Wij hebben de afgelopen 5 jaar een appartement gehuurd. Daar zijn we nu sinds eind vorige maand weg. In ons contract stond dat wij maandelijks 750 BEF (later 20 Euro) "voorschot op de vaste kosten betalen" en dat er jaarlijks een afrekening volgt. Na 5 jaar hebben wij geen enkele afrekening gekregen en toen ik vandaag aan de huisbaas vroeg wanneer ik een afrekening ging krijgen zei hij dat ik er geen ga krijgen. 20 Euro vaste kosten is voor hem 20 Euro vaste kosten zei hij.
Ik heb gelezen in de huurwetgeving dat ik dat kan eisen tot 5 jaar terug. Vooraleer ik dit doe, wil ik wel eens weten wat hij allemaal kan voorleggen als bewijsstukken.
Bv. in ons contract staat :"de huurder zal tevens de helft betalen van het ereloon dat gevraagd wordt door de syndicus". Welke syndicus? Ik heb daar nooit iets van gehoord. Wat zou die man moeten doen?
-> kan hij hiervoor een bedrag inbrengen als kost? is dit iets wat hij zogezegd "zelf" kan gedaan hebben?
Bv. "onderhoud van de gemeenschappelijke delen": de kuisvrouw en de tuinman kwamen in het zwart. Kan hij dit inbrengen?
bv. "jaarlijks onderhoud van de boiler": volgens onze papieren hebben wij op 5 jaar tijd 1 jaarlijks onderhoud gehad en de rest waren - doordat de huisbaas liever het jaarlijks onderhoud uitstelde - herstellingswerken aan de boiler. Wat kan hij hiervoor dan inbrengen?
M.a.w. moeten de "bewijsstukken" van de verhuurder allemaal offici?le facturen zijn of mag hij ook "geprovisioneerde" bedragen inbrengen (bv. syndicus of kuisvrouw in 't zwart)?
fientje