Plaatsbeschrijving bij uittreden.

Pattje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving bij uittreden.

#1 , 03 jun 2024 12:42

De appartementsblok waar ik een app in huur gaat verkocht worden en wij huurders moeten er allemaal uit. Eerst gingen ze de blok afbreken, daarna zou het gerenoveerd worden zo werd ons meegedeeld. Nu bij de sleuteloverhandeging en bij de plaatsopname kon ik niet aanwezig zijn wegens ziekte. Echter mijn deur was nog open en de vertegenwoordiger van het sociaal verhuurkantoor waar ik van huur is op z'n eentje de plaatsbeschrijving gaan doen. Ik had hem verwittigd van mijn afwezigheid en hij heeft toen een datum meer dan een maand later voorgesteld. Ik was aanwezig, hij is niet komen opdagen. Ik stuur hem dat ik er ben en krijg als antwoord terug dat ik een dag te vroeg ben en dat we hadden afgesproken op zijn kantoor. Dus weer een andere datum afgesproken weken later. Ik ben naar z'n kantoor gegaan en daar wist hij mij mee te delen dat hij aangezien de deur open was de plaatsbeschrijving alvast zelf heeft gedaan. Is dat niet iets wat met z'n 2 moet gebeuren want ik heb geen verweer gekregen. Er stonden een paar opmerkingen op zijn lijst. Een daarvan was de siliconen in de badkamer met name de douchebak was beschimmeld. Logisch aangezien de afzuiging. De enige manier om de condens weg te krijgen tijdens het douche, het nooit gedaan heeft. Ik heb dit al in het begin gemeld bij het verhuurkantoor maar het heeft echter bijna anderhalf jaar geduurd vooralleer ze het zijn komen herstellen. Al die tijd had ik veel last van vocht tegen de muren en ook de siliconen beschimmelde langzaam aan. Nu had ik al de
beschimmelde siliconen vervangen door nieuwe daar waar het het ergste beschimmeld was. De volledige bak en de zijkanten tot op 1.5m. hij beweerd nu dat de siliconen helemaal beschimmeld was z'n vervangen moet worden. Echter tijd om het zelf te doen heb ik 'iet meer aangezien de plaatsbeschrijving al een tijd ervoren was eenzijdig was gebeurd. Nu willen ze daar een gespecializeerde firma voor laten komen en de kosten doorrekenen naar mij. Maar ik ben van mening dat ze mij dit niet mogen aanrekenen aangezien dat de oorzaak ligt bij de defecte afzuiging die ze pas heel laat zijn komen herstellen. Logisch dat alles dan schommelt. Zelfs mijn handdoeken en linnengoed was beschimmeld. Ik heb in het begin m'n badkamer verlucht door de deur open te laten maar na enige tijd beschimmelde de buitenmuur van mijn slaapkamer. Die van het verhuurkantoor zei dat de huurder elke 2 jaar de siliconen moet vervangen? Is dit zo. Ben ik aansprakelijk voor beschimmelde siliconen dat gekomen is door een niet werkende afzuiging. Trouwens toen ik erin trok was de siliconen ook al beschimmeld. Maar de foto's zijn zo getrokken dat je het niet ziet op de foto's. Van te ver af getrokken waardoor details niet duidelijk zichtbaar zijn. Wat kan ik hier aan doen? Dan is er nog een opmerking over de dichtingerubbers die tussen de deur en de deurstijlen zit om water en vuil tegen te houden. Deze zouden volgen hem heel vuil zijn en moeten gereinigd worden. Ook door een buitenfirma. Nu heb ik altijd als ik m'n ramen waste ook de Rubbers proper gemaakt. Het probleem zit hem echter in de afsluiting van de deuren en ramen. Deze zijn namelijk krom en vallen niet goed in vergrendeling met als gevolg deze niet goed afdichten. Op sommige plaatsen zot er tot 1cm speling tussen waardoor de Rubbers niet afdichten en het vuil zomaar tussen de Rubbers door kan stromen. Ik heb al speciaal tochtbanden moeten aanbrengen omdat in de winter er heel veel trek en koude langs naar binnen komt. Ook aan dit probleem kan ik toch niets doen aangezien het de ramen en deuren zelf zijn die krom zijn en niet afdichten. Kan dit ook zomaar naar mij verrekend worden. En wat kan ik daar tegen doen.
Dan beweerde hij ook nog dat het app vuil was. Ik en m'n vriendin hebben tot een gat in de nacht heel het app liggen poetsen. Mss dat er hier en daar een spinnenweb over het hoofd is gezien maar toen wij deze app verlieten was het in ons ogen proper. Niet Spik en span maar opgeruimd en proper. We wisten dus ook niet wat ze met het pand ging gebeuren. Ons is altijd meegedeeld dat het afgebroken werd of gerenoveerd. Dus dan ga ik ook niet al te veel moeite steken in poetsen aangezien dat toch geen zin heeft met al die werken op komst. Nu wil men ook een buitenfirma dit laten komen doen. Maar normaal krijg ik zelf toch eerst de kans om het zelf op te lossen dacht ik. Deze kans heb ik nooit gehad door de verloren tijd met afspraken te lang uit te stellen. Dit is toch niet fair. Dit gaat allemaal van onze borg af. Zij kunnen dus alles zomaar op ons verhalen terwijl ze geen gezamenlijke plaatsbeschrijving heeft plaatsgevonden. Ook bij het betreden van het app is er niet een gezamenlijke beschrijving geweest maar heeft het sociaal kantoor een vooraf opgestelde lijst en foto's ons gepresenteerd zonder enig gezamelijk overleg. De foto's zijn dan ook zo genomen dat kleine dirails ze niet zichtbaar op zijn. De mankementen zoals de defecte afzuiging in de badkamer , de afzuiging van het kookvuur werkte enkel in de hoogste stand wat voor veel geluidsoverlast zorgde. De Rubbers van ramen en deuren die niet afsluiten. Dat soort mankementen stonden dus niet in de plaats beschrijving en omdat ze de plaatsbeschrijving al van ter voren had opgesteld zijn we er ook maar snel en vluchtig overheen gegaan. Meer aan de hand van de foto's. Dat de douche kraan niet meer goed te regelen was en je plots onder kokendheet water staat staat niet vermeld en zie je niet op de foto's. Ook denk je daar niet aan en probeer je dat niet uit van tevoren. Wat kan ik aan deze problemen doen. En kan men mij dit alles zomaar in m'n schoenen schuiven. Het gaat hier dan ook om een oud appartement dat eigenlijk versleten is.

KJ86

#2 , 03 jun 2024 13:45

Het lijkt mij niet overdreven wat dat er gevraagd wordt.

ongelukbelaagd

#3 , 03 jun 2024 16:06

Het lijkt mij niet overdreven wat dat er gevraagd wordt.
Ik ga hier toch aanvullen.
Bij afbraak ga ik het zeker niet kuisen tot het blinkt. Gewoon verloren tijd, moeite en geld.
Bij renovatie eventueel wel maar ik ga ook die rubbers van de ramen niet kuisen als er andere ramen gaan inkomen.

Ik ben geen jurist maar...
Wat is de reden die men u gaf wanneer u de opzeg kreeg? Verkoop appartement, of afbraak/verbouwing?
eenmaal de opzegreden is meegedeeld, kan de opzegperiode en opzegreden niet meer veranderen.
https://www.appartement.be/huurcontract ... 20maanden.

Is het appartementsblok verkocht, dan kon je er in blijven wonen tot de nieuwe eigenaar je opzeg geeft. Tenzij je sowieso einde contract zit en daarvoor een opzeg krijgt. De nieuwe eigenaar kan je dan opzeggen voor 3 maanden als hij/zij er zelf in gaat wonen.

Echter als de huidige eigenaar gaat verbouwen:
- de werken moeten starten ten laatste 6 maanden het einde van de opzegperiode
- de eigenaar moet verplicht bewijs voorleggen van de geplande werken (bouwvergunning, detailbeschrijving van de werken, offerte van de werken, aannemingsovereenkomst).
- opzegtermijn van 6 maanden.

Dus wat was je officiele reden van opzeg?
Was het contract geregistreerd?

Reclame

Terug naar “Huren”