Goede middag,
Sinds 18 jaar wonen mijn dochter en ik in een huurappartement.
Sinds een jaar staat het gebouw met 4 appartementen te koop.
Een +/-10j geleden werd 1 van de 4 app gerenoveerd, de rest is 40-50j oud. De verhuurder heeft hooguit hoognodige reparaties uitgevoerd of eens nieuwe verwarming geïnstalleerd, dus het moet absoluut worden gerenoveerd. Wel is ons app netjes onderhouden.
2 app staan sinds bijna 1 jaar leeg.
Het gerenoveerde app werd 2j geleden verhuurd, terwijl wij (degene die toen in de 3 andere app woonden), intussen al hadden horen fluisteren, dat het gebouw waarschijnlijk verkocht zou worden.
Wij denken, dat de prijs absoluut te hoog ligt en er daarom niet gekocht wordt. (ik ken zelfs geïnteresseerden, die dat bevestigden)
Nu kreeg ik vandaag huuropzegging, startende 1/3/2014 (jaja, typfout in aangetekend schrijven met 3 handtekeningen (oeps)) en 6 maanden termijn. Wegens grondige renovatiewerken.
Een week geleden was de verhuurder binnen in traphal en garage en kwam ik hem tegen. Hij vroeg of we al iets hadden gevonden om te verhuizen. Daarop antwoorde ik dat ik dat niet nodig achte.
Ik heb nu de indruk dat de verkopers (3 erfgenamen, broer en zussen) mij weg willen om 'sneller' te kunnen verkopen.
Moeten zij mij bewijzen, dat ze zullen renoveren? Uiteindelijk zal ook een renovatie niet voor eigen gebruik zijn, maar om te verkopen. Mag dat?
Heb ik hier nog rechten?
Ik betaal een heel lage huur, omdat ik er al zo lang woon en kom in de problemen om iets te vinden, zeker in deze omgeving. Bovendien heb ik een klein atelier in de woonkamer voor een klein bijberoep. Ook dat moet ik kunnen verhuizen.
Momenteel zitten we met holderdebolder emoties, ook omdat we verhuizen op zich eigenlijk geen ramp zouden vinden (het kostenplaatje daarentegen...) .
Maar als we rechten hebben, om het wat anders te kunnen laten verlopen, moeten we dat toch ook even in overweging nemen en als nodig snel handelen.
Graag jullie advies.