Vergif op oprit gestrooid door zoon van huisbaas!

NatD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vergif op oprit gestrooid door zoon van huisbaas!

#1 , 28 jun 2024 22:39

Eerst een woordje uitleg:

4 loten:
- nr 16 is tuin, afgesloten met hek, dat bij huisnr 18 hoort.
- nr 18 is waar ik woon
- nr 20 is het huis ernaast
- nr 22 is niet bebouwd, staan enkel een paar koterijen op.

Nummer 16 en 18 is blote eigendom van zoon 1, ouders hebben vruchtgebruik en verhuren het aan mij.
Nummer 20 is in volledige eigendom van zoon 1.
Nummer 22 is blote eigendom van zoon 2, ouders hebben ook hier vruchtgebruik.

Zoon 1, die eigenaar is van nr 20 heeft ook recht van doorgang via nr 16, dat mijn tuin is, om aan de achterliggende koterijen te geraken, die op zijn loten liggen. Niet dat hij die al gebruikt heeft, want zolang zijn ouders leven, kan hij toch aan zijn koterijen via nr 22.

Dan nu het probleem:
Er zitten (of zaten) zandbijen tussen de kasseien op de oprit, zie foto (rechts is mijn garagepoort, die bestaat uit 2 opendraaiende deuren):

Afbeelding

Die zandbijen zijn of waren totaal niet agressief, zitten er ieder jaar en gaan vanzelf weer weg ook.
Nu staat nr 20 leeg, vorige huurders zijn verhuisd en zoon 1 wilde die bijen weg om te tonen aan eventueel nieuwe huurders.
Ik heb honden en de garagepoort en tevens oprit is mijn enige ingang/uitgang.

Om die zandbijen weg te krijgen, heeft zoon 1 vergif gestrooid over de volledige oprit met de smoes dat hij dat recht heeft, omdat hij langs mijn oprit moet om zijn recht van doorgang via nr 16 te kunnen gebruiken.

Nu is mijn vraag: heeft hij dat recht wel om vergif op mijn oprit te strooien en heb ik het recht om het terug weg te spuiten met de tuinslang?

Ten eerste vind ik het zonde van de bijen, maar ten tweede vind ik het vooral niet veilig voor mijn honden ...

Graag raad ...

Thomas_A

#2 , 28 jun 2024 23:25

Voor recht van doorgang moet je geen vergif strooien. Nee, hij heeft dat recht niet.

LYNX XX

#3 , 29 jun 2024 07:53

Vind het terecht van TS en van Thomas.

Indien één van honden hieraan sterft of ziek wordt; zal hij zeker een gepeperde rekening krijgen. Ook in het kader van spelende kinderen = niet verantwoord.

Reclame

lukasi

#4 , 29 jun 2024 09:35

1 ) Zandbijen zijn beschermd en mogen niet verdelgd, verjaagd of gehinderd worden. Klacht indienen.
2) Het gebruik van insecticide door partikulieren is beperkt tot de klasse garden.-- ( en zoveel produkten zijn er niet in de vrije handel om bijen te verdelgen) Heel waarschijnlijk maar dit is een vermoeden en zal via testen moeten worden aangetoond , heeft hij een illegaal produkt gebruikt OF heeft hij een fytolicentie 2 om deze produkten te mogen gebruiken maar dan mag dit niet voor privewerken.
3) Uitvoer van bespuitingen op verhardingen die afwateren naar het openbaar domein is steeds en altijd verboden.

Milieu-inspectie van je provincie bellen. Zij kunnen aktie ondernemen. Deze van Antwerpen zijn snel, zeer snel en niet min.
Politie kan en moet hiervoor ook optreden maar kennen de fytowetgeving niet of onvoldoende en zijn rapper geneigd om het maar zo te laten.

Dus eigenlijk kan je dit produkt niet wegspuiten naar de straat en de goot daar want dan komt het in het openbaar riolering terecht en dat is veboden.
Enigste in stofzuigen.

NatD
Topic Starter

#5 , 29 jun 2024 12:41

1 ) Zandbijen zijn beschermd en mogen niet verdelgd, verjaagd of gehinderd worden. Klacht indienen.
2) Het gebruik van insecticide door partikulieren is beperkt tot de klasse garden.-- ( en zoveel produkten zijn er niet in de vrije handel om bijen te verdelgen) Heel waarschijnlijk maar dit is een vermoeden en zal via testen moeten worden aangetoond , heeft hij een illegaal produkt gebruikt OF heeft hij een fytolicentie 2 om deze produkten te mogen gebruiken maar dan mag dit niet voor privewerken.
3) Uitvoer van bespuitingen op verhardingen die afwateren naar het openbaar domein is steeds en altijd verboden.

Milieu-inspectie van je provincie bellen. Zij kunnen aktie ondernemen. Deze van Antwerpen zijn snel, zeer snel en niet min.
Politie kan en moet hiervoor ook optreden maar kennen de fytowetgeving niet of onvoldoende en zijn rapper geneigd om het maar zo te laten.

Dus eigenlijk kan je dit produkt niet wegspuiten naar de straat en de goot daar want dan komt het in het openbaar riolering terecht en dat is veboden.
Enigste in stofzuigen.

Hij heeft gewoon een bus "Permas D" tegen mieren en wespen gekocht in een tuinwinkel. Werkzaam bestanddeel is voornamelijk permethrine. Dus het is een toegestaan product.
Gevaarlijk voor katten (en er zitten er hier wel een tiental in onze doodlopende straat), iets minder voor honden als het in een pipetje zit om te behandelen tegen vlooien, maar niet ongevaarlijk als ze het goedje gaan oplikken.

Ik zal dan maar de stofzuiger bovenhalen.

Nergens iets teruggevonden over het feit dat zandbijen beschermd zijn, in NL wel, niet hier.

Politie bellen, die is hier niet bereikbaar, weekenddienst. Enkel het nummer 101 is bereikbaar. Maar is dit een dringend noodgeval?

lukasi

#6 , 29 jun 2024 16:17

Permas D is toegestaan voor vrije verkoop maar niet voor bestrijding van bijen

NatD
Topic Starter

#7 , 29 jun 2024 16:29

Nu, ik heb alles aan mijn kant van de oprit weggeveegd met de bezem en alles in een kleine vuilzak gedropt, heb wel moeten wachten tot hij weg was, want anders was het zeker hommeles. Ik vrees dat het voor de bijen wel te laat is. Zo jammer.

Terug naar “Huren”