Wat de prijzen betreft --> om eerlijk te zijn een plaatsbeschrijving opgesteld door een (vastgoed)expert is niet écht goedkoop maar bewijst in functie van de professionele opstelling ervan bij juridische procedures wel zijn nut. Ik word door rechtbanken o.a. als deskundige aangesteld om eventuele huurschade vast te stellen en te begroten --> een al dan niet professionele omstandige en gedetailleerde plaatsbeschrijving kan in het kader van de begroting en in functie van de uitspraak door de rechter een serieuze slok op de borrel betekenen. Door 50 a 100€ meer te betalen kan je mogelijk een paar honderd tot duizend euro recupereren bij effectieve schade.
Ik maakte tot een jaar geleden zelf ook plaatbeschrijvingen op ---> voor een "eenvoudig" appartement telt bij mij een PB met fotoreportage tussen de 35 a 40 blz. Als ik dan bedenk dat er zijn die hiervoor aan 4 - 8 blz. met foto's voldoende hebben!
En hoeveel vastgoedkantoren die zelf de plaatsbeschrijving opmaken leveren in uw ervaring een degelijk document af?
Gezien de aard van de discussie ben ik zelf eventjes opnieuw in mijn contracten en plaatsbeschrijvingen van het laatste decennium gedoken.
2000- 2005: (familiepatrimonium in handen genomen, grote kuis gehouden, aantal contracten met wederzijdse toestemming "geregulariseerd")
Zelf opgesteld: gemiddelde lengte 9 pagina's. (geen foto's) aantal 19
aangerekende kostprijs: € 0 (tja, noem me maar robin hood..)
opgesteld door diverse immokantoren:
-gem. L. zonder foto's 6 pagina's. aantal 7
-gem. L. met foto's 9. aantal 3 (eentje à rato van 2 foto's pp, andere beide 6pp)
kostprijs varieert van € 100 - € 250 (noem het maar leergeld)
2005 - heden:
zelf opgesteld: Gem. L. met foto's 13 pagina's. aantal: 3
aangerekende kostprijs: € 0 (diene met zijn groen hoedje..)
opgesteld door rentmeester (panden met funktie hoofdverblijf woning):
Gem. L. met foto's 15 pagina's (wel eerst dienen te tonen wat ik onder "een plaatsbeschrijving" verstond aangezien we lichtelijk van mening verschilden..) aantal: 9
Kostprijs: € 120 waarvan € 60 verrekend in commissie die ik betaal.
opgesteld door advokatenkantoor/landmeter (handelspanden)
- 21 pagina's waarvan 9 fotomateriaal in bijlage (8 foto's pp.)
- 20 pagina's waarvan 6 fotomateriaal in bijlage (8 foto's pp.)
Kostprijs beide malen € 200. Verrekend in contract opgesteld door zelfde kantoor.
Ook eventjes terug gedoken in de voorstellen van immokantoren die ik ontving toen ik in 2004-2005 op zoek ging naar een kandidaat om de panden te beheren. Allen claimen zelf hun plaatsbeschrijvingen uit te voeren. ("U heeft geen expert met excessieve honoraria nodig!!!" is een van de kleurrijkere slogans) de prijsquotaties erin variëren van € 100 tot € 350 en bijna allen garanderen zwart op wit dat deze kosten volledig doorgerekend worden aan de huurder. (terwijl art 1730 dit reeds verbood)
Is het dan zo dwaas om deze mensen aan te raden eventueel een externe "expert" ipv het immokantoor zelf deze plaatsbeschrijving te laten opstellen? en dat ze daarbij eventjes dienen rond te kijken aangezien de honoraria significant kunnen variëren? Toegegeven dat je van op afstand nooit de kwaliteit van het geleverde werk kan beoordelen, maar het werk van een onafhankelijke zal in de overgrote meerderheid van de gevallen toch gedetailleerder zijn dan het werk van een immokantoor dat, aangezien het de eigenaar vertegenwoordigt, moeilijk objectief kan genoemd worden in een zaak als een plaatsbeschrijving.