogelijk maakt dat een wanetalende huurder gedurende jaren kosteloos de eigendom van een ander bezet en ondertussen ongestraft sloopt.

fendtje

#5 , 01 mar 2011 13:27

In mijn zoektocht naar een nieuwe woonst, krijg ik constant de vraag van immokantoren en verhuurders, dat ze mijn loonbrieven willen zien.
Gezien ik nogal op mijn privacy gesteld ben en alleen een verzekeringsinstelling, de bank en de staat daar met recht naar kunnen vragen, zie ik dus woonst na woonst aan m'n neus voorbij gaan, omdat ik weiger mijn loonbrieven te tonen aan verhuurders en immokantoren.
Kort en krachtig: Is er hier iets tegen te doen? Zoja, wat?
privacy ja maar , soms iets te verbergen ?
stel u eens in plaats van eigenaar.
zelf zou ge zoiets niet vragen zeker ?

Akuma

#6 , 01 mar 2011 13:27

Dank daarvoor een onevenwichtig opgebouwde huurwetgeving die het mogelijk maakt dat een wanetalende huurder gedurende jaren kosteloos de eigendom van een ander bezet en ondertussen ongestraft sloopt.

Misschien moeten we dat ook eens beginnen doen.Huurders zijn het toch altijd geweest...

Vandebos

#7 , 01 mar 2011 14:12

Dat gebeurt spijtig genoeg meer dan je denkt. Ik wens niet iedere huurder over dezelfde kam te scheren maar de redenen voor controle zijn te wijten aan die minderheid van krapuul dat het voor de anderen verpest.

mapleleiah

#8 , 01 mar 2011 16:21

Ook ik ervaar dat "dingen niet willen tonen om privacy redenen" meestal betekent dat er iets te verbergen is ...

Stel uzelf in de plaats van de verhuurder! U zou ook niet zomaar iedereen in uw huis laten.

Doe niet moeilijk en toon een loonbrief of blijf eeuwig zoeken ... aan u de keuze!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roharro

#9 , 01 mar 2011 19:06

Misschien moeten we dat ook eens beginnen doen.Huurders zijn het toch altijd geweest...
Onevenwichtige wetgeving (die perfect de geestesgesteldheid van onze politici weerspiegelt) + mentaliteitswijziging (in negatieve zin) van nieuwe generatie huurders hebben tot gevolg dat verhuurders een stringentere aanpak moeten volgen bij het verhuren.
Het is ook geen toeval dat veel verhuurders hun eigendom verkopen. Die komt dan in handen van professionele verhuurders die winstmaximalisatie nastreven en over een achterkamertje met juristen beschikken die maar al te goed weten hoe de duimschroeven aan te draaien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 mar 2011 19:51

Ze hebben het zelf gezocht (de huurders dan, en hun vriendjes de politici)

jakkie

#11 , 01 mar 2011 23:19

Kaf en koren scheiden is niet altijd eenvoudig.
Vertrouwen krijgen en geven ligt misschien anders : zowel bij verzekeringsinstellingen, banken en de staat gaat het er niet altijd even correct aan toe. Als je van bepaalde diensten gebruik wil maken, zal je meer en meer van je zogenaamde privacy moeten prijsgeven; niet dat ik dat goedkeur, maar...
Is het belangrijk wat je echt wil, en wat je daar voor over hebt ?
Overigens bestaat er toch ook nog zoiets als een beroepsgeheim - en wet op de privacy.
Wat de wetgeving en ook de rechtspraak inzake huur betreft : in dit verband heb ik zeer slechte ervaringen als verhuurder op allerlei gebied (uitzetting na 3-jarige procedure, met nadelige gevolgen).
Is het zo ongewoon dat een huurder gevraagd wordt aan te tonen dat hij min of meer solvabel is - zonder daarom hierachter allerlei andere dingen te gaan zoeken ?
Ik zou het in ieder geval eisen bij aanvang van een nieuwe huurovereenkomst - steeds in wederzijds vertrouwen.
En tenslotte : in de huidige sociaal-economische context is een loonbrief of uittreksel toch niet meer dan een momentopname, die vrij snel niet meer de werkelijkheid weergeeft ?

Akuma

#12 , 02 mar 2011 09:58

Het zal altijd een oorlog zijn.Verhuurders die wanen dat ze God de Vader zijn,en huurders die denken dat ze voor iedere extra cent die ze aan het gehuurde goed schenken het terug kunnen eisen van de verhuurder.Lees nochtans maar eens rond op dit forum en ik zal maar niet de feiten weergeven.,de VERhuurders zullen wel weten wat ik bedoel.Wil hiermee niet zeggen dat huurders perfect zijn,ook daar zit er rotzooi tussen.

Persoonlijk vind ik dat enkel de Belastinginspectie en ikzelf recht hebben om te weten hoeveel ik verdien.Iemand anders niet.Het enige wat een mens moet weten in dat geval is of ik werk heb ja of nee.Dan nog,wie zegt dat ondanks ik 2000 euro zou verdienen per maand ik uw kot niet afbreek?Loonbriefje zal dat echt niet duidelijk maken.

In een andere thread vraagt Vandenbos me of ik gefrustreerd ben?Ja;en geef me eens ongelijk,heb 3x te maken gehad met een zeer onwelwillende verhuurder,en dan lees je hier op het forum dat er mensen zijn die net hetzelfde voorhebben,een mens zou van minder gefrustreerd lopen :mrgreen:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 mar 2011 10:40

Het probleem is dat de mensen elkaar niet ( meer) respecteren en voor alles en nog wat (gaan) klagen en denken dat ze gelijk hebben.
Een verhuurder die letterlijk de voordeur uit een huurwoning haalt zeggende het is mijn deur of de goederen van een jong koppel uit het appartement haalt omdat ze te laat waren met betalen of erbarmelijke toestanden in krotten geloof me ik heb het allemal gezien en meegemaakt.
Langs de andere kant een huurder ( is zelfs op TV geweest) die kloeg omdat de huisbaas hem liet wonen in een vochtig huis. De werkelijkheid was dat hijzelf de koepels had kapot geslagen en de kelder onder water laten lopen. Brandweer moest de kelder leegpompen en toen bleek dat hij de kraan in de kelder had opengedraaid. Resultaat CV in kelder en electriciteit ook naar de vaantjes.
Of een huurder die letterlijk al het houtwerk in huis opstookt in een houtkachel want hij wil geen kosten maken voor verwarming ...schouw kachel via kapot geslagen raampje.
Daarbij zijn draad van de telefoon was niet lang genoeg om naar de slaapkamer te gaan dus heeft hij maar een gat in de muur geslagen en zo de telefoon in de kamer ernaast te kunnen zetten. Vuilnis werd in de tuin gegooid. Enkele vrachtwagens werden daarna door de eigenaar buiten gehaald... maar de huurder en al zijn vrienden waren toen al met de noorderzon verdwenen. Er stond letterlijk niets meer wat bruikbaar was. Heeft een jaar geduurd voor vrederechter overtuigd was en betaald werd er nooit.
Of ik ga nu met vakantie voor 6 maand dus ik betaal niet ... maar dan mag ik wel 6 maand langer huren want ik heb een studentencontract he van 10 maand. Nu dat zal in augustus dik ernaast zijn...

Vandebos

#14 , 02 mar 2011 12:18

Maar 3?

Ik heb momenteel 4 panden te huur: een winkelpand dat vrij is, een 3 slaapkamer flat met garage die vrijkomt in april, een tweede identieke die vrijkomt in oktober en een woning met tuin en garage die vrijkomt op 1 juni.

Hoe leg je in godsnaam aan een huurder uit dat hij met een maandelijks gezinsinkomen van € 1500 geen huurprijs van € 750 kan betalen als je met 4 in dat gezin bent? 80% van de kandidaten moet je tegenwoordig als verhuurder gewoon weigeren omdat je bijna zwart op wit weet dat het problemen zal opleveren. Denk je dat dat met plezier gedaan wordt? Een degelijk immokantoor, Akuma en in feite zelfs ook de gewone slimme verhuurder past tegenwoordig zelfs op waar hij publiceert dat zijn pand te huur staat. Gewoon om nutteloze discussies en slaande ruzies te voorkomen.

In feite is het probleem meerledig:

- meer en meer huurders hebben het idee dat wanneer ze zich aanbieden voor een pand die verhuurder hen zomaar blanco zonder verder getreuzel moet aanvaarden. Het pand is immers nog vrij en zij willen het huren. Dat is toch net hetzelfde als een blikje tomaten uit het winkelrek nemen, niet?

- De regelneverij van het Vlaamse Gewest en diens megalomane ministers maakt het verhuren steeds duurder voor de verhuurder; als de wetgever wil dat alle panden die te huur worden aangeboden van kelder tot zolder volledig perfect in orde zijn dan zal dat zijn gevolgen hebben op de huurprijs. Uiteindelijk zijn we in Vlaanderen bij een situatie aan het aankomen waar huurpanden wettelijk beter in orde dienen te zijn dan deze die men aankoopt voor eigen bewoning. (Een vergelijking met de controle op kwaliteit van voeding voor huisdieren en deze voor menselijke consumptie is hier absoluut op zijn plaats)

- Als in dertig jaar de prijs voor het bekomen van een eigen woning in vergelijking met het gemiddelde loon verviervoudigd is, dan vindt deze prijsstijging ook zijn weg in de huurprijs. (iemand dient het pand te kopen vooraleer het verhuurd kan worden, de huurprijs is ALTIJD een weerspiegeling van de kostprijs van het pand)

Al deze punten (en nog een aantal andere die zijdelings met deze polemiek te maken hebben) maken dat een significant deel van de bevolking niet alleen niet meer in staat is een eigen woning aan te schaffen maar ook niet meer in staat is een vergelijkbare woning te huren op de privémarkt met het maandelijks inkomen dat ze tot hun beschikking hebben.

Is dat de schuld van de verhuurder?

Daarbij komt er voor velen ook nog eens een verschuiving in hun uitgaven en prioriteiten patroon. Ik heb als verhuurder bijna nooit, nooit een probleem met oudere huurders. Als ik me weer eens verplicht zie naar de vrederechter te trekken dan is het in 95% van de gevallen voor huurders jonger dan 35jaar. Huur kunnen betalen heeft bij hen een sociaal lagere waarde dan niet een flatscreen, laptop en minstens één, bij voorkeur twee wagens te bezitten (eentje voor het gezin en eentje voor het werk) en liefst meerdere keer per jaar op vakantie te gaan in het buitenland.

Het is absoluut niet mijn bedoeling de rekening van anderen te maken of hen te vertellen hoe ze hun middelen dienen te gebruiken, maar begrijp dan wel dat je als verhuurder met deze trends rekening dient te houden in het bepalen van je huurders en dat je hiervoor elk mogelijk middels gebruikt dat je tot je beschikking hebt.

Zoals reeds talloze malen hier opgemerkt, ongeacht wat je van info ook vraagt en krijgt je kan NOOIT vermijden dat je kot niet wordt afgebroken, maar je kan het risico wel beperken.

Tot slot akuma, was de reden van mijn commentaar dat je opmerking niets wezenlijks bijdroeg aan het oplossen van de situatie van TS. Dat blijft de primaire doelstelling van dit forum; als dit kan met het gelijktijdig luchten van je hart geen probleem.

bosprocureur

#15 , 02 mar 2011 13:18

Vandenbos, ik kan dit volledig be-amen.

Mocht de overheid eens het voorbeeld geven, en de een redelijk aantal sociale woningen voorzien, ook voor de autochtone bevolking (hier ga ik op zere tenen trappen), dan zou ten eerste de druk op de huurprijzen kunnen afnemen, het zou ten tweede een positieve bijdrage zijn om het aantal werkzoekenden te verminderen (koppel het desnoods aan een scholingsprogramma). Als je dan ook nog die sociale woningen inplant in verkommerde wijken, geef je een stimulans aan de buurt om ook hun panden aan te passen..... Je stelt ook degelijke woningen ter beschikking van mensen die anders gewoon niet meer aan de bak komen.

Maar ja, sociale woningbouw is enkel een thema als er verkiezingen komen, nadien niet meer.

Terug naar “Huren”