Huurcontract&opzegging, wat een gedoe!!

Anneke83
Topic Starter

Huurcontract&opzegging, wat een gedoe!!

#1 , 25 okt 2006 11:47

Hallo allemaal,

net geregistreerd en al eventjes iets posten!
Ik zit namelijk met een probleem...

Sind 1nov05 huur ik een klein appartementje, het contract was een 3-6-9 zoals ze zeggen maar nu op 1dec zou ik gaan samenwonen met 2 vriendinnen in een huurhuis. We zijn dus een jaar verder... (ik zou pas n? 1nov06 opzeggen)
Hoeveel zou ik volgens jullie maximum mogen betalen aan opzeg/schadevergoeding/...?
Mijn immokantoor zegt dat ik 3 maand opzegtermijn moet doen PLUS daarbovenop nog eens 2 maand schadevergoeding betalen omdat ik "zo vroeg" uit het appartementje trek?!?!
Is dit correct? Zoiets heb ik niet teruggevonden in mijn contract in elk geval... :?
Het ergste is dat ik hier helemaal niet zoveel van af weet en dat mensen mij gemakkelijk iets kunnen wijsmaken. Mijn vader kan me hierbij niet echt helpen (rechten is niet zijn ding) maar hij denkt niet dat zoiets kan. Hij vermoedt dat ik maar 2maand opzeg moet doen en dat een schadevergoeding enkel van toepassing is als er iets kapot is in het appartementje?

Kunnen jullie mij helpen aub?

Tnx
There's no limit to the sky...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 25 okt 2006 12:13

u bent twee maand vooropzeg en twee maand huur als schadevergoeding verschuldigd.

u zegt de huur best aangetekend op

Stef12

#3 , 25 okt 2006 12:19

Volgens mij bent U 3 maand vooropzeg en 2 maanden huur schadevergoeding.

Reclame

Stef12

#4 , 25 okt 2006 12:21

schuldig. (Vervolg van vorig antw.)

koen999

#5 , 25 okt 2006 12:28

van die twee maand schadevergoeding ben ik 100% zeker,
dacht twee maand vooropzeg ook

Lex

#6 , 25 okt 2006 14:36

Mijn immokantoor zegt dat ik 3 maand opzegtermijn moet doen PLUS daarbovenop nog eens 2 maand schadevergoeding betalen omdat ik "zo vroeg" uit het appartementje trek?!?!
Is dit correct?
Das juust!

Fresh

#7 , 25 okt 2006 15:30

Beste,

Ik neem aan dat U een hoofdverblijf huurt (en niet bv een studentenkot), het kan nl nooit kwaad dit eventjes te checken alvorens hiervan uit te gaan.

Indien U een hoofdverblijfplaats huurt dient U idd 3 maanden opzeg te respecteren en bent u BOVENDIEN in het 2e jaar nog eens 2 maanden huur schadevergoeding verschuldigd.

Bent U al eens gaan praten met Uw huisbaas? Mss is deze wel bereid U zonder opzegtermijn, noch vergoeding te laten gaan op voorwaarde dat U zelf een solvabele huurder aanbrengt die onmiddellijk bereid is de huurovereenkomst aan dezelfde voorwaarden over te nemen.

Voormelde wettelijke regels zijn immers van dwingend recht (men kan er bij de aanvang van de huur niet van afwijken) doch ACHTERAF is er geen enkel beletsel voor de verhuurder om van deze rechten af te zien. Zorg er dan wel voor dat U het akkoord van de verhuurder op papier hebt!!!

evgoeth

#8 , 26 okt 2006 11:16

En als u overeen kunt komen met uw huisbaas dat u uw best zal doen om iemand te zoeken, dan kan je nog proberen om onder die 3 maand opzeg onderuit te geraken ...
Als hij een beetje buigzaam is natuurlijk.

Die 2 maand verbrekingsvergoeding die ga je zowieso moeten betalen.

Fresh

#9 , 26 okt 2006 13:40

Die 2 maand verbrekingsvergoeding die ga je zowieso moeten betalen.
... niet als de verhuurder daar dus achteraf afstand van doet

TAS

#10 , 26 okt 2006 19:47

?Art.1.?1.Deze afdeling(=Woninghuurwet 20 februari 1991) is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder...vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...?(Woninghuurwet).
Ik ga ervan uit dat de huur van uw ?klein appartementje? daaraan voldoet.

De oude formule 3-6-9 is thans dubbelzinnig.

?...Door de wijze waarop het contract wordt ingevuld,als geldend ?voor een duur van 3-6-9 jaar? werd echter uitdrukkelijk geopteerd voor een toepassing van art.3,?6,van de Woninghuurwet...?[Vred.Roeselare 29 juni 2004(V./B.),R.W. 2006-07,236-237].
?Art.3.?.6 In afwijking van ?1. kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de ?? 2 tot 5(is m.a.w. NIET OPZEGBAAR)...?(Woninghuurwet).

Bij mijn weten wordt echter de formule ?3-6-9? meestal ge?nterpreteerd als een overeenkomst van negen jaar.In dat geval geldt ?Art.3.?5.De huurder kan de overeenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel be?indigt tijdens de eerste driejarige periode,heeft de verhuurder recht op een vergoeding.Die vergoeding is gelijk aan drie maanden,twee maanden of ??n maand huur naar gelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste,het tweede of het derde jaar...?(Woninghuurwet).
Indien uw huur begon op 01 november 2005 en u be?indigt ze tussen 01 november 2006 en 01 november 2007,dan neemt de huurovereenkomst een einde gedurende het tweede jaar en bent u een vergoeding gelijk aan twee maanden huur verschuldigd.

Terug naar “Huren”