huurder vertrekt, laat echtgenote achter

laiko
Topic Starter

huurder vertrekt, laat echtgenote achter

#1 , 13 aug 2010 13:13

Wat moet ik doen met de achtergebleven echtgenote van een huurder die volledig wettelijk zijn opzeg heeft gegeven ?
Hij is een Marokkaan tot Belg genaturaliseerd, heeft zijn vrouw gaan halen in Marokko en ook daar gehuwd. Bij domiciliering in Belgïe document getekend dat ze geen beroep kan doen op steun, volledige onderhoudsplicht door echtgenoot en nu ten einde raad, woont zonder te betalen in mijn appartement, heeft niks zelfs geen meubelen, man heeft alles mee, geen geld, geen steun, leeft van voedselpaketten, man wil haar niet zien noch spreken en heeft echtscheidingsprocedure ingezet. Opzeg was ten einde op 1 augustus 2010, heeft ook juni en juli niet betaald, zegt van waarborg, 2 maand af te houden.Vroeger steeds bereikbaar en nu laatste weken niet meer, Heb wel zijn nieuw adres, hij heeft ook de sleutels niet teruggegeven.Hij huurde eerst als alleenstaande en na enkele maanden bij een toevallig bezoek bleek hij een vrouw te hebben die bij hem woont en ook ingeschreven is. Hoe krijg ik haar buiten en wat met de nieuwe huurders die er op 1 augustus in wilden en nu dreigen met schadevergoeding. De nieuwe huurders ondertekenden echter niet het contract, ik wel en er zijn ook geen data van in- of uittreding ingevuld. Serieuze problemen, heb je aub hier goed raad voor ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 aug 2010 13:24

U pand wordt bezet door een onbekende met wie u geen enkele overeenkomst hebt. Ga eens langs bij de lokale politie?

Geloof dat franciscus hier de gehele procedure al eens beschreven heeft.

eylis

#3 , 13 aug 2010 15:33

ik zou nu ook wel contact opnemen met de sociale dienst van de politie én het plaatselijk OCMW. Want die vrouw is verdorie door haar wettige echtgenoot helemaal alleen achtergelaten in een onbekend land. De OCMW kan een tijdelijk onderdak voor haar regelen. En de politie kan haar vent opsporen.
De dame in kwestie durft waarschijnlijk niet eens haar famillie te contacteren uit diepe schaamte wat haar is overkomen.

Reclame

bosprocureur

#4 , 13 aug 2010 16:53

ik zou nu ook wel contact opnemen met de sociale dienst van de politie én het plaatselijk OCMW. Want die vrouw is verdorie door haar wettige echtgenoot helemaal alleen achtergelaten in een onbekend land. De OCMW kan een tijdelijk onderdak voor haar regelen. En de politie kan haar vent opsporen.
De dame in kwestie durft waarschijnlijk niet eens haar famillie te contacteren uit diepe schaamte wat haar is overkomen.
Als die dame geen recht heeft op steun van overheidswege, misschien verwijzen naar een vluchthuis? Adressen heb ik uiteraard niet, maar die mensen kunnen allicht zorgen dat de echtgenoot zijn plicht nakomt?

In één moeite is des verhuurders probleem ook deels opgelost. Deels, want de verhuurder moet ook nazien of de huur wel geldig, dus door de (hopelijk slechts :shock: ) twee huwelijkspartners opgezegd werd.

Mariette

#5 , 13 aug 2010 17:24

Ik denk niet dat een vluchthuis dient om mensen zonder inkomen op te vangen. Een vluchthuis is een onbekend onderduikadres waar de gewelddadige echtgenoot zijn vrouw niet kan bereiken.

Tegenwoordig worden de vluchthuizen wel overmatig bezet door allochtone vrouwen want islam schrijft voor dat de man zijn vrouw(en) mag afkloppen indien hij zelfs ongehoorzaamheid VREEST (ze moet nog niks gedaan hebben).

Indien hij in Marokko is gehuwd kan hij haar netjes verstoten hebben (duurt drie seconden: taleq taleq taleq) en is hij gescheiden van haar.

bosprocureur

#6 , 13 aug 2010 18:02

Tegenwoordig worden de vluchthuizen wel overmatig bezet door allochtone vrouwen want islam schrijft voor dat de man zijn vrouw(en) mag afkloppen indien hij zelfs ongehoorzaamheid VREEST (ze moet nog niks gedaan hebben).
Is ook in die geest dat ik dacht aan een vluchthuis.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 aug 2010 18:29

Begin met langs de politie te gaan - heel grote kans dat dame illegaal in het land is
Ze zal dus ook niet ingeschreven zijn op het adres

Indien wel -- naar ocmw voor sociale dienst

wat de huur betreft de man en de vrouw in gebreke stellen - zolang de vrouw daar is ingeschreven moet hij blijven betalen
Uw waarborg dient niet om huur te betalen

dus ook naar de vrederechter.

Heb zijn nieuw adres wil nog niet zeggen dat hij bij gemeente verhuisd is .. als dat wel zo is dan groot vermoeden dat zij niet gehuwd waren voor de belgische wet want andres wordt de gehuwde partner automatisch mee overgeschreven.

Kwartierinspecteur kan vrouw ambtshalve bij hem laten opschrijven. Dame kan daar ook worden afgezet.

Dan is uw probleem al opgelost --- en bent u geen betrokken partij meer.

In elk geval gezien hij officieel nog niet weg is gezien vrouw is er zoals reeds gezegd nog steeds een bezetting.

Ga deze zaken eventjes na alvorens u enig AS gaat sturen en hem en zijn echtgenote voor de vrederechter dagvaard

JPV

#8 , 13 aug 2010 19:03

gelieve dit met een concreet citaat van de koran of enig ander boek aan te tonen;

laiko
Topic Starter

#9 , 13 aug 2010 22:21

De lokale politie is door mij op de hoogte gebracht en kan niet optreden, er is geen misdrijf gepleegd.
Hebben mij wel gecontacteerd en bij OCMW inlichtingen gevraagd, door document bij intrede te tekenen door allebei mogen zij niet optreden, onderhoudsplicht door man weet je wel !!!!!
Eerstvolgende 3 jaar mag zij niet ten laste van staat komen.Inderdaad de dame is beschaamd om haar familie in Marokko in te lichten, na overleg waren de ouders niet akkoord met man, desondanks huwde zij toch met hem.
Ze kan ook niet terug heeft de middelen niet, man geeft niks en OCMW mag en kan niet helpen.
Tijdelijk onderdak mits tussenkomst sociale dienst van gemeente, kan in Oostmalle, een hotel dat daarvoor bekend staat, voor één maand en de man moet dit bekostigen. !!!!!!!!Daarna uitwijzing terug naar land van herkomst, zij weigert dit. Wenst hier te blijven is ook de raad van haar pro-deo advocaat, ivm. onderhoudsplicht van man. Hij is wettelijk ingeschreven op het nieuwe adres, alleen. Een vluchthuis is voor geslagen vrouwen, zij kan daar niet terecht. De opzeg is door hem gegeven niet door haar, zij kent hier niks van, kent geen Vlaams , alleen Marokkaans en een beetje Frans. Ze is hier niet illegaal, heb haar documenten en ID gezien, hij is onderhoudsplichtig en hun huwelijk in Marokko is in Belgïe erkend.
Taleq, Taleq, Taleq is afgeschaft, zie vreemdelingenwet voor Marokko.
Kwartieragent, inschrijving bij hem ????? bent U Nederlander???? In BelgÎe is dat een wijkagent en zal zeker haar inschrijving niet bij hem privé nemen, zijn vrouw zal zeker niet akkoord zijn.
Ik mag geen mensen dakloos maken en zeker niet iemand die zo achterbaks in de steek werd gelaten. Na een kort verlof bij haar zuster in Nederland, kwam hij haar niet terughalen en is ze op eigen kracht met de trein teruggekomen in een leeg appartement, ik gaf haar de nodige zaken om op een menswaardige manier te kunnen (voort)leven. De procedure bij de vrederechter is lopende en bij hoogdringendheid ?????reeds 2x uitgesteld ???Haar advocaat deelde me mede dat zij haar opzeg ook moet geven alhoewel het contract alleen op zijn naam staat, ze zijn wettelijk gehuwd. Kafka, noem ik dat, alleenstaande huurt, huwt, en opeens moeten ze allebei hun opzeg geven. Moest ik niet toevallig daar geweest zijn, ik had niet geweten dat hij gehuwd was. Dat neemt niet weg dat de nieuwe huurders het mij knap lastig beginnen te maken omdat ze niet vanaf 1 augustus kunnen verhuizen.

roharro

#10 , 13 aug 2010 22:36

Bij domiciliering in Belgïe document getekend dat ze geen beroep kan doen op steun, volledige onderhoudsplicht door echtgenoot en nu ten einde raad, woont zonder te betalen in mijn appartement, heeft niks zelfs geen meubelen, man heeft alles mee, geen geld, geen steun, leeft van voedselpaketten, man wil haar niet zien noch spreken en heeft echtscheidingsprocedure ingezet.
Aangezien de Belgische Staat de kiem is van dit probleem zou ik die vervolgen. Ze kunnen de dame misschien à rato van 500 EUR per dag in een vijfsterrenhotel logeren. Dit is weer een typisch voorbeeld van de lakse Belgische Staat die de problemen afschuift op de rug van privé personen. Ze kan geen beroep doen op steun, houdt dit niet in elke vorm van steun buiten de wettelijk verplichte steun van haar echtgenoot?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette

#11 , 13 aug 2010 23:15

gelieve dit met een concreet citaat van de koran of enig ander boek aan te tonen;
Koranvers 4.34

Officiele engelse vertalingen:

(tekst tussen haakjes is bijgevoegd door de vertaler)
004.034
YUSUFALI: Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has given the one more (strength) than the other, and because they support them from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient, and guard in (the husband's) absence what Allah would have them guard. As to those women on whose part ye fear disloyalty and ill-conduct, admonish them (first), (Next), refuse to share their beds, (And last) beat them (lightly); but if they return to obedience, seek not against them Means (of annoyance): For Allah is Most High, great (above you all).
PICKTHAL: Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them. Lo! Allah is ever High, Exalted, Great.
SHAKIR: Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great.

http://www.usc.edu/schools/college/crcc ... 4.qmt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#12 , 13 aug 2010 23:33

Teksten in de hadith van sommige strekkingen zijn nog explicieter.

Maar ja, het zijn wel christenen die een kleine twee jaar geleden nog een vrouw hebben doodgestenigd...

Naar de hel met alle godsdiensten, zij hebben hun doel gehad, tijd voor de volgende stap in de evolutie.

laiko
Topic Starter

#13 , 14 aug 2010 12:16

:oops:
Bedankt voor jullie bekommernis, geraak er echter geen stap mee vooruit. Zal verplicht zijn advocaat te raadplegen, die van haar is pro deo en niet op zijn mondje gevallen, 'k mag haar niet uitzetten, zij gaf geen opzeg.
Ik zou strafbaar zijn, zij weet dat natuurlijk niet, haar advocaat is hier mijn tegenstrever.
Zoals altijd is de verhuurder de dupe en in mijn geval schijnbaar onoplosbaar.
Volgende week raadsman aanspreken, AS sturen en dan waarschijnlijk vredegerecht, er zal wel niemand komen opdagen, behalve hun advocaat, veel werk en kosten voor niks.

Tope

#14 , 14 aug 2010 12:36

Voordat je een advokaat inzet, kan je misschien eerst advies halen op het Justitiehuis:
http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... en/mj.html" onclick="window.open(this.href);return false;

of bij de Juridische Dienst van het OCMW van je woon plaats.

Mariette

#15 , 14 aug 2010 12:54

:oops:
Bedankt voor jullie bekommernis, geraak er echter geen stap mee vooruit. Zal verplicht zijn advocaat te raadplegen, die van haar is pro deo en niet op zijn mondje gevallen, 'k mag haar niet uitzetten, zij gaf geen opzeg.
Ik zou strafbaar zijn, zij weet dat natuurlijk niet, haar advocaat is hier mijn tegenstrever.
Zoals altijd is de verhuurder de dupe en in mijn geval schijnbaar onoplosbaar.
Volgende week raadsman aanspreken, AS sturen en dan waarschijnlijk vredegerecht, er zal wel niemand komen opdagen, behalve hun advocaat, veel werk en kosten voor niks.
Ofwel is zij dus gewoon een huurder die geen huurgeld betaalt. Me dunkt kan men daar maatregelen tegen treffen, of er zou geen kat zijn die nog huur betaalt als de huisbaas hen niet mag uitzetten. Ofwel is ze verplicht zich bij haar man te voegen als gehuwde vrouw. Het kan toch niet zo zijn dat mijnheer de huur opzegt en dat zijn wettelijke echtgenote dan maar gratis kan blijven wonen?

U kan misschien ook eens naar het CGKR bellen en vragen hoe zij zulke dingen oplossen (zij zijn er als de kippen bij om U te verhinderen mensen met een moeilijke achtergrond als huurders te weigeren, dus kunnen zij ook wel voor oplossingen zorgen zeker? )

Dat deze mevrouw in de problemen zit is een feit, maar niet uw "concern". Zij moet achter haar echtgenoot en niet achter haar huurbaas als ik het goed voorheb. Wel straf dat ze wèl een pro deo advokaat vindt maar dat ze daarmee niet achter haar man aangaat.

Als zij het recht heeft om in Belgie te blijven dan moet ze zich schikken naar de Belgische wetten denk ik. Eén ervan is dat je huur betaalt als je in iemands woning woont.

Terug naar “Huren”