Afrekening kosten verplicht bij verlaten huurpand?

kitty1988
Topic Starter

Afrekening kosten verplicht bij verlaten huurpand?

#1 , 08 feb 2011 12:42

Ik huur sinds enkele maanden een appartement, door verschillende redenen zal ik ten laatste eind april (opzeg loopt dan af) vertrekken.
Nu weigert de huisbaas een afrekening te maken omdat hij wil wachten tot hij zijn afrekening van elektriciteit en water krijgt.
Er zijn namelijk geen aparte tellers aanwezig.
Door verschillende voorvallen is mijn vertrouwen in hem volledig weg en ben ik ervan overtuigd dat ik helemaal niets zal terugkrijgen terwijl de voorschotten ongetwijfeld veel te hoog liggen.
Is men niet wettelijk verplicht om de afrekening bij uittrede van de huurder op te stellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2011 20:19

Soms is het maar mogelijk een afrekening tussen huurder en verhuurder op te maken nadat deze laatste zijn afrekening heeft ontvangen van de syndicus. Dat kan soms tot één jaar later zijn.
Zelf verhuurder zijnde maak ik dan een voorlopige afrekening op basis van de cijfers van het voorgaan de jaar en tel daar een bepaald % bij als reserve.
Na ontvangst van de definitieve afrekeing maar is deze dan over aan de ex-huurder, ook al is dit meer dan 1 jaar later. Ondertussen blijft een deel van de waarborg, voldoende voor de afrekening, in mijn handen. De rest geef ik vrij indien er geen schade is.

Reclame

Terug naar “Huren”