- Vorig najaar heb ik enkele gesprekken gevoerd met mijn medehuurder en mijn wens te kennen gegeven dat ik aan onze huurovereenkomst een einde wil maken.
- Ik heb schriftelijk bewijs dat zij van mijn beslissing op de hoogte is (tekstbericht dd 20 Dec 2024) en akkoord gaat.
- Op 31 Dec 2024 heb ik schriftelijk onze huisbaas / verhuurder op de hoogte gebracht van deze beslissing. Mijn huuropzeg loopt dus tot 31 Mar 2025
- Sindsdien wacht ik echter nog steeds op nieuws van mijn medehuurder: ik weet nog steeds niet of zij alleen verder wil huren, ook wil vertrekken of opnieuw samen wil wonen met een medehuurder.
Maar: mijn medehuurder heeft mij tot op vandaag nog steeds niet gemeld of ik überhaupt een nieuwe huurder moet zoeken, laat staan dat ik al weet met wat voor iemand zij wenst te co-housen (man of vrouw ? student of niet ? mag kinderen hebben of niet ? huisdieren ?)
Tevens weet ik ook nog steeds niet wat ik aan een potentiële nieuwe huurder kan voorstellen (huur voor 3 maanden ? 6 maanden ? langere periode ?)
Onze huisbaas gaf al te kennen dat hij haar eventueel wil toelaten te onderverhuren, maar zelfs daarover heeft ze nog niets laten weten.
Dit alles zorgt er uiteraard voor dat ik mijn verplichtingen niet kan nakomen: op basis van de informatie waarover ik nu beschik kan ik geen zoekertje plaatsen.
Ik vrees dat ze ook nadat ze antwoord heeft gegeven en ik nieuwe huurders wil voorstellen zal blijven dralen: plaatsbezoeken zullen moeilijk te plannen zijn, ze zal allicht veel door mij voorgestelde huurders weigeren, ...
Het risico dat ik loop is reëel: ik kan er een grote financiële kater aan overhouden.
Mijn vragen aan jullie:
Wat zijn mijn rechten en plichten in deze ?
Hoe lang kan zij die (zogezegde ?) besluiteloosheid rekken ?
Wat als zij uiteindelijk wel instemt met plaatsbezoeken, maar er (door haar gedrag) niemand geïnteresseerd is om medehuurder te worden ?
Kan ik haar aansprakelijk stellen voor (een deel van) de huurgelden die ik na 31 maart zal moeten ophoesten (gezien ze niet meewerkt / actief tegenwerkt) ?
Heeft de verhuurder hierin enige verantwoordelijkheid ? Tenslotte dient hij ook te weten wat er na mijn opzeg staat te gebeuren ?
Kan de verhuurder (een deel van) de huurwaarborg inhouden na 31 Mar 2025 ? Deze staat namelijjk volledig op mijn naam.