Mijn moeder moet rondkomen met een minimumpensioen (+/- 700 EUR) + het huishuur dat ze van haar huisje krijgt. Nu heeft ze zopas telefoon gekregen dat de huurder op sterven ligt. Ze heeft een paar zeer concrete vragen. Omdat ik geen juristen in mijn nabije omgeving ken en haar een beetje gerust wil stellen, vindt u de vragen hieronder :
1) Wat gebeurt er met de inboedel van de huurder ? Zijn zus (enige erfgename) heeft al laten weten dat ze niet ge?nteresseerd is. Op wiens kosten kan het huis leeggemaakt worden als de huurder gestorven is ?
2) De huurder had een vriend (niet vermeld op het huurderscontract). Die heeft een inkomen van het OCMW. OCMW deed reeds aan loonsbegeleiding van de huurder. Zo was mijn moeder zeker dat ze het huishuur elke maand kreeg. Kan de vriend ook loonsbegeleiding aanvragen ? Kan mijn moeder het OCMW contacteren om te vragen of dit gebeurd is, zodat zij gerustgesteld zou zijn
3) Stel dat de vriend toch in het huis blijft wonen zonder huur te betalen, tot wie kunnen we ons wenden om het huis te laten ontruimen ? Vredegerecht ? Mijn moeder kan zich echt niet permitteren om dit inkomen te missen
4) HET DRINGENDSTE. Mijn moeder is het huis gaan bezoeken en nu blijkt dat de huurder die er al meer dan 30 jaar woont, niet meer gekuist heeft sinds jaaaaaaren. Het is er zo vuil dat het huis wel onbewoonbaar zou kunnen verklaard worden. Er moet dus dringend gekuist worden. Enig idee tot wie ik me zou kunnen wenden ? Sociale dienst van de stad ?
5) Ik zou een juridische assistenten verzekering voor haar willen afsluiten. Heeft iemand goede tips ?
Dank bij voorbaat.