ex-verhuurster vraagt onderhoudsattest

c.vercruyssen
Topic Starter

ex-verhuurster vraagt onderhoudsattest

#1 , 23 dec 2010 12:33

Hallo,

De eigenares van mijn vorige woning (geregistreerd huurcontract, vanaf 15 juni 2007, 3-6-9) vraagt een onderhoudsattest voor de gaskachel (geen cv), hoewel ik sinds 15 juni 2010 elders woon.

Mag zij dit nog vragen of had ze dat moeten doen voor het huurcontract beëindigd werd?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 dec 2010 13:04

Is de borg reeds vrijgegeven?

c.vercruyssen
Topic Starter

#3 , 23 dec 2010 13:05

Ja, op 16 juni 2010, volledig.

Reclame

Vandebos

#4 , 23 dec 2010 14:23

In feite had ze dat dienen te vragen bij het afsluiten van de uittredende plaatsbeschrijving/controle.

artemis

#5 , 23 dec 2010 14:27

Indien je eventueel toch een onderhoud hebt laten doen zou het wel zo fair zijn haar dat attest alsnog te bezorgen, zo weet zij wanneer het de laatste keer is gebeurd.

c.vercruyssen
Topic Starter

#6 , 23 dec 2010 14:35

Bedankt! Ik kan dus niet verplicht worden om een nieuwe onderhoudsbeurt te betalen?

Zeker, Artemis, maar het attest zelf moet ik weggegooid hebben toen ik opruimde na mijn verhuis, ik vind het nergens meer. Stom natuurlijk, maar ik dacht dat ik niets meer hoefde te bewaren eens de waarborg in orde was.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2010 14:39

het attest zelf moet ik weggegooid hebben toen ik opruimde na mijn verhuis, ik vind het nergens meer. Ik dacht dat ik niets meer hoefde te bewaren eens de waarborg in orde was.
Attesten, rekeningen e.d. hou je beter nog een tijdje bij, ook al is het van een huurhuis waar je niet meer woont. Zoals je ziet kunnen ze altijd nog van pas komen.
Kan je geen duplicaat aanvragen aan de aannemer die het werk uitvoerde?

c.vercruyssen
Topic Starter

#8 , 23 dec 2010 14:41

Ik zou hem niet meer weten terug te vinden, het was iemand die zich aan de deur heeft aangemeld.

eylis

#9 , 23 dec 2010 15:27

als je 'm niet vindt, is het géén ramp: ze heeft het nà de teruggave waarborg én overdracht sleutels gevraagd. Had ze maar moeten vragen bij het afronden.
Meld haar gewoon de maande dat je het onderhoud hebt laten doen en dat je het haar hetr attest zal geven als het papier terug opduikt. Want dat je het door de verhuis én het feit ze het niet eens opvroeg, niet precies weet waar je het geklasserd hebt.

artemis

#10 , 23 dec 2010 16:05

Jij hoeft haar natuurlijk niets meer te bezorgen maar als er echt een recent onderhoud geweest is dan zou ik toch trachten een duplicaat of bevestiging te bekomen. Wel vreemd dat je niet meer weet wie het was.

Je verhuurster is blijkbaar correct geweest, vandaar...

Alain_vdb

#11 , 07 mar 2012 10:11

ik heb hetzelfde situatie en een probleem de loodgieter heeft het onderhoud gedaan maar wil geen attest geven en zegt dat factuur voldoende is

TheJudge007

#12 , 07 mar 2012 10:51

Een verhuurder vraagt om de jaarlijks verplichte controle op een gasboiler voor keuken en badkamer te doen (hij "herinnerd" de huurder hieraan en vraagt het bewijs). Dehuurder laat deze controle doen. De boiler zelf echter word door de technieker van het officieel controleorganisme afgekeurd met de vermelding "mag niet gebruikt worden - verstikkingsgevaar". Hij heeft hem wel gecontroleerd. De factuur word naar de huurder gestuurd en door hem betaald. Na veel over en weer gezaag en dreiging van de huurder word na enkele maanden door de verhuurder dan toch een nieuwe boiler geplaatst die conform is.

In feite heeft de huurder een controle laten uitoefenen op een boiler die niet meer mocht gebruikt worden.

Heeft deze huurder recht op een terugbetaling door de verhuurder van de kosten van dit onderhoud ?

Vandebos

#13 , 07 mar 2012 10:58

Persoonlijk zou ik zeggen neen, het jaarlijks verplichte onderhoud en controle heeft immers tot zijn doel geleid; een defect toestel werd gedetecteerd en vervangen (de calvarietocht hiervoor nodig even buiten beschouwing gelaten).

TheJudge007

#14 , 07 mar 2012 12:31

Juist maar hier is de verhuurder zelf voor 100% de oorzaak van het toestel dat niet mocht gebruikt worden. Het is wel geen toestel dat dus defect is, maar een dat niet gebruikt mag/mocht worden. De verhuurder (maar dat is een andere zaak) heeft bovendien een woning verhuurd die niet mocht verhuurd worden volgens de Vlaamse wooncode.

Vandebos

#15 , 07 mar 2012 13:05

En hoe ga je bewijzen dat de verhuurder wist dat het toestel defect was en niet meer mocht gebruikt worden voordat de huurder de controle ervan liet uitvoeren?

Vaak hangt een dergelijke controle ook van controleur tot controleur af. Ik heb het persoonlijk in het verleden meegemaakt dat ik een nieuwe stroominstallatie liet keuren, de opmerkingen in orde zette en dan liet keuren door een ander organisme om een geheel nieuwe waslijst aan fouten te krijgen...

Terug naar “Huren”