Is huurcontract wel een huurcontract?

kitty1988
Topic Starter

Is huurcontract wel een huurcontract?

#1 , 22 jan 2011 10:56

Beste,

Ik huur al enkele maanden de bovenverdieping van een huis,, nu zijn er zoveel problemen die het onmogelijk maken hier nog verder in te blijven wonen (geen verwarming, constante verstopping van zowel het bad als het toilet).
Op mijn contract staat "voorbeeld van een huurovereenkomst" en dan de inhoud zelf.
De eigenaar heeft het huurcontract niet geregistreerd, heb ik e-mail van registratiekantoor voor als bewijs.
Nu wil ik zo snel mogelijk (tegen 01/03) hier weg.
Hoe moet ik nu een opzegbrief opstellen? Want ik wil me beroepen op het feit dat het contract niet geregistreerd werd en ik daardoor geen schadevergoeding of opzeggingstermijn moet naleven. Bovendien heeft de eigenaar de huurwaarborg van DRIE maanden op zijn EIGEN bankrekening gezet en vrees ik dat ik deze niet zal terugkrijgen.
Ik twijfel of ik wel een huurcontract heb, aangezien ik geen aparte brievenbus heb, en mijn adres bij haar staat. Want dan zou het een gewoon contract zijn en ben ik wel gehouden aan de opzeg en schadevergoeding.
Kan ik dan niet beter het huurcontract laten ontbinden bij de vrederechter, en ook met terugwerkende kracht een deel van mijn betaalde huur en overdreven voorschot op kosten terugvragen aangezien ik geen verwarming heb en 100 euro per maand moet betalen voor kosten als voorschot en de verhuurder enige afrekening weigert.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 jan 2011 14:44

Gaat het om een negenjarig contract of een contract van bepaalde duur?

kitty1988
Topic Starter

#3 , 22 jan 2011 15:05

Op het huurcontract staat aangegaan voor onbepaalde duur.

Reclame

Vandebos

#4 , 22 jan 2011 15:24

Heeft u uw domicilie op dat adres geplaatst?

Indien wel:

Onbepaalde duur bestaat niet, het contract wordt er dus eentje van 9 jaar.

Zal deze avond even in de pen kruipen.

kitty1988
Topic Starter

#5 , 22 jan 2011 15:29

Er staat wel degelijk voor onbepaalde duur, ik vermoedde ook dat dit automatisch dan 9 jaar zou worden.
Jaja, mijn adres staat hier.

Alvast bedankt!

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 jan 2011 20:07

"De eigenaar heeft het huurcontract niet geregistreerd, heb ik e-mail van registratiekantoor voor als bewijs."

In dat geval kunt u de huur zonder vooropzeg stoppen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#7 , 22 jan 2011 21:03

Stad, datum.

Adres verhuurder

Adres huurder (maakt niet uit dat beiden hetzelfde zijn, is met identificatie als doel)

Geachte,

Sinds 11/22/3333 huur ik van u de bovenverdieping van het hierboven vermeld pand. Bij deze wens ik u mijn opzeg van de huur van bovenvermeld pand te geven. Gelet op art 3§5 van de huurwetgeving voor hoofdbewoning zal deze opzeg eindigen op 22/44/3333. Deze verkorte opzeg is mij wettelijk toegelaten aangezien het huurcontract niet werd geregistreerd zoals wettelijk verplicht. Gelieve me te contacteren voor het maken van afspraken aangaande bezoekuren van potentiële huurders, het verifiëren van de plaatsbeschrijving en de vrijgave van de huurwaarborg.

Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Met vriendelijke groeten,

X

In Bijlage: kopie van bevestiging van niet-registratie afgegeven door het Registratiekantoor.
het wetsartikel in kwestie:
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2011 21:06

U moet waarborg EN intrest krijgen bij niet betaling gerechtelijke intrest vorderen door in gebreke stelling met AS te sturen.

Terug naar “Huren”