opzeg huurwoning-vroeger vertrekken

sofie23
Topic Starter

opzeg huurwoning-vroeger vertrekken

#1 , 26 jul 2010 19:06

Hallo,

Een vraagje ivm met de opzeg van mijn huurwoning. Ik heb mijn opzeg gegeven en die zal normaal duren tot 31/10/10. Ik verhuis naar de andere kant van dit land voor mijn werk, dus van op zo een afstand is het niet gemakkelijk iets te zoeken. Nu heb ik een woning gevonden, perfect qua ligging, het huis heeft alles wat ik wil en nodig heb. Ik sta gebrand op deze woning. een probleem : de woning is vrij al vanaf 01/09/10. ik ben bang dat het huis aan mijn neus voorbij zal gaan als ik niet kan huren vanaf dan. Ik weet dat je wel iets kan regelen met de huisbaas, maar dat is bij mij geen optie. ik heb een heel slechte verstandhouding met de eigenaar, er zijn enorm veel problemen geweest met het huis, er is zelfs nooit een plaatsbeschrijf gemaakt, kortom hij zal financieel het onderste uit de kan willen halen en me al zeker niet vroeger laten vertrekken. Mag ik wettelijk gezien nieuwe huurders zoeken door het huis op immoweb ofzo te zetten? Wat als de eigenaar met een immo zou werken, mag ik dan reclame maken voor het huis?
Wat zeker is, is dat ik geen dubbele huur kan betalen. Men heeft me al verteld dat ik best gewoon geen huur meer betaal, omdat dit compenseert met de huurwaarborg, maar dat kan ik moeilijk geloven. Ik wil geen rechtszaak aan mijn been... Wat kan ik doen, alles hangt hiervan af, ook mijn job.
Alvast bedankt,
Sofie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 jul 2010 20:51

Gaat het om een negenjarig contract?
Werd het geregistreerd?

sofie23
Topic Starter

#3 , 26 jul 2010 22:47

ik heb bij aanvang van het contract dit zelf moeten gaan registreren, zonder plaatsbeschrijving weliswaar, maar ik heb navraag gedaan en het is wel degelijk geregistreerd.

Het gaat inderdaad over een 9-jarig contract. Ik zit nu in het begin van het derde jaar, dus ben mij ervan bewust dat ik een opzegvergoeding van 1 maand zal moeten betalen. Dat is ook de reden dat ik geen huuroverlapping aankan, financieel, want dan begint het over veel geld te gaan.

Reclame

Vandebos

#4 , 26 jul 2010 22:54

Dan bent u gebonden aan de opzeg van drie maanden en 1 maand wederverhuring.

U zou mogelijkerwijs overmacht kunnen inroepen voor het vredegerecht (eerst in verzoening proberen.) maar de kans op succes is moeilijk in te schatten. (Een werkgever die verhuist naar een andere regio en u de kans geeft mee te gaan, dat is een ander verhaal)

Indien u het niet had geregistreerd had u het pand onmiddellijk kunnen verlaten zonder wederverhuringsvergoeding. (In het algemeen is registratie echter beter)

sofie23
Topic Starter

#5 , 02 aug 2010 10:15

Nog een klein vraagje ivm met de opzeg van mijn woning. Ik heb een kleine twee weken geleden mijn opzeg aangetekend verstuurd, maar heb nog geen reactie ontvangen. Wat is de wettelijke termijn voor de verhuurder om hierop te reageren, of wat als hij niets laat weten? Kan ik dan de woning verlaten zonder verder te betalen? Ik vind hierover niets terug op internet. Wat zijn de procedures als hij niets van zich laat horen? Ik heb de woning gehuurd via een immokantoor dat intussen failliet is en ik zie de eigenaar zelf geen actie ondernemen, dat heeft hij nooit gedaan, ook niet als er problemen waren met het huis. Alvast bedankt voor de reacties.

Vandebos

#6 , 02 aug 2010 10:52

Als de eigenaar niet reageert en u heeft alle nodige stappen ondernomen om rechtsgeldig op te zeggen hoeft de verhuurder niet onmiddellijk te reageren.

Een maand voor het vervallen van de opzeg neemt u nogmaals contact met hem op om afspraken voor de overdracht te regelen.

Terug naar “Huren”