Inschrijven vriendin op woning

Werner91
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inschrijven vriendin op woning

#1 , 06 feb 2025 11:27

Geachte, ik heb een vraag over de volgende situatie; Ik woon in een appartement met een oppervlakte van 45m2 en (minimaal) 1 slaapkamer.

Het gebouw is een paar maanden geleden ongeschikt verklaard en de eigenaar is bezig met vergunningen en geplande verbouwingen.

Hierop volgde een "technisch verslag van het onderzoek van de kwaliteit van zelfstandig wonen" in dit verslag staat dat het "besluit over de bezettingsnorm" bepaald dat het maximaal bewoond kan worden door 1 persoon.

Ook staat er in mijn huurcontract dat de woning maximaal bewoond mag worden door 1 persoon.

Nu woon ik al een tijdje samen met mijn vriendin in het huis. Om problemen te voorkomen met de huisbaas en de gemeente was zij elders ingeschreven. Echter nu heeft ze problemen gekregen met het inschrijfadres en volgt er een ambtelijke schrapping als zij niet haar inschrijfadres veranderd.

Kan en mag zij bij mij ingeschreven worden? En zo ja zijn er nog kanttekeningen bij het verhaal waar ik op moet letten als ik dat doe.

LeenW

#2 , 06 feb 2025 11:31

Zij MOET bij u ingeschreven worden als zij daar werkelijk woont. Uiteraard kan de eigenaar daar moeilijk over gaan doen. Het lijkt mij aangewezen dat u zo snel mogelijk iets anders zoekt.

Werner91
Topic Starter

#3 , 06 feb 2025 11:41

Dat begrijp ik maar het is niet zo heel makkelijk te vinden bij een bezichtiging van een woning zijn er al gauw 40+ mensen

Reclame

LeenW

#4 , 06 feb 2025 11:47

Men kan u niet van vandaag op morgen uit het huis zetten, maar net om de reden die u zegt zou ik er toch snel werk van maken.

Werner91
Topic Starter

#5 , 06 feb 2025 12:33

Daar ben en blijf ik uiteraard mee bezig. Maar het gaat nu om de inschrijving. Kan de eigenaar het huurcontract ontbinden? Ik had begrepen dat het dan naar de vrederechter moet en meestal wordt bepaald dat ze daar mag wonen omdat het een huis is met 45m2 en 1+ slaapkamer. Ik weet echter niet of dat ook geld als de woning ongeschikt is verklaard. En hoe het zit met de gemeente gezien het ongeschikt verklaard is en de bezettingsgraad van 1 persoon (officieel zou dat 2 personen moeten zijn volgens de tabel die er bij staat)

eylis

#6 , 06 feb 2025 19:34

Van welke instantie komt dit verslag? Een appartement van 45m² + 1 slpkr lijkt me best bewoonbaar door een koppel. Hoe dan ook, schrijf uw vriendin alvast in en zoek verder naar een nieuwe woonst.

Werner91
Topic Starter

#7 , 07 feb 2025 00:11

Dat is gebeurd in opdracht van Antwerpen stad. Is een bezettingsgraad bepaald in het conformiteitsverslag bindend?

eylis

#8 , 08 feb 2025 18:31

Een conformiteitsverslag is een attest. Als er geen zware negatieve punten vermeld worden die wijzen naar gevaar voor de bewoners (bvb electriciteit, instabiliteit gebouw, structurele schimmel), dan is dit richtinggevend. Als u met 1 persoon het bewonersaantal overschrijdt, is dit in uw geval nog OK. Zeker als het tijdelijk is. Anders zou het zijn als u er met 3 of meer volwassenen zou wonen.

LennieK

#9 , 10 feb 2025 13:15

Een conformiteitsverslag is een attest. Als er geen zware negatieve punten vermeld worden die wijzen naar gevaar voor de bewoners (bvb electriciteit, instabiliteit gebouw, structurele schimmel), dan is dit richtinggevend. Als u met 1 persoon het bewonersaantal overschrijdt, is dit in uw geval nog OK. Zeker als het tijdelijk is. Anders zou het zijn als u er met 3 of meer volwassenen zou wonen.
Dat klopt inderdaad!

Let wel: de eigenaar zou kunnen stappen ondernemen omdat de woning overbewoond is, maar hij hoeft dit niet per se te doen. En met stappen bedoel ik naar de vrederechter trekken.

KJ86

#10 , 10 feb 2025 19:55

Dat is inderdaad de enige juiste opmerking. Je zou zot moeten zijn om een ongeschikte woning te verhuren. Dat is strafrechtelijk vervolgbaar, denk maar aan de familie Appeltans . De huurders moeten er zo snel mogelijk uit en geen nieuwe erbij en zeker geen in een precaire situatie. Die mevrouw is dakloos, ze moet zich aanmelden bij het OCMW en zal geplaatst worden in een opvangcentrum.

LennieK

#11 , 17 feb 2025 12:31

Appartement is ongeschikt verklaard ...
Gaat men daar nog nieuwe inwoners op inschrijven :?:
Ze moeten. Als iemand zich komt aanbieden om in te schrijven op een bepaald adres, en die persoon verblijft daar werkelijk dan kan men een inschrijving simpelweg niet weigeren.

Wat ze wél zouden moeten doen is de inschrijving voorlopig maken, en dit ook zeer duidelijk communiceren naar de aanvrager toe. Vervolgens moet een keten aan reacties in gang gezet worden; wijkagent verwittigen, dienst wonen verwittigen, die kunnen wooninspectie er bij halen, eventueel parket verwittigen, burgemeester betrekken... En dan zijn er inderdaad mogelijk ernstige gevolgen voor de verhuurder. Die heeft sowieso sedert het nemen van het besluit één zeer duidelijke opdracht; de gebreken moeten weggewerkt worden.

Terug naar “Huren”