#11 , 02 okt 2006 20:18
lex jong ik weet het niet zeker maar ik dacht niet dat u de speciefieke omstandigheden wist waarin de horecazaak zich bevindt...een eventueel faillissement komt natuurlijk nooit geroepen, in sommige gevallen gebeuren ze gewoon zonder dat de uitbater er iets aan kan doen. en geloof me ik weet waarover ik spreek. als ik u zeg dat het niet doenbaar is om een deftige omzet te halen, al wordt er dag en nacht gewerkt, dan is dit ook zo. gelieve dit niet verder te betwisten, want u weet toch niet waarover u spreekt.
ik heb overigens ook, samen met mijn advocaat en met een (zittende) magistraat (met naam), mijn twijfels over uw juridische argumenten...
we zullen ons even verdiepen in het verbintenissenrecht;
om te contracteren moet men aan geldigheidsvereisten voldoen,
waaronder de wilsovereenstemming, als hierbij een wilsgebrek is kan men het contract laten nietig verklaren en eventueel een schadevergoeding vorderen voor een precontractuele fout(art. 1382,83 b.w.)
welnu, als het wilsgebrek bedrog inhoudt dat kunstgrepen gehandhaafd worden of dat er dingen verzwegen worden, waardoor de partij anders niet zou gecontracteerd hebben, en als dit kan bewezen worden, door bv. aankoopfacturen bij de brouwer aan de rechter te tonen, dan is er wel degelijk een gegronde zaak. en dat men zou kunnen "foefelen met de facturen" is ook geen argument, want er wordt nog altijd uit gegaan van de goede trouw...