Huurder is vijf maanden achter met huur betalen

W30
Topic Starter

Huurder is vijf maanden achter met huur betalen

#1 , 17 sep 2009 12:06

Mijn vader verhuurt een appartementje. De huurder woont er nu zo een vier jaar in maar er zijn altijd problemen met het betalen van de huur. Soms gaat het een paar maanden goed en dan is hij weer maanden achter en moet je zitten bellen en langsgaan voor je geld vast te krijgen.
Nu is mijn vader het beu en wil hem eruit zetten. Hij is ondertussen weer 5 maanden achter met betalen en het tuintje is ook helemaal onderkomen (binnen waarschijnlijk ook maar dat hebben we nog niet kunnen zien). Wat kan mijn vader doen? Het was een contract voor 1 jaar.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 sep 2009 13:46

Vraag om een 'minnelijke schikking' bij de vrederechter in de gemeente daar waar de woning is gelegen.

Voor een adres ga naar www.cass.be

evgoeth

#3 , 17 sep 2009 13:58

Beste is om te beginnen met brieven te schrijven en hem een datum voor te leggen waartegen de achterstallige huur moet worden betaald, of dat u hem voor de vrederechter daagt.

Dan maak je een afspraak met de vrederechter, zij brengen dan de huurder op de hoogte dat hij op die bepaalde datum op het vredegerecht moet zijn.

Daarop mogen beide partijen hun verhaal doen. De vrederechter stuurt u nadien documenten met zijn beslissing op.
Als de huurder uit het huis mag worden gezet dient u daarmee naar een deurwaarder te gaan die dit zal doen.
Let wel : dit kost ook geld, ik denk wel dat u dit kan terugvorderen van de huurder maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien hij zijn huur ook niet betaalt.

Voor de toekomst zou ik u aanraden om vast te leggen in het huurcontract op welke datum de huur betaald MOET zijn en bij een vertraging van een week direct contact op te nemen en brief te sturen.

Op die manier kan u veel korter op de bal spelen en na 1 of 2 maanden huurachterstand direct naar het vrederechter gaan.

Hopelijk komt voor u alles snel in orde.

Reclame

Vandebos

#4 , 17 sep 2009 19:50

- huurder aangetekend aanmanen om binnen de 10 werkdagen na kennisname AS de achterstallige huurgelden te betalen op rekeningnr ***-*******-**.

- geen antwoord of geen geld, huurder via een procedure art 1344bis GW voor de vrederechter brengen.

In het onderschrift van deze mail vind je verscheidene documenten terug die je kunnen helpen.

Terug naar “Huren”