Beste lezer,
Allereerst dank voor het meelezen.
Even kort onze situatie:
Twee vrienden en ik hebben drie jaar lang samengewoond (tot 1 mei 2024). We hebben destijds 3400 euro aan borg betaald en hebben nu een conflict met de verhuurder over de som die wij terug ontvangen.
In november 2023 is de (ingebouwde) combi magnetron/oven stuk gegaan. Er is toen kortsluiting geweest en sinds toen zat er geen leven meer in de oven. De vader van mijn huisgenoot is klusjesman en heeft geconstateerd dat het niet meer te repareren valt en er daarom een nieuwe oven in moet. De verhuurder gaf in eerste instantie ons de schuld en zei dat wij het moesten oplossen want wij hebben 'm stuk gemaakt. Wij vonden het onzin dat wij een nieuwe oven moesten kopen omdat het buiten onze macht was (de oven viel buiten de fabrieksgarantie). Een discussie hierover sudderde maandenlang door en uiteindelijk is er tot op moment van vertrek geen nieuwe oven gekomen. Uiteindelijk heeft ze ons zover gekregen dat wij bereid waren om de helft van de nieuwe oven in te houden op onze borg (tot max. 300 euro in totaal).
Een andere beschadiging aan het huis is een kleine hap uit het aanrechtblad. Dit is ergens 2 jaar geleden door onze fout gebeurd. Een pan kwam wat hard tegen het aanrechtblad aan waardoor er een heel klein stukje vanaf brak. De reparatie hiervan kost 675 euro volgens de verhuurder want volgens haar moet er een nieuw aanrechtblad in. Dit vinden wij enorm buiten proportie. Helaas heb ik er geen foto van, maar het is een beschadiging van zo'n 3cm breed en daarnaast zo oppervlakkig dat het amper opvalt. Als ik dit Google kom ik bij zelf-reparatiekits uit die nog geen 50 euro kosten. Desnoods komt er een professional naar kijken voor veel minder geld. Ik ben het ermee eens dat wij dit destijds ook hadden kunnen oplossen, dit is onze fout geweest, maar het bedrag dat ze er nu voor wilt hebben is niet proportioneel.
Als laatste wilt ze plamuur- en schilderwerk, waarvan de kosten 900 euro zouden bedragen, op ons verhalen. Dit terwijl wij de gaatjes die wij gemaakt hebben, allemaal dicht hebben gemaakt. Tijdens de eindinspectie (op 30 april) waren blijkbaar nog enkele gaatjes te zien in een kamer en dat gebruikt ze nu tegen ons. Ik heb meermalen aangegeven deze paar gaatjes graag zelf nog op te vullen, omdat wij de kosten hiervan buiten proportie vinden. Hier kreeg ik geen reactie op.
In het eindinspectierapport staat enkel vermeld dat de oven stuk is gegaan (door kortsluiting) en kleine schade aan het aanrechtblad. Er staat niks over schilderwerk.
De totale schade aan het huis is volgens haar 2050 euro. Uit 'coulance' wilt zij de helft betalen. Dit betekent dat zij 1025 euro van de borg wilt inhouden. Wij hebben gezegd dat wij maximaal 500 euro willen meebetalen. Een aanzienlijk verschil dus.
We weten dat onze verhuurder een goede advocaat heeft. Heeft het voor ons zin om hier werk van te maken? Wij voelen ons namelijk behoorlijk benadeeld.
Ik hoor graag jullie meningen!