Korte beschrijving van de situatie:
In december 2023 merk ik schimmelvlekken op onder de vinyl vloerbekleding ten gevolge van vocht. Ik heb hiervan de verhuurder direct op de hoogte gesteld dat er schimmel is waarschijnlijk tne gevolge van een lek of opstijgend vocht. Zij zijn dan langs geweest en hebben direct gezegd dat dit een probleem is van te weinig te verluchten (blijkbaar een gekende tactiek bij veel verhuurders). Ik heb voorgesteld om een expert of dergelijke aan te stellen waarbij ze op geen enkele manier wensten mee te werken.
Ik heb dan mijn verzekering aangesproken die dan een expertise heeft laten uitvoeren die mij in het gelijk stelde. verhuurders weigerden nog steeds medewerking en bleven zeggen dat dit een probleem was door mij. Ik heb dan informatie bij de gemeente gevraagd die dan een comformiteitsonderzoek gestart is. Die tot dezelfde conclussie kwam. Daarna kwam er een controleur van de Vlaamse overheid die wederom tot dezelfde conclussie kwam. De woning werd ongeschikt verklaard.
Bij de uittredende plaatsbeschrijving weigerden de verhuurders de huurwaarborg terug te geven. Ze hadden een paar dagen ervoor hun verzekering aangesproken om een claim in te dienen.
Er is dan een tegensprekelijke expertise gebeurd met mij, de verhuurder, mijn expert en haar expert. Conclussie was dat er geen fout naar mij toe kon aangeduid worden.
Vervolgens een mail gestuurd dat ik op alle vlakken in het gelijk gesteld ben en er dus geen reden was om de huurwaarborg langer in te houden. Dat ik deze zo snel mogelijk terug wou en indien dit niet gebeurde ik niet anders kon dan naar het vredegerecht te gaan. Indien ik deze stap diende te nemen ik dan ook derving huurgenot ging vragen. Hierop kreeg ik via immokantoor een mail met document van de eigenaars dat ik afstand doe van enige gerechtelijke stappen of dergelijke en pas dan de huurwaarborgregeling werd opgestart. verhuurders willen dat ik dit document eerst onderteken en dan pas zouden ze de huurwaarborgregeling opstarten. Ik weiger dit te tekenen vermits ik dan afstand doe van mijn rechten, er niet instond dat het over de volledige huurwaarborg ging + intresten en binnen welke termijn.
Ik heb dan terug een aangetekende brief verstuurd dat ik tegen 30/07/2024 mijn volledige huurwaarborg terug wou + intresten (wettelijke regeling). Het document niet wens te tekenen vermits dit niet wenselijk is voor mij en potentieel in het nadeel stelt.
Vandaag heb ik een aangetekende brief terug gekregen met wederom de vermelding dat ze pas de huurwaarborg willen terug geven als ik dit document eerst teken.
Ik ben van mening dat ik niets dien te ondertekenen en dat ze gewoon het document dienen te leveren voor de huurwaarborg vrij te geven. Vermits ik op alle vlakken in het gelijk gesteld ben: mijn expert, conformiteitsonderzoek woning en tegensprekelijke expertise.
Is het gebruikelijk dat verhuurders zo een document laten tekenen?
Na enig opzoekingswerk: als ik naar het vredegerecht ga zijn de kosten die gemaakt worden voor de verliezende partij?