Niet geregistreerd huurcontract+opzegging en vergoeding?

Evelien
Topic Starter

Niet geregistreerd huurcontract+opzegging en vergoeding?

#1 , 22 feb 2010 10:52

Mijn huurcontract blijkt niet geregistreerd te zijn.
Op 1maart start het 3ejaar van mijn contract, ik zou graag opzeggen.
Klopt het dat ik inderdaad direct weg kan zonder opzegging en vergoeding?
En kan de huisbaas nog achter mijn rug het contract laten registreren?
Hoe pak ik het beste deze situatie aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 feb 2010 12:06

U kan aangezien het contract niet is geregistreerd onmiddellijk vertrekken zonder schadevergoeding op voorwaarde dat het hier handelt om een 3-6-9 contract.

art 3 §5 huurwetgeving
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W>
Indien dit het geval is kan u uw huisbaas een opzegbrief (aangetekend) sturen waarin u hem mededeelt dat u het pand zal verlaten op datum X (eg 2 weken na verzenden schrijven) gelet op het feit dat het huurcontract niet is geregistreerd.

Uw verhuurder kan effectief nog steeds het contract registreren doch de datum van uw as zal van voor zijn registratie zijn en aldus de opzeg geldig en bindend houden.

Tot uw opzeg verzonden is, is het wel aangeraden byzonder discreet om te springen met het feit dat u weet dat het contract niet is geregistreerd.

Hopelijk helpt dit u verder?

JohnD

#3 , 22 feb 2010 14:34

Tot uw opzeg verzonden is, is het wel aangeraden byzonder discreet om te springen met het feit dat u weet dat het contract niet is geregistreerd.
Idd. maar zelfs bij een eventuele informatielek en de registratie van het contract nog net voor het versturen van het AS gebeurd is, zal elke normale vrederechter er wel van uitgaan dat de laattijdige registratie enkel gebeurd is teneinde de opzegtermijn door de huurder gegeven, te counteren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 22 feb 2010 14:56

Waarom problemen zoeken waar er geen dienen te zijn?

JohnD

#5 , 22 feb 2010 16:51

Waarom problemen zoeken waar er geen dienen te zijn?
De problemen zijn er nog niet maar voorzien is beter dan genezen, en een verwittigde huurder.. Ik wees de poster er enkel op dat zelfs als de verhuurder er moest achterkomen dat hij van plan was te verhuizen, hij nog niet onmiddelijk hoefde te vrezen dat zijn opzeg zou moeten verlengd worden. Het is door een en ander reeds op voorhand te weten of een mogelijkheid "te voorzien" dat men als huurder een stap op die van de verhuurder kan voor blijven. Als u niet in uw post gezet had of laten uitschijnen dat de huurder zijn verhuis niet aan de grote klok mocht hangen, had hij daar misschien ook niet onmiddellijk aan gedacht.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”