verbouwingen tijdens het huren

dekeyserandy
Topic Starter

verbouwingen tijdens het huren

#1 , 10 jun 2006 16:54

Ongeveer drie jaar geleden heb ik samen met mijn vriendin een huisje gehuurd,de eigenaar was toen aan het twijfelen of hij het toen ging verkopen of verhuren omdat de woning eigenlijk in zeer slechte staat was.Mijn voorstel was om voorlopig de woning te verhuren omdat we nog niet konden kopen,wij zouden de woning volledig renoveren naar ons zin en de woning zou aan ons verkocht worden na twee a drie jaar.Ook met de gedane werken zou rekening gehouden worden met de uiteindelijke verkoopprijs.Verder werd de huur ook niet aangepast aan de index.De huisbaas is ons enkele keren komen helpen dus was overduidelijk op de hoogte van onze veranderingen.Wij hebben een nieuwe keuken en badkamer geplaatst,het gelijkvloers volledig laten vloeren,de tuin helemaal laten omheinen...etc,dit alles met echt degelijk materiaal.Toen ik mijn huisbaas 6 maanden geleden aansprak over het overgaan tot een verkoop wou hij daar niet van weten.Ik heb toen een schatter aangesteld om de woning te laten schatten en hij kwam uit op een bedrag van 180.000.De werken door ons uitgevoerd schatte hij op een 20.000?.Mijn voorstel aan mijn huisbaas van 160.000? werd dan ook weggelachen want hij wou enkel tot verkoop overgaan bij een prijs van 250.000?.
Zwaar teleurgesteld zijn we op zoek gegaan naar een andere woning om te kopen en hebben we deze ook gevonden.Maar wat met de gedane kosten??Het antwoorde daarop van mijn huisbaas was: "van mij moest je die kosten niet doen".Ik ben dan ook gestopt met de huur te betalen kwestie van iets te recupereren.Ik kan van de meeste veranderingen een factuur voorleggen,uiteraard zonder werkuren,een totaal bedrag van 21.000?.Ook heb ik mijn huisbaas een voorstel gedaan voor een tussekomst van 10.000? maar dat was ook noppes.Vorige week moest ik bij de vrederechter komen om een verklaring te geven voor mijn huurachterstand van 3 maanden.Ik heb deze heel mijn verhaal gedaan en hij had een tussenkomst aan mijn huisbaas voorgesteld van 7500?,maar er was geen akkoord.Toen vroeg mijn huisbaas of we het niet onderling konden regelen maar elke keer als ik een voorstel doe wimpelt hij me gewoon af.Nu is mijn vraag aan jullie,mag ik de keuken terug uitbreken(ik heb de originele keuken nog,simpele witte versleten kastjes),mag ik mijn omheinig meepakken?Er is een duidelijke meerwaarde aan de woning door ons toegebracht en de eigenaar kan het nu voor 250? per maand meer verhuren.Er is van de woning nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt.Hoe moet ik dit aanpakken en heb ik een kans als ik hem voor de rechtbank daag?Eind juli moet ik de woning verlaten.Alvast bedankt om te reageren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 10 jun 2006 18:16

Behoudens andersluidende bedingen tussen partijen,kan de huurder,bij toepassing van het algemeen rechtsbeginsel dat niemand zich zonder oorzaak ten koste van een ander mag verrijken,tegenover de verhuurder aanspraak maken op vergoeding van verbeteringen door hem aan het verhuurde goed aangebracht,op voorwaarde evenwel dat de verhuurder zich niet in de onmogelijkheid bevindt de verwijdering van de bedoelde verbeteringen te eisen,Cass. 18 april 1991,Bull. 1991,740,noot(zie ook Cass. 11 september 1969,Pas. 1970,I,33Cass. 9 maart 1950 en 10 maart 1978).

U doet er goed aan een advocaat te raadplegen!
U kan er ??n vinden op www.advocaat.be

Reclame

Terug naar “Huren”