Ongeldige opzeg (wegens renovatie)... Kan renovatie uitgevoerd worden?

Rgee6
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ongeldige opzeg (wegens renovatie)... Kan renovatie uitgevoerd worden?

#1 , 31 jan 2025 01:03

Kort samengevat: Ik kreeg een opzeg van mijn woning wegens renovatiewerken. Vermits ik nog geen 3 jaar in de woning woon (zelfs nog geen jaar!) was deze opzeg niet geldig... Ik heb geprobeerd om met de eigenaar tot een akkoord te komen maar die kwam er niet waardoor ik uiteindelijk liet weten dat ik in de woning zou blijven.
Nu krijg ik plots een bericht van de eigenaar dat het gele meldingsformulier zo snel mogelijk opgehangen dient te worden in mijn huis en wil hij hiervoor een afspraak maken.
Ik kom dus volledig uit de lucht vallen: gaan de werken dan toch door? Wat zal er gebeuren? Kan ik er nog wonen dan (want hiervoor kreeg ik toch de ongeldige opzeg)? Enzo verder... Wat zijn mijn rechten? Wat kan ik doen? Moet ik dat meldingsformulier laten ophangen? Wat als ik dat weiger???

Thomas_A

#2 , 31 jan 2025 12:40

Opzeg is inderdaad niet geldig.

Of de werken kunnen doorgaan terwijl u er woont, is een andere vraag. Wat voor werken zijn het? Dringende werken die niet kunnen uitgesteld worden, kunnen gebeuren. Andere zaken moet de verhuurder maar inplannen na het huurcontract.

Rgee6
Topic Starter

#3 , 31 jan 2025 13:10

Ik weet niet juist wat voor werken het juist zijn. Wat ik wel weet is dat de hele straat gerenoveerd wordt (alle huizen langs mijn kant van de straat) dus het is wel een groot project... Iedereen is uit zijn huis gezet om de renovaties uit te voeren dus het lijkt me sterk dat het mogelijk zou zijn om de renovaties uit te voeren terwijl er nog iemand woont... Vandaar dat ik in eerste instantie gezocht heb om een overeenkomst te bereiken met de huisbaas.
Maar is een grootschalig project een dringend werk dat niet uitgesteld kan worden?
En ook: stedenbouw hebben ze toestemming voor de werken uit te voeren maar burgerrechtelijk mogen ze mijn woonst niet betreden zonder mijn toestemming... Welk recht weegt door? En wat als ze toch mijn woning binnenkomen en starten met de werken (vb als ik zelf op mijn werk ben en dus niet thuis!)?

Reclame

mbbs1024

#4 , 02 feb 2025 01:37

Dat gele meldings affiche, is de bekendmaking van een bouwvergunning.
Daarop staat ook hoe U die gegevens kan inkijken, zodat je weet welke werken er zullen uitgevoerd worden, en kan bepalen of ze dringend zijn of niet.
Tegen een bouwvergunning kan je ook bezwaar aantekenen.

Franciscus

#5 , 02 feb 2025 14:55

Wie is de eigenaar?
Een ganse straat met een eigenaar ??

Terug naar “Huren”