Fiets

Shiggy
Topic Starter

Fiets

#1 , 20 apr 2009 20:09

Wij huren momenteel een appartement op het 2e verdiep (van de twee) en ik was van plan om een racefiets aan te schaffen. Nu wil het lukken dat in ons binnenhuisreglement expliciet staat dat het verboden is fietsen in het gebouw binnen te brengen, dit staat niet in het contract. Aangezien het nogal zonde zou zijn deze fiets buiten te stallen (door zijn hoge kostprijs) was mijn vraag of het toch niet mogelijk is deze fiets in het appartement zelf te stallen, hier is op zich plaats genoeg binnenshuis. De huisbaas wil er alleszins niet van weten.

Groetjes,
Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yarini

#2 , 21 apr 2009 10:06

Tim, ik begrijp de huisbaas goed want elke keer jij je fiets naar boven zal brengen zal dit onmogelijk kunnen gebeuren zonder hier en daar eens tegen een muur aan te botsen of dergelijke, welk dus na enige tijd heel wat lichte schade van de muren zal veroorzaken.

Ik zou zeggen, respecteer het feit dat deze huisbaas dit niet wenst en toelaat. Indien je toch wenst een fiets aan te schaffen zoek dan naar een andere oplossing. Zo blijf je ook in goede term met je huisbaas.

Groetjes Yarini

Cisco

#3 , 21 apr 2009 10:40

als de gang het toelaat om der met ne fiets te passeren zou da toch moeten kunnen he, die van mij stonden vroeger ook gewoon op de tweede verdieping en als ge die wa deftig draagt gaat ge geen gaten in de muur maken. Maja moet ge hem dan boven zetten zonder da de huisbaas het weet of ge moet er al voor naar de vrederechter gaan gaan en da is misschien inderdaad ni zo goed voor uw relatie met de huisbaas...

Reclame

Vandebos

#4 , 21 apr 2009 12:45

Bij het aangaan van een hurcontract in een flatgebouw wordt de verhuurder verondersteld een copie van het binnenhuisreglement bij het contract te plaatsen. Als daarin staat dat er geen fietsen zijn toegelaten in het gebouw dan is de discussie gesloten. Dit reglement werd opgesteld bij het plaatsen van het gebouw en weerspiegelt in het algemeen de wensen van al de mede-eigenaars van het gebouw.

Zelfs als uw huisbaas het zou toelaten kan het u beiden alleen maar in de problemen brebgen met andere mede-eigenaars en de syndicus die het pand in hun naam beheert.

Bijgevolg zou ik niet beginnen met toch maar mijn "goesting" te doen zoals sommigen hier voorstellen. Er zijn er al velen die voor minder een voormiddagje vredegerecht cadeau hebben gekregen. Bovendien dien je er rekening mee te houden dat als er schade in de gang wordt vastgesteld en je er zelfs niets mee te maken hebt de vingers maar al te makkelijk naar jou zullen wijzen.

Is er geen fietsenstalling voorzien in de garages, of is het niet mogelijk deze te stallen in een kelderruimte?

Shiggy
Topic Starter

#5 , 21 apr 2009 14:12

De gang zonder schade gebruiken vormt geen probleem en aangezien wij zelf voor het onderhoud van de gang instaan is dit ook geen probleem ivm potentieel vuil.
Buiten ons woont op het eerste verdiep nog iemand die het zelf ook geen probleem vindt...
Fietsenstalling hebben we wel maar deze is veel te klein (de blok naast ons kan er ook gebruik van maken...) + niet volledig overdekt, bovendien vind ik het nogal gevaarlijk een fiets van 1500 € hier te stallen.
Het is nogal een feitenkwestie maar ik vind het wat onredelijk om een fiets niet toe te laten en bijvoorbeeld een zware valies wel, het komt min of meer op hetzelfde neer voor de gang ;).
Ik kan natuurlijk mijn fiets aankopen en het in het geniep doen maar loop ik hierdoor een risico?

artemis

#6 , 21 apr 2009 14:55

Shiggy, is je huisbaas eigenaar van het ganse gebouw?
Indien niet, dan kan en mag hij zoals VDB zegt niet afwijken van het intern huisreglement.
Indien wel, dan kan je hem trachten te overtuigen met de argumenten die je hier gebruikte. Zeg hem dat zo'n dure fiets maar een pluimpje weegt en dat je die veel makkelijker naar boven kan dragen zonder botsen en stoten ;-)

Hij zal natuurlijk als argument aanhalen dat er een fietsenstalling is en hij zal ook aarzelen om een precedent te creëren wat door andere, minder voorzichtige huurders kan nagevolgd worden.

Welk risico je neemt door het in het geniep te doen laat ik anderen beantwoorden maar volgens mij riskeer je minstens aansprakelijk gesteld te worden voor alle mogelijke schade aan die delen waar je langs moet.

svandamme

#7 , 21 apr 2009 16:14

wielen eruit halen en dan haal je geen fiets naar boven, maar een fietsframe en 2 wielen...

Das dan een technicality natuurlijk... open ter discussie:)

Terug naar “Huren”