Syndicus afrekening na 3 jaar - tekort 7k
Geplaatst: 13 mei 2024 10:03
Hey allen,
graag jullie advies:
ons gebouw werkt met een gemeenschappelijk verwarming, en elk appartement wordt door de syndicus afgerekend voor water en verwarming (en natuurlijk ook de gemeenschappelijke kosten).
Nu waren er wat problemen met de syndicus en deze is ook 2x veranderd, waardoor de afrekening van 3 afgelopen jaren nu pas binnen komt (zou ook wel kunnen omdat de watermaatschappij in Brussel hier ook zeer lang met wacht?)
Deze kosten komen dus eerst bij de eigenaar terecht, en nu blijkt dus dat de maandelijkse bijdrage van de huurder veel te laag lag, waardoor er nu een tekort van 7000 EUR is... en de huurder wil niet betalen omdat volgens het huurcontract moet deze afrekening jaarlijks gebeuren, hetgeen dus niet het geval was omdat de syndicus zijn werk niet deed (de vorige syndicus had zelf nog de maandelijkse bijdrage verlaagd... hij had de energie vergeten aan te rekenen... deze partij is ondertussen failliet)
Bovendien heeft de huurder het huurcontract opgezegd en zal terug naar zijn thuisland India vertrekken...
Wie is hier nu in de fout... en hoe kunnen we dit geld toch noch ontvangen?
Normale procedure is een aangetekend schrijven sturen, en indien na 10 dagen geen betaling naar de vrederechter stappen?
Het zou toch mogelijk moeten zijn dat de syndicus de inwoner factureert en niet de eigenaar, dan zitten wij niet met dit probleem, maar de syndicus beweert dat ze dat niet kunnen... anders kan dit nogmaals voorkomen... liever voorkomen dan genezen...
alvast bedankt voor het advies,
Met vriendelijke groeten,
M
graag jullie advies:
ons gebouw werkt met een gemeenschappelijk verwarming, en elk appartement wordt door de syndicus afgerekend voor water en verwarming (en natuurlijk ook de gemeenschappelijke kosten).
Nu waren er wat problemen met de syndicus en deze is ook 2x veranderd, waardoor de afrekening van 3 afgelopen jaren nu pas binnen komt (zou ook wel kunnen omdat de watermaatschappij in Brussel hier ook zeer lang met wacht?)
Deze kosten komen dus eerst bij de eigenaar terecht, en nu blijkt dus dat de maandelijkse bijdrage van de huurder veel te laag lag, waardoor er nu een tekort van 7000 EUR is... en de huurder wil niet betalen omdat volgens het huurcontract moet deze afrekening jaarlijks gebeuren, hetgeen dus niet het geval was omdat de syndicus zijn werk niet deed (de vorige syndicus had zelf nog de maandelijkse bijdrage verlaagd... hij had de energie vergeten aan te rekenen... deze partij is ondertussen failliet)
Bovendien heeft de huurder het huurcontract opgezegd en zal terug naar zijn thuisland India vertrekken...
Wie is hier nu in de fout... en hoe kunnen we dit geld toch noch ontvangen?
Normale procedure is een aangetekend schrijven sturen, en indien na 10 dagen geen betaling naar de vrederechter stappen?
Het zou toch mogelijk moeten zijn dat de syndicus de inwoner factureert en niet de eigenaar, dan zitten wij niet met dit probleem, maar de syndicus beweert dat ze dat niet kunnen... anders kan dit nogmaals voorkomen... liever voorkomen dan genezen...
alvast bedankt voor het advies,
Met vriendelijke groeten,
M