Wat kan ik doen als huurder tegen waterlek bovenbuur

Maximvdw
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat kan ik doen als huurder tegen waterlek bovenbuur

#1 , 05 aug 2024 10:12

Hallo,

We zitten sinds eind mei met een waterlek in onze slaapkamer. Er zijn stukken plafond naar beneden gekomen, het circuit is uitgezet mits het lek boven een schakelaar was en er kortsluiting was ontstaan,... De verhuurder (die alsook syndic is van het gebouw) is hulpzaam, maar blijkbaar zijn er al langer vocht/water problemen bij de bovenbuur sinds november 2023 en deze beginnen alsook hun geduld te verliezen (bovenbuur is ook huurder).

Onze verzekering (huurdersverzekering) dekt enkel de inboedel en verwijst ons naar de verhuurder. De verhuurder heeft sinds maart al 9 dakwekers laten komen (2 sinds wij het probleem eind mei hebben opgemerkt), loodgieters en electriciens,... maar het probleem is er nog steeds. De verzekering van de verhuurder zegt dat het een probleem met het gebouw is, maar blijkbaar is er oneenigheid tussen de eigenaars om een offerte goed te keuren voor de herstellingen uit te voeren. Er is vorige maand een nieuw lek ontstaan via lampen in het plafond, en horen we water sissen/koken wanneer we sommige lampen aanzetten.

De bovenbuur is sinds eind juni op vakantie tot september. Ze weigeren om de sleutel af te geven en willen niet dat iemand hun woning betreed om de dakwerken uit te voeren (of gewoon om dakwerkers te komen laten kijken). Ze wijzen erop dat het geen dringend onstaan probleem is, maar dat ze het al sinds november 2023 zitten aan te kaarten. Bij hun zijn de problemen vooral veel(!) schimmel en ze zijn momenteel in het buitenland omwille van gezondheidsproblemen door deze vochtproblemen. Zij hebben zelf enkele dakwerkers laten komen en hebben alsook offertes voorgelegt aan het gebouw. Deze zijn echter niet goedgekeurd door sommige eigenaars en ze zijn het nu beu. Hun 'tegenwerken' lijkt mij eerder een soort boycot om een van de momenteel 7 offertes goed te laten keuren.

Wat kan ik als huurder hier aan doen? Mijn verzekering wil niet helpen om mijn inboedel tegen de lekken te beschermen. De eigenaar lijkt zo veel te doen als dat hij kan, maar stuit op tegenwerking van de bovenburen en andere eigenaars. De 'tijdelijke' oplossingen die geboden worden zijn emmers en circuits die uitgezet worden. We lopen hier letterlijk te dweilen met de kraan open terwijl we met zaklampen rondlopen.

Mvg,
M

Freec

#2 , 06 aug 2024 08:36

Als huurder stel je uw verhuurder in gebreken. U laat ook weten, dat indien het probleem niet opgelost is in bvb 1 maand, dat u een woningonderzoek aanvraagt.

Wegens brandgevaar (water - elektriciteit) kan dit gevolgen hebben voor de ganse blok.

LYNX XX

#3 , 06 aug 2024 10:13

TS : de blokpolis moet ingeschakeld worden. Uw verhuurder/syndicus moeten dat onmiddellijk doen.

Hier is sprake van hoogdringendheid = veiligheid en schade uitbreidingen.

Indien de werken of de personen die vaststellingen moeten doen, dit niet langs de buitenkant kunnen doen; is de bovenbuur verplicht om toegang te verlenen. Hij kan dit weigeren maar dan vallen alle bijkomende kosten/herstellingen ter zijne laste. In geval van nood ( bv. brand ... ) kan de syndicus toegang laten bewerken. Natuurlijk moet hij de bovenbuur hiervan op de hoogte stellen.

Uit uw topic kan ik ook uitmaken dat de VME in gebreke blijft : gezien geen goedkeuring offertes/herstellingen op de AV.

Stel in ieder geval dringend de verhuurder en syndicus alsook de VME aangetekende in gebreke. Alle herstellingen en uw schade zijn ten laste van de VME/blokpolis.

Indien u een rechtsbijstand verzekering heeft, deze ook inschakelen.

En zoals Freec schrijft : een woningonderzoek aanvragen bij de bevoegde dienst van de gemeente en desnoods de brandweer voor de brandveiligheid.

Reclame

Terug naar “Huren”