Werken aan parking apartementsgebouw

Burger_Sarah
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Werken aan parking apartementsgebouw

#1 , 19 jun 2024 10:35

Beste,

Ik ben huurder in een groot apartementsgebouw. Vorige week werd gemeld dat de parking vanaf 24juli opnieuw aangelegd zal worden, door een fout van de aannemer.
Ik vermoed dat er 50 auto's op onze parking rond het gebouw staan. Wij moeten allemaal ergens anders parking vinden voor een periode van 2 maand.

Echter woon ik in een grootstad en zijn er weinig opties om in de straat te parkeren met bewonerskaart.
één optie is voor 2 maand parkeren op een betalende parking die veel verder ligt. Dit zou zorgen voor een kost van 100 euro dat dus elke bewoner van het apartement zelf zal moeten betalen.

Hebben wij als bewoners bepaalde rechten om deze kost terug te vorderen?
Moet de aannemer of eigenaars van het gebouw een alternatief voorzien?

Alvast bedankt,
mvg
Laatst gewijzigd door Burger_Sarah op 19 jun 2024 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Thomas_A

#2 , 19 jun 2024 10:40

Bent u mede-eigenaar of huurder?

Burger_Sarah
Topic Starter

#3 , 19 jun 2024 10:41

Ik ben huurder. De eigenaar heeft mij verteld dat de aannemer een fout heeft gemaakt bij de aanleg van de parking en de werken dus opnieuw moet uitvoeren.

Reclame

LYNX XX

#4 , 19 jun 2024 10:45

Zijn deze werken goedgekeurd op een AV ? Waren er tegenstemmers, die hebben recht op klacht bij vrederechter binnen de 4 maanden.
Zijn de werken noodzakelijk ? Gezien ( als deze werken goedgekeurd zijn door de VME ) deze hinder kunnen meebrengen. De kost hiervan € 100.00 zal klein zijn tov de totale kostprijs. En indien de werken noodzakelijk is voor deze hinder niemand verantwoordelijk, zijn inherent aan een VME.

Wel kunt u nakijken in de basisakte/statuten of de parking gemeenschappelijk is voor de ganse VME of enkel voor de garage eigenaars. Dan moeten appartement eigenaars zonder garages hier niet in bijdragen.
Kosten zijn in ieder geval voor eigenaars en niet voor huurders.

LYNX XX

#5 , 19 jun 2024 10:47

Ik ben huurder. De eigenaar heeft mij verteld dat de aannemer een fout heeft gemaakt bij de aanleg van de parking en de werken dus opnieuw moet uitvoeren.
Dit is al een hele nieuwe wending aan de topic.
Indien de fout terecht is vastgesteld ten laste van de aannemer; moet deze voor alle kosten opdraaien. Dit is de taak van syndicus om deze zaak op te volgen en de kosten op de aannemer te verhalen ( ook de € 100.00 ).
Hij kan desnoods ook de blokpolis+rechtsbijstand inschakelen.

Lelie60

#6 , 19 jun 2024 10:59

Is er een autostaanplaats vermeld in uw huurcontract.? Hier een klein appartementsgebouw waar de huurders achteraan mogen parkeren (autostaanplaatsen) maar deze worden niet gegarandeerd of vermeld in een huurcontract.

lukasi

#7 , 20 jun 2024 15:49

Als een ganse parking voor 50 wagens (cc 1500m²) helemaal moet afgesloten worden voor ALLE wagens dan is er iets grondig mis gelopen.
Elke deftige aannemer zal en kan herstellingswerken aan parkings en of straten zo uitvoeren dat 1/4 tot 1/3 tijdelijk niet kan gebruikt worden en na afwerk van dat deel , beginnen ze aan het volgende stuk.
Dit wordt juist zo gedaan om extra schadeloosstelling te vermijden

Terug naar “Huren”