snap de logica niet van het verloop van onze rechtzaak

solartje
Topic Starter

snap de logica niet van het verloop van onze rechtzaak

#1 , 12 mar 2010 12:34

Hey,

dit is men eerst post.

Ik zal even het verhaal doen, want ik snap de logica totaal niet, en zou graag weten wat er te doen valt en of het aangeraden is verdere stappen te nemen.

Enkele jaren geleden is mijn vrouw samen met 2 meisjes gaan samenwonen om de koste te verdelen (inderdaad, hier zit al de fout). Contract werd opgesteld en elk hoofdelijk verantwoordelijk.

Na 2 maanden is gebleken dat de medehuurders hun deel van de huur niet betaalden aan de verhuurders. Mijn vrouw heeft toen per brief laten weten dat zij niets meer met de medeverhuurders te maken wil hebben, en dat zij verhuisd.

1 van de verhuurders (X zal ik ze noemen), is 2 maanden later verdwenen, huurder (Y zal ik ze noeman) is nog een jaar blijven wonen (zonder huur te betalen) in het pand, en heeft het pand verlaten nadat de verhuurders haar uit het pand hebben laten zetten. (nadat ze het pand volledig klein had geslagen).

na een rechtzaak van de huurders vs vrouw + X + Y, waar X en Y niet zijn komen opdagen, zijn de drie personen schuldig verklaard aan het betalen van: gerechtskosten, rente, boete verbreken huurcontract, achterstallige huur, expertise, reparatiekosten, etc. voor een totaal van 15.000.

Daar de andere personen niets wouden/konden betalen, had de vrederechter en ons advokaat ons aangeraden het totaal bedrag te betalen en hun deel later terug te vragen. Als jong koppel zijn wij overaal bij familie etc hulp gaan vragen om die 15.000 te betalen en hebben dit gedaan.

Daarna zijn we begonnen met van de X en Y, elk hun deel terug te vragen. Zij zijn niet komen opdagen op de rechtzitting, en werden door de vrederechter veroordeeld tot het betalen van hun deel, aka 5.000€ elk.

X bestaat (op papier) niet meer (geen adres, niets meer), dus de deurwaarder waar we 500€ voor hebben betaald, kan niets doen.

Y heeft haar persoonlijk failiiet laten verklaren en haar schulden tov de huurders weg laten vallen. (ondanks wij reeds de volledige schulden hebben betaald aan de verhuurders), en heeft verzet getekend op het vonnis dat zij haar deel (1/3de) moest betalen, zeggende dat al haar schulden zijn kwijtgescholden, en dat het vonis niet kan. De vrederechter heeft haar gelijk gegeven en heeft zijn vonis veranderd, X moet geen 5000€ betalen aan mijn vrouw want ze is failiet, EN het ergste, nu moeten wij voor de hele rechtzaak van haar verzet betalen + schadevergoeding van 1100€ (op zaak van meer dan 10.000€ (2 x 5000€ van elk van X en Y)) En dat we geen recht hebben om deel van ons geld terug te krijgen van de verhuurders van de 15.000€ waarvaan het deel van Y werd kwijtgescholden tov de huurders door haar failiet.

resultaat. X en Y hebben ons bedrogen, wij hebben alles gedaan om het probleem op te lossen, snel verhuisd, dit schriftelijk laten weten, de hele som betaald en de raad opgevolgd van de vrederechter om ons deel terug te vragen, en doordat de vrederechter op datum van zijn vonis niet op de hoogte was dat Y failiet verklaard was, zijn vonnis moet herzien en wij hiervoor moeten opdraaien + schadevergoeding.

resultaat. 2 maand samengewoond met wanbetalers en
15.000€ moeten betalen aan verhuurders
1.500€ moeten betalen aan Y
500€ betaald voor deurwaarder voor X die niet bestaat
x.000 € (nog te bekijken voor onze eigen advokaat die nu al 5 jaar aan het hele ding bezig is)
totaal= 20.000€ +.

wij zijn een jong koppel, en ik ben er echt niet goed van dat ik de laatste 5 jaar heb gespaard en geleefd op water en brood om beetje centjes opzij te zetten om iets te kunnen beginnen, en het allemaal te mogen afgeven.

hoe kan het dat WIJ schadevergoeding moeten betalen aan bedriegers? dit snap ik echt helemaal niet... hier zit geen logica in.

vraag:
wat kan ik doen?

ben geen jurist, maar het lijkt mij dat de vrederechter zou moeten opdraaien voor de kosten van verzet. Hij maakt de verkeerde vonnis omdat hij op dat moment niet op de hoogte is, dat Y failliet is. dat Y verzet tekent om hem dit te zeggen, is toch onze fout niet? wij kunnen toch niet boeten en een failiet iemand schadevergoeding betalen , voor een verkeerde beslissing van een vrederechter??

ik vind er gewoon geen enkele logica in , in het hele proces....

Het is dezelfde vrederechter die ons zei om de procedure om van X en Y ons geld terug te vragen, die nu afstapt van zijn mening en ons doet betalen. Kan dat maar zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 12 mar 2010 13:01

Hey,

dit is men eerst post.

Ik zal even het verhaal doen, want ik snap de logica totaal niet, en zou graag weten wat er te doen valt en of het aangeraden is verdere stappen te nemen.

Enkele jaren geleden is mijn vrouw samen met 2 meisjes gaan samenwonen om de koste te verdelen (inderdaad, hier zit al de fout). Contract werd opgesteld en elk hoofdelijk verantwoordelijk.

Na 2 maanden is gebleken dat de medehuurders hun deel van de huur niet betaalden aan de verhuurders. Mijn vrouw heeft toen per brief laten weten dat zij niets meer met de medeverhuurders te maken wil hebben, en dat zij verhuisd.

1 van de verhuurders (X zal ik ze noemen), is 2 maanden later verdwenen, huurder (Y zal ik ze noeman) is nog een jaar blijven wonen (zonder huur te betalen) in het pand, en heeft het pand verlaten nadat de verhuurders haar uit het pand hebben laten zetten. (nadat ze het pand volledig klein had geslagen).

na een rechtzaak van de huurders vs vrouw + X + Y, waar X en Y niet zijn komen opdagen, zijn de drie personen schuldig verklaard aan het betalen van: gerechtskosten, rente, boete verbreken huurcontract, achterstallige huur, expertise, reparatiekosten, etc. voor een totaal van 15.000.

Daar de andere personen niets wouden/konden betalen, had de vrederechter en ons advokaat ons aangeraden het totaal bedrag te betalen en hun deel later terug te vragen. Als jong koppel zijn wij overaal bij familie etc hulp gaan vragen om die 15.000 te betalen en hebben dit gedaan.

Daarna zijn we begonnen met van de X en Y, elk hun deel terug te vragen. Zij zijn niet komen opdagen op de rechtzitting, en werden door de vrederechter veroordeeld tot het betalen van hun deel, aka 5.000€ elk.

X bestaat (op papier) niet meer (geen adres, niets meer), dus de deurwaarder waar we 500€ voor hebben betaald, kan niets doen.

Y heeft haar persoonlijk failiiet laten verklaren en haar schulden tov de huurders weg laten vallen. (ondanks wij reeds de volledige schulden hebben betaald aan de verhuurders), en heeft verzet getekend op het vonnis dat zij haar deel (1/3de) moest betalen, zeggende dat al haar schulden zijn kwijtgescholden, en dat het vonis niet kan. De vrederechter heeft haar gelijk gegeven en heeft zijn vonis veranderd, X moet geen 5000€ betalen aan mijn vrouw want ze is failiet, EN het ergste, nu moeten wij voor de hele rechtzaak van haar verzet betalen + schadevergoeding van 1100€ (op zaak van meer dan 10.000€ (2 x 5000€ van elk van X en Y)) En dat we geen recht hebben om deel van ons geld terug te krijgen van de verhuurders van de 15.000€ waarvaan het deel van Y werd kwijtgescholden tov de huurders door haar failiet.

resultaat. X en Y hebben ons bedrogen, wij hebben alles gedaan om het probleem op te lossen, snel verhuisd, dit schriftelijk laten weten, de hele som betaald en de raad opgevolgd van de vrederechter om ons deel terug te vragen, en doordat de vrederechter op datum van zijn vonis niet op de hoogte was dat Y failiet verklaard was, zijn vonnis moet herzien en wij hiervoor moeten opdraaien + schadevergoeding.

resultaat. 2 maand samengewoond met wanbetalers en
15.000€ moeten betalen aan verhuurders
1.500€ moeten betalen aan Y
500€ betaald voor deurwaarder voor X die niet bestaat
x.000 € (nog te bekijken voor onze eigen advokaat die nu al 5 jaar aan het hele ding bezig is)
totaal= 20.000€ +.

wij zijn een jong koppel, en ik ben er echt niet goed van dat ik de laatste 5 jaar heb gespaard en geleefd op water en brood om beetje centjes opzij te zetten om iets te kunnen beginnen, en het allemaal te mogen afgeven.

hoe kan het dat WIJ schadevergoeding moeten betalen aan bedriegers? dit snap ik echt helemaal niet... hier zit geen logica in.

vraag:
wat kan ik doen?

ben geen jurist, maar het lijkt mij dat de vrederechter zou moeten opdraaien voor de kosten van verzet. Hij maakt de verkeerde vonnis omdat hij op dat moment niet op de hoogte is, dat Y failliet is. dat Y verzet tekent om hem dit te zeggen, is toch onze fout niet? wij kunnen toch niet boeten en een failiet iemand schadevergoeding betalen , voor een verkeerde beslissing van een vrederechter??

ik vind er gewoon geen enkele logica in , in het hele proces....

Het is dezelfde vrederechter die ons zei om de procedure om van X en Y ons geld terug te vragen, die nu afstapt van zijn mening en ons doet betalen. Kan dat maar zomaar?
Dit wel erg aanstootgevend resultaat in uw nadeel is en blijft een gevolg van het afsluiten van een huurkontrakt met hoofdelijke verantwoordelijkheid tot betaling van huur en kosten, samen met twee onvermogende medehuurders.

Die hoofdelijkheid is dan ook de reden waarom u met aandrang werd aangeraden de schuld t betalen. Zoniet zouden schuldeisers tot beslag op jullie bezittingen en/of lonen zijn overgegaan.

Daarom kan de vrederechter geen fout verweten worden. Zelfs als hij op de hoogte was geweest van het persoonlijke failliet zou het resultaat toch hetzelfde zijn geweest.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

solartje
Topic Starter

#3 , 12 mar 2010 14:55

beste roharro,

dit snap ik volledig.

er zijn echter 2 processen,

A/ huurder vs 3 personen. afgerond, spijtig, maar daar heb ik geen probleem mee.

B/ wij vs 2 andere personen, verstekvonis gekregen en 2 personen zijn veroordeeld tot het betalen van elk hun deel. HEt is op deze vonis , dat 1tje verzet heeft aangetekend, waardoor de vrederechter zijn vonis heeft veranderd.

wat ik niet snap is waarom wij voor de gerechtskosten moeten opdraaien van haar verzet, die er nooit had geweest als zij was komen opdagen bij het vonnis en de vrederechter tOEN een vonis had kunnen opstellen met kennis van alle zaken? dan was onze vergoeding onontvankelijk verklaard geweest, had zij nooit verzet moeten tekenen en hadden wij deze extra kosten en vergoeding nooit moeten betalen, of zie ik het mis?

ook waarom er een schadevergoeding nog extra word gerekend boven de gerechtskosten snap ik niet. Welke schade zou zij hebben opgelopen door ons?

derde wat ik niet snap, is waarom de schadevergoeding word berekend op schaal van 10.000+€, en niet de minimale schadevergoeding werd gehanteerd, daar haar verzet slechts betrekking had op haar deel, dewelke 5000€ bedraagt?

eigen mening:

wij hebben gewoon gedaan wat de vrederechter ons aanraadde na het betalen van die 15.000€. Bedankt voor de raad, zou ik zeggen.

Ik vind het spijtig dat de immobilien kantoren jonge huurders niet duidelijk maken van de ernst van die hoofdelijke verantwoordelijkheid en de gevolgen van een worst case scenario zoals deze. Dat de goede betalers voor het boeltje mogen betalen, spijtig maar dat misbruikers gewoon een jaar gratis hebben geleefd en nu er nu nog 1100 € aan verdienen, vind ik te belachelijk voor woorden. Blijkbaar staat de realiteit en de juridische excuses mijlen ver van elkaar.

had beter niet geluisterd naar de advokaten en had ze zich beter gewoon failiet verklaard zoals de rest. buiten een bed en een tafel hadden wij toen niets, dus imboedel meepakken zou moeilijk gaan, het enige wat we overhouden is 5 jaar werken voor niets en een hoop schulden bij de familie, alhoewel mijn vrouw op een handtekening na niets mis heeft gedaan....

ik vind het zeer spijtig.

Reclame

roharro

#4 , 12 mar 2010 17:12

beste roharro,

dit snap ik volledig.

er zijn echter 2 processen,

A/ huurder vs 3 personen. afgerond, spijtig, maar daar heb ik geen probleem mee. Klopt inderdaad.

B/ wij vs 2 andere personen, verstekvonis gekregen en 2 personen zijn veroordeeld tot het betalen van elk hun deel. HEt is op deze vonis , dat 1tje verzet heeft aangetekend, waardoor de vrederechter zijn vonis heeft veranderd.

wat ik niet snap is waarom wij voor de gerechtskosten moeten opdraaien van haar verzet, die er nooit had geweest als zij was komen opdagen bij het vonnis en de vrederechter tOEN een vonis had kunnen opstellen met kennis van alle zaken? dan was onze vergoeding onontvankelijk verklaard geweest, had zij nooit verzet moeten tekenen en hadden wij deze extra kosten en vergoeding nooit moeten betalen, of zie ik het mis? Dan hadden jullie reeds op dat ogenblik voor de gerechtskosten opgedraaid.
ook waarom er een schadevergoeding nog extra word gerekend boven de gerechtskosten snap ik niet. Welke schade zou zij hebben opgelopen door ons? het is geen vergoeding voor schade maar vermoedelijk de "Rechtsplegingsvergoeding" die de verliezende partij moet betalen als vergoeding voor de advocatenkosten van de tegenpartij.
derde wat ik niet snap, is waarom de schadevergoeding word berekend op schaal van 10.000+€, en niet de minimale schadevergoeding werd gehanteerd, daar haar verzet slechts betrekking had op haar deel, dewelke 5000€ bedraagt? Dat komt omdat u wegens de hoofdelijke aansprakelijkheid van ieder der 2 andere partijen het volledige bedrag van 10 000 EUR kunt eisen.

eigen mening:

wij hebben gewoon gedaan wat de vrederechter ons aanraadde na het betalen van die 15.000€. Bedankt voor de raad, zou ik zeggen. Was het enig juiste antwoord dat men u kon geven

Ik vind het spijtig dat de immobilien kantoren jonge huurders niet duidelijk maken van de ernst van die hoofdelijke verantwoordelijkheid en de gevolgen van een worst case scenario zoals deze. Dat de goede betalers voor het boeltje mogen betalen, spijtig maar dat misbruikers gewoon een jaar gratis hebben geleefd en nu er nu nog 1100 € aan verdienen (ze verdienen niets, zie hoger), vind ik te belachelijk voor woorden. Blijkbaar staat de realiteit en de juridische excuses mijlen ver van elkaar. Klopt. Misschien moet elementair verbintenissenrecht een verplicht vak worden op de middelbare school. Nu begeven veel mensen zich onbewust in een situatie waarover ze achteraf geen controle meer hebben. De term "juridische excuses" is echter misplaatst.

had beter niet geluisterd naar de advokaten en had ze zich beter gewoon failiet verklaard zoals de rest. buiten een bed en een tafel hadden wij toen niets, dus imboedel meepakken zou moeilijk gaan, het enige wat we overhouden is 5 jaar werken voor niets en een hoop schulden bij de familie, alhoewel mijn vrouw op een handtekening na niets mis heeft gedaan....Indien er iemand enig gebrek aan inzicht en voorzienigheid kan worden verweten dan is het wel uw advocaat die zijn voorbereidend werk niet grondig heeft gedaan en u een nutteloos (tweede) geding heeft aangesmeerd.

ik vind het zeer spijtig.

solartje
Topic Starter

#5 , 12 mar 2010 17:55

thanks roharro voor de uitleg. duidelijk en to the point.

die vergoeding is inderdaad rechtplegingsvergoeding.

Dus als ik het goed begrepen heb, is dit het einde...
spaarcentjes overschrijven en weer op brood en water leven.

Streng maar rechtvaardig zeggen ze, ik denk er nog steeds het mijne over.
Weer het zoveelste voorbeeld dat bedriegers er weer mooi vanaf kunnen en zij die mooie alles doen wat hen gezegd word, ervoor mogen opdraaien. kzou mijn advokaat moeten aanklagen voor het slecht informeren van de mogelijke kosten die haar "raad" kan inhouden.

het zal wel aan mijn boerenverstand liggen, maar ik vind het niet rechtvaardig en de straf niet in verhouding met de "overtreding" en blijf over met een gevoel dat wij gestraft worden en in fout zijn.

het zal pikken als ook de advokaat nu zijn rekening zal doosturen... ik voel mij (sorry voor de uitdrukking) driedubbel gekontneukt en de moed zit me diep.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2010 19:40

maar blijft die schuld niet vorderbaar nadat schuldbemiddeling is afgelopen?
en ook op de 2de nu niet te traceren persoon??

roharro

#7 , 12 mar 2010 19:50

maar blijft die schuld niet vorderbaar nadat schuldbemiddeling is afgelopen?
en ook op de 2de nu niet te traceren persoon??
Wat betreft het persoonlijk faillissement geldt de wet van 13 DECEMBER 2005. houdende bepalingen betreffende de termijnen, het verzoekschrift op tegenspraak en de procedure van collectieve schuldregeling, zoals verschenen in het Belgisch Staatblad op 21/12/05.
Ze voorziet de mogelijkheid om mensen met uitzichtloze schulden, waarbij zelfs geen enkele mogelijkheid bestaat om wat dan ook terug te betalen kwijtschelding te verlenen.

Maar: Indien binnen een termijn van vijf jaar de persoon toch tot beter fortuin komt kan het dossier herroepen worden.

solartje
Topic Starter

#8 , 12 mar 2010 22:48

2 extra vraagjes:

A/ is dit na 5 jaar mogelijk, ook nadat de vrederechter zijn vonnis heeft herzien?

vonnis:
Wijst de vordering tot vrijwaring van VROUW af voor zover zij wordt gericht tegen X

Veroordeelt VROUW tot de betaling van xxxx

Stelt vast dat de uitvoerbaarheid bij voorraad niet wordt gevorderd.

B/ dan zullen dezelfde kosten betaald moeten worden in geval het verzoek weer word afgewezen?

ps: ja , bij de 2de kunnen we nog steeds een deel terugvorderen (denk ik??? of is bovenstaand vonnis voor beiden? ) en haar verzet termijn is verstreken, maar als ze ooit opdaagd zal ze gewoon ook zich failiet laten verklaren en hetzelfde doen vermoed ik. Daar moet ik niet o hopen.

josy

#9 , 13 mar 2010 08:46

[ poster nog wat dieper de grond inboren zonder enig bijkomend juridisch advies te verlenen (al of niet correct) behoort niet tot de doelstellingen van dit forum. Gelieve u hiervoor te wenden tot de commentaar pagina's van "Het Laatste Nieuws" of "Het Nieuwsblad": Vandebos]

roharro

#10 , 13 mar 2010 10:51

[ poster nog wat dieper de grond inboren zonder enig bijkomend juridisch advies te verlenen (al of niet correct) behoort niet tot de doelstellingen van dit forum. Gelieve u hiervoor te wenden tot de commentaar pagina's van "Het Laatste Nieuws" of "Het Nieuwsblad": Vandebos]
Dit is geen juridisch advies!!!! Als u de vraag goed leest zal u merken dat het voorval al van verschillende jaren geleden dateert. Best mogelijk dat de vragensteller toen nog niet gehuwd was en zijn toekomstige zelfs nog niet onmoet had. Toch wel even opletten met cafepraat.

solartje
Topic Starter

#11 , 15 mar 2010 14:34

heb het berichtje niet kunnen lezen, maar ter informatie als het kan helpen om mij raad te geven.

ik kende mijn vrouw toen nog maar enkele weken toen de feiten zijn gebeurd. (Ik was oorspronkelijk een kennis van de 2 dames, en heb via hun mijn vrouw leren kennen) . we waren toen niet samenwonend en niet getrouwd. dit dateert van 2005/2006

De dames in kwestie hadden blijkbaar voor deze kwestie, dit spelletje al gedaan bij andere mensen zijn we teweten gekomen. (lief zoeken om mee samen te wonen, dan geen huur betalen, verdwijnen als het te warm werd en de overgebleven vriend mocht betalen voor de achterstallige huur.

Beiden zijn gescheiden alleenstaander moeders met 2 en 3 kinderen ten laste. Ik vermoed niet dat zij na 5jaar weer enige vermogen zullen opbouwen.

ps totaal ter zijde, toen ik ze leerde kennen, heb ik een appartement gezocht tegen een goed prijsje. Met de eigenaar onderhandelt dat ik hun appartement zou gedeeltelijk renoveren als zij 6 maanden geen huur zouden moeten betalen (heb toen de hele zomer die living en slaapkamers en tuin heraangelegd), mijn vrouw hun in dienst genomen zodat ze een inkomen hadden, en we hebben beiden vaak op de kinderen gebabysit zodat zij konden werken zonder creche te moeten betalen. na die 6 maanden heeft die huisbaas hun uit het huis gezet omdat ze geen huur betaalden na de gratis eerste maanden. (nu teweten gekomen)

Toen zij weer zonder huis zaten (onder het excuus de eigenaar gaat het gebouw verkopen en zij moesten eruit) is mijn vrouw samen gaan wonen met hun om de kosten voor beiden laag te houden. Daar de 2 dames voor haar werkten hadden zij een inkomen en dacht ze dat het geen probleem zou zijn. Na 2 maanden, kwamen ze niet meer opdagen om te werken, en betaalden ze de huur niet meer, en is de miserie begonnen.

Als je mensen op alle mogelijke manieren een 2de kans geeft om hun uit de marginaliteit te helpen door hun een dak en een job aan te bieden, verwacht je deze toestanden niet.

Buiten op financieel vlak, is dit op menselijk vlak ook een deuk geweest.

Als iemand nog raad heeft, laat gerust weten. Deze week heb ik afspraak met de advocaat die ons vroeg wat ons standpunt was en wat we eventueel nog zouden willen doen.

Terug naar “Huren”