Verhuurder wil niet helpen met verwarmingsreparatie

nish
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wil niet helpen met verwarmingsreparatie

#1 , 15 sep 2024 15:45

Mijn familie en ik bevinden zich in een moeilijke positie en weten op een juridisch niveau niet wat we kunnen doen om het op te lossen.
Ik zal proberen de situatie best mogelijk uit te leggen.
Onze huurwoning werd een jaar geleden overgekocht door een bouwbedrijf met als plan dat ze het huis zouden afbreken om iets groter te kunnen bouwen. De eigenaar van het bedrijf is ook een dichte kennis van onze vorige huisbaas dus uit vertrouwen heeft hij het contract dat we al hadden gewoonweg overgenomen en ons het opnieuw laten tekenen met het zijne er bij. Zeker voor minstens 2 jaar zouden we er nog mogen blijven wonen, aangezien hij zelf in afwachting was om een goedkeuring te krijgen van de gemeente.
In het contract staat er dat de grote onderhoudswerken de verantwoordelijkheid zijn van de verhuurder en de kleine van de huurder.
Tot in april hebben we geen problemen gehad met de nieuwe eigenaar, alles verliep heel vlot totdat onze verwarmingsketel het plots had begeven. Het was een oude ketel die helemaal in het begin dat we in deze woning kwamen wonen (10jaar geleden) werd vervangen. We hebben eerst geprobeerd om het zelf op te lossen maar aangezien het een mazoutketel is, lukte het moeilijker. Geen enkele werkman die we vonden deed nog mazoutketel reparaties. We hebben actief gezocht naar iemand die dat wel kon, maar toen we echt al niemand meer vonden dachten we om het aan ons huisbaas te melden.
Eerste keer dat ik hem had gebeld, heeft hij zonder aarzel de telefoon opgenomen. Ik had de situatie uitgelegd en hij heeft beloofd dat hij er zeker iets aan zou doen, zo snel mogelijk. Dit was begin mei. Twee weken vlogen voorbij en we hadden nog steeds niets gehoord/gezien noch van de huisbaas noch van een werkman. Dus heb ik hem nog eens gebeld. Hij nam niet op. Sindsdien probeerde ik hem elke dag, elke week te bellen en heeft hij nooit meer de telefoon opgenomen. Hij legde af, stuurde af en toe berichten terug als "stuur sms", "kan ik later terugbellen" waarna er niets meer verder kwam tot ik met de telefoonnummer van een vriendin belde. Toen hij opnam, werd hij verward omdat hij het precies niet zag aankomen dat hij mijn stem ging horen. Ik vroeg of hij al misschien al voor een oplossing had gezocht voor onze verwaming en hij antwoorde met: "de mannen zijn op vakantie" ik vroeg naar welke mannen hij verwees omdat hij heel kortaf en heel geheimzinnig reageerde, maar kreeg op die vraag ook niet echt een verklaring op. Dit was in eind augustus.
Daarna belde ik hem een week later opnieuw met mijn gsm, en ik kreeg ik alweer geen antwoord.
Zo kan het niet meer verder, het is september en ijskoud in het huis. Nu ontdekten we dat hij het contract ook niet geregistreerd heeft. Kan iemand me helpen met zoeken welke stappen dat ik kan ondernemen om dit te kunnen oplossen? Wat zijn mijn rechten in deze situatie? Bij wie kan ik terecht?

mava105

#2 , 15 sep 2024 16:38

Stap gewoon naar de VR.

Freec

#3 , 16 sep 2024 14:50

Je had al lang een aangetekend schrijven moeten sturen.

Dus uw eerste werk is, uw huisbaas aangetekend aanschrijven. Geef hem bvb 2 weken om het probleem op te lossen.
Negeert hij u weer, dan ga je naar de balie van het vredegerecht, en vraag een verzoening. Dat is gratis en heb je geen advokaat voor nodig.

Reclame

LennieK

#4 , 16 sep 2024 16:53

Gelijklopend met de verzoening bij het vredegerecht kan je ook een woningonderzoek aanvragen bij de gemeente. https://www.vlaanderen.be/administratie ... onbaarheid

mbbs1024

#5 , 16 sep 2024 18:07

De huisbaas is wel niet verplicht om naar zo een verzoening te komen.
Beter direct een rechtszaak starten, daar moet hij wel op reageren, en het vonnis daarvan is bindend.
Het vredegerecht is tamelijk laagdrempelig, daar is ook geen advokaat voor nodig.
Als je dus al eerst een aangetekend schrijven stuurt waarin je hem een redelijke tijd geeft om met een oplossing te komen, kan je beter de rechtszaak bij de vrederechter opstarten.

Gezien je weet dat het huis zal afgebroken worden, en je er dan toch uit moet, zou ik toch ook al direct naar iets anders beginnen te zoeken, momenteel is de huurmarkt nogal krap, en kan het wel even duren eer je iets anders vindt.

Een verre kennis, die zijn appartement opgezegd heeft omdat hij de huur van 1000 euro per maand niet meer kon betalen, heeft na 3 maanden nog niets goedkoper gevonden, en dreigt nu dakloos te worden.

Terug naar “Huren”