huurindexering?

marvel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurindexering?

#1 , 28 aug 2024 16:35

Beste allemaal,

Mijn buurvrouw kreeg vandaag een aangetekend schrijven van haar huiseigenaar met de melding dat de huur met de huurindex zou opslaan

Het huurcontract is ingegaan op 1- 6 -2011 in 2013 is er nog een indexaanpassing geweest, maar erna niet meer!!
Kan hij nu de huurindex over de hele van 11 jaar eisen?
ze begon in 2011 aan een huurprijs van 760 euro
na indexering in 2013 was het 813 euro en nu zou ze plots 1073 euro moeten betalen

Kan dit zomaar?

Er is trouwens geen EPC attest terwijl hij in zijn berekening een EPC attest C aangeeft

Graag wat info aub

Ze is 84 en ten einde raad, kan zo een bedrag niet eens betalen met haar pensioentje

Thomas_A

#2 , 28 aug 2024 16:47

Het is net daarom dat hier meestal wordt aangeraden om steeds de indexatie door te voeren. Na zoveel jaar voelt dit voor de dame en de TS als oneerlijk aan, terwijl ze eigenlijk nog steeds veel winst heeft gedaan.

Ja, hij mag dit, mits nuancering door de tijdelijke blokkering omwille van ontbrekend EPC en de aangepaste formule achteraf. Ze hebben het zo complex gemaakt dat ik daar niet meer alle details van weet.

bosprocureur

#3 , 28 aug 2024 17:04

De eigen indexbereken-app van de Vlaamse Overheid laat het al een tijd afweten, maar deze kan misschien helpen ?

https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... indexering

Nog een geluk voor de buurvrouw dat de verhuurder wellicht niet alle mogelijkheden heeft uitgeput.
Normaal mag hij de indexering voor de lopende maand bijvragen , plus die van de drie voorgaande maanden.

Toch ook maar eens doorvragen over dat EPCattest ?

Reclame

Freec

#4 , 28 aug 2024 17:35

Volgens de website kom je op 1040,07€ indien epc c is.
Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs ( juni 2024) = Basishuurprijs ( juni 2011 ) * GI [2004] mei 2024 / GI [2004] mei 2011
Dit geeft in cijfers:
1.040,07 EUR = 760,00 EUR * 158,72/ 115,98: deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juni 2024
Terug
Maar zoals boven aangegeven, kan ze best vragen achter het epc attest.

Is het een oud gebouw?
Ze is 84 en ten einde raad, kan zo een bedrag niet eens betalen met haar pensioentje
Normaal is haar pensioen meer gestegen dan de huur

LennieK

#5 , 30 aug 2024 15:47

Zonder epc kom ik aan 982,08 euro per maand.

ook belangrijk om weten: de eigenaar mag geen 'achterstallige' bedragen aanrekenen voor al die jaren die hij niet geïndexeerd heeft, hij mag maximaal 3 maand terug keren. De huurder heeft hier dus wel degelijk zeer veel profijt gedaan. Maar nu komt het wellicht een beetje als donderslag bij heldere hemel...

LennieK

#6 , 30 aug 2024 15:48

ashbrauw

#7 , 09 okt 2024 22:46

Hallo allemaal.
Een vraag: ik verhuur sinds 2017 een winkel en ik heb de huurder nooit om een ​​index gevraagd; nu wil ik hem een ​​brief schrijven met het verzoek om vanaf heden (verjaardatum) de index te betalen.
Omdat ik niet weet hoe de index werkt, vraag ik in deze thread hoeveel de maandelijkse huur met de index is.
De huurprijs is 1125 euro.
Alvast bedankt

KJ86

#8 , 09 okt 2024 23:07

Je moet controleren of dat indexering is voorzien in het contract. Voor woninghuur is dat wettelijke voorzien, bij handelshuur moet zoiets overeengekomen zijn.

ashbrauw

#9 , 10 okt 2024 09:58

Dit is inderdaad opgenomen in onze huurcontract alleen heb ik hem daar nooit over aangesproken.

justice speaker

#10 , 10 okt 2024 12:25

Verhuurder heeft recht op indexering dat staat buiten kijf, maar met de huidige regels kan een huurder de indexering uitstellen zolang de verhuurder geen geldig EPC attest toont. Een geldig EPC attest mag maximaal 10 jaar oud zijn.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A

#11 , 10 okt 2024 12:29

Verhuurder heeft recht op indexering dat staat buiten kijf, maar met de huidige regels kan een huurder de indexering uitstellen zolang de verhuurder geen geldig EPC attest toont. Een geldig EPC attest mag maximaal 10 jaar oud zijn.
Vanaf #7 gaat het over een andere case, namelijk handelshuur. Heeft niks met ontbreken EPC te maken.

Terug naar “Huren”